در گفتوگو با پانا
بهبود معیشت معلمان و عدالت آموزشی؛ عمده خواسته فرهنگیان از وزیر آینده است
وزیر فرهنگیان در دولت سیزدهم باید از بدنه آموزش وپرورش باشد
تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه تعلیم و تربیت درباره عمده مطالبات و خواستههای جامعه فرهنگی از وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم سخن گفت و تاکید کرد این مطالبات بیشتر حقوقی است.
محمدرضا نیکنژاد، معلم با سابقه آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا درباره عمده مطالبات فرهنگیان از وزیر دولت سیزدهم اظهار کرد: «مطالبات و خواستههای معلمان به ۲ بخش تقسیم میشود؛ در بخش حقوقی، دستمزدها و مطالبات مالی مدت بسیار زیادی است که همکاران فرهنگی به دنبال مسائل مالی خود هستند که در این زمینه بهبودهایی نیز حاصل شده است اما با توجه به آشفتگیها و پریشان حالی وضعیت اقتصاد کشور و تورمها متاسفانه حقوق فرهنگیان هیچ وقت به حقوق میانگین جامعه نزدیک نشد.»
در کشورهای دیگر حقوق معلمان با میانگین نسبی جامعه سنجیده میشود
وی افزود در کشورهای دیگر حقوق معلمان با میانگین نسبی جامعه سنجیده میشود در برخی از کشورها مانند نیوزلند حقوق معلمان بسیار بالاتر از میانگین است، در کشورهای اسکاندیناوی و اروپایی نیز حقوق معلمان بالاتر از سطح میانگین است و در برخی از کشورهای دیگر نیز میانگین را برای حقوق معلمان درنظر میگیرند. میانگین حقوق یعنی داشتن یک زندگی شرافتمندانه بدون نیاز به شغل دوم و گذران زندگی در طبقه متوسط.
نیک نژاد با بیان اینکه در جامعه ما میانگین دریافتی معلمان حدود ۶ میلیون تومان و خط فقر بیش از ۱۰ میلیون تومان است ادامه داد: «تورم و افزایشهای روزانه قیمت در کنار دریافتی کم معلمان، زندگی را برای این افراد کوچک کرده است.»
این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت بیان کرد: «معلمان خانم شاید در این زمینه خیلی دغدغه نداشته باشند البته دغدغه با حق متفاوت است ممکن است فردی دغدغه نداشته باشد اما حقش این باشد که حقوق او افزایش پیدا کند.»
این معلم با سابقه آموزش و پرورش عنوان کرد: «همکاران مرد معلم در شرایط کنونی کشور نیاز به شغل دوم یا افزایش تدریس با ساعات بالا دارند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند به هرحال این دغدغههای مالی یک بخش مهمی از زندگی فرهنگیان است که در تمام دولتها پاسخ درخور نگرفته است.»
دولت سیزدهم به معلمان سروسامان حقوقی بدهد
این فعال صنفی در ادامه اشاره کرد: «انتظار براین است که دولت سیزدهم به معلمان سروسامان حقوقی بدهد چراکه هرچه حقوق معلم اضافه شده فاصله بین حقوق میانگین با دریافتی معلمان بیشتر شده است.»
وی بخش دیگر خواستههای معلمان را بخش آموزشی دانست و گفت: «هر معلم دوست دارد در کلاس استاندارد درس بدهد در حاشیه شهرهای تهران و شهرهای بزرگ، جمعیت بالای دانشآموزی داریم که به دانشآموز و معلم فشار میآورد و کارایی معلم و کیفیت آموزش را پایین میبرد.»
نیک نژاد افزود: «یک دهه است که مساله عدالت آموزشی جز خواستههای تشکلهای صنفی است شکاف طبقاتی باعث میشود که در آموزش مشکل ایجاد شود لذا چندین سال است که فقرزدایی جز مطالبات فرهنگیان است و در کنار افزایش ابزارهای آموزشی در راستای افزایش عدالت آموزشی، عدالت آموزشی و رفتن به این سمت جز خواستهها قرار گرفته است.»
وی با بیان اینکه سرپرست فعلی آموزش و پرورش کارهای آموزش و پرورش تا پس از مهر را انجام میدهد درباره وزیر دولت سیزدهم اضافه کرد: «بدنه آموزش و پرورش مانند طبقه متوسط جامعه است که عموما در اندیشه تغییر و تحول و به سازی است با توجه به شرایط دولت و جامعه، مسایل آموزش و پرورش به مسائل اقتصادی گره خورده است که نیاز به تغییرات عمده دارد.»
این معلم با سابقه آموزش و پرورش عنوان کرد: «نمیتوان از وزیر آینده آموزش و پرورش این انتظار را داشت که تغییرات ذی نفعان آموزش را تماما برآورده کند اما به شکل واقع گرایانه میتوان گفت ما تاکنون چند وزیر داشتیم؛ وزیری که از بدنه آموزش و پرورش بوده و پاسدار سنتهای پیشین است که امتحان خود را پس داده اند، نیروهای خارج از بدنه آموزش و پرورش که رئیس جمهور و کابینه بر روی آن نظر مثبت داشته اند و افرادی که به طور کل از سیستم آموزشی به دور بوده اند.»
وی در پایان اظهار امیدواری کرد وزیر آینده آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بتواند وضعیت این وزارتخانه را بهبود ببخشد تا مطالبات فرهنگیان نیز برآورده شود.
ارسال دیدگاه