چهار استراتژی آموزش و پرورش برای بازگشایی تدریجی و آرام مدارس

تهران (پانا) - ایجاد آرامش در آغاز سال تحصیلی جدید از انتظارات معقول جامعه فرهنگیان است به همین منظور یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های وزارت آموزش و پرورش، «بازگشایی مدارس» و «آغاز سال تحصیلی» و «شروع مهرماهی» بدون دغدغه است.

کد مطلب: ۱۲۱۰۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
چهار استراتژی آموزش و پرورش برای بازگشایی تدریجی و آرام مدارس

مریم احمدی _ با توجه به اینکه بیش از ۱۸ ماه تجربه زیستن در کرونا را داریم و فعالیت آموزشی و تربیتی را در دوران کرونا تجربه کردیم متاثر از این شرایط و رویکردهای جهانی نسبت به بازگشایی مدارس باید شرایطی مهیا شود که سیستم آموزشی و دانش‌آموزان بیش از آنچه که امروز آسیب دیدند، آسیب نبینند.

بنابراین آموزش و پرورش از مدت‌های دور تلاش کرد که به هر نحوی که شده دانش‌آموزان را به مدرسه فرا بخواند؛ تمایل آموزش و پرورش بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه در کنار حفظ سلامت آنان بوده است در کنار سلامت حرفه‌ای، موضوع آثار و تبعات تعطیلی مدارس باید بررسی شود. آموزش و پرورش معتقد است دوره طولانی تعطیلات، تبعات جبران ناپذیری برای دانش‌آموزان از حیث یادگیری و مسائل تربیتی به‌دنبال دارد لذا تامین سلامت دانش‌آموزان فقط سلامت جسمی و خطرات ناشی از تهدید کرونا نیست تعطیلی مدارس نیز از نظر روانی و جسمانی به دلیل بی تحرکی دانش‌آموزان می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکید دارند که با توجه به این موضوعات، اصل، بازگشایی مدارس است همچنین با توجه به واکسینه شدن معلمان آموزش باید حضوری باشد. حتی این اطمینان را به خانواده‌ها دادند که در بازگشایی مدارس پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید خواهد بود و رعایت فاصله‌های اجتماعی، کاهش زمان آموزش و کاهش دفعات حضور در آموزش می‌تواند برای حضور دانش‌آموزان در مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کننده باشد.

درست است که آموزش و پرورش دغدغه سلامت را در کنار تعلیم و تربیت دارد و نگران است که با افت تحصیلی دانش‌آموزان روبرو نشود اما همه می‌دانیم دوری از مدرسه به شدت به دانش‌آموزان آسیب می‌زند.

با وضعیت فعلی حداقل در مهرماه، آموزش حضوری نخواهیم داشت، اگر شرایط مناسب‌تر شود ممکن است از آبان سال ۱۴۰۰ به شکل مدیریت شده مدارس برای کلاس حضوری بازگشایی شوند

با قطعیت می‌توانیم بگوییم که در مهرماه آموزش فقط حضوری نیست

این مسائل همه تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس داشت تا اینکه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا و جهش‌های متعدد این ویروس در پاییز سال جاری، آموزش باید غیرحضوری و مجازی ادامه پیدا کند لذا هم اکنون با قطعیت می‌توانیم بگوییم که در مهرماه آموزش فقط حضوری نیست.

به گفته محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز سال تحصیلی از اول مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش‌ها به صورت غیرحضوری است، تا اینکه وضعیت این ویروس اجازه دهد با نظر و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا یک زمان مشخص برای آموزش حضوری در نظر گرفته شود.

بنابراین به نظر می‌آید با وضعیت فعلی حداقل در مهرماه، آموزش حضوری نخواهیم داشت، اگر شرایط مناسب‌تر شود ممکن است از آبان سال ۱۴۰۰ به شکل مدیریت شده مدارس برای کلاس حضوری بازگشایی شوند.

به گزارش پانا، این موضوع دست اندرکاران وزارت کلان آموزش و پرورش را براین مبنا وامی‌دارد که تمام برنامه ریزی‌های خود را بر مبنای ارائه آموزش مجازی انجام دهند.

پس از انتخاب علیرضا کاظمی از سوی رئیس جمهوری به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش، زمان بازگشایی مدارس یک اصل قرار گرفت و وی در اولین جلسه خود با شورای معاونان این وزارتخانه تصریح کرد: «بازگشایی مدارس به عنوان یک پروژه عظیم و بزرگ در آموزش و پرورش به شمار می‌آید که کیفیت و چگونگی انجام آن، نماد مدیریت در نظام تعلیم و تربیت بوده و باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، ایجاد آرامش در آغاز سال تحصیلی جدید را از انتظارات معقول جامعه فرهنگیان دانست و بیان کرد: «از تمام همکاران در مجموعه آموزش و پرورش تقاضا دارم، بدون وقفه کارها را با جدیت در کنار هم دنبال کنند تا بتوانیم در این فرصت باقی مانده مجموعه آموزش و پرورش را سربلند کرده و آغاز آرام و بانشاطی را برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم. چرا که یکی از مهمترین استراتژی‌های ما، «بازگشایی مدارس» و «آغاز سال تحصیلی» و «شروع مهرماهی» بدون دغدغه است.»

ارائه آموزش‌های ترکیبی در سال تحصیلی جدید

وی گفت: «در سال تحصیلی جدید باید به چند بٌعد از جمله؛ «سلامت دانش‌آموزان و همکاران»، «آموزش باکیفیت و استمرار یادگیری» و «آغاز سال جدید با اطمینان برای خانواده‌ها»، «نظارت و کنترل بر پروژه مهر» توجه خاص و ویژه ای داشته باشیم که خوشبختانه تا امروز برای تمام این موارد ریل گذاری شده است و ما فقط باید آن را رصد و پیگیری کنیم.»

در آموزش مجازی تأکید ما استفاده مدارس از شبکه آموزش دانش‌آموزی یا همان شاد است، اما مدارس می‌توانند به نسبت فعالیت‌های خود از سامانه‌های دیگر آموزشی نیز استفاده کنند

کاظمی معتقد است 4 نکته مهم و اساسی در دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد که برای شروعی آرام در بازگشایی مدارس باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد؛ نکته اول ، «ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی» است که تاکنون، بسیاری از مقدمات و برنامه ریزی‌های آن، در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انجام شده است ولی باز هم با توجه به گستردگی این بخش، نیاز به پیگیری‌های مستمر دارد.

وی نکته دوم زیرساخت‌های لازم برای استمرار آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد را دانست و بیان کرد: «همه ما می‌دانیم که تقریبا اتکای نظام تعلیم و تربیت، به ایجاد این زیرساخت است. راه اندازی «شاد» کار بسیار فوق العاده ای در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و از جمله دستاوردهای مهم این نظام، در ایام کرونا است که باید مسئولیت آن را به یک فرد مشخص بسپاریم و همه کمک کنیم تا شبکه شاد، بهتر از سال قبل به استمرار آموزش کمک کند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش توجه به «نظارت و کنترل بر پروژه مهر» را ضروری دانست و بیان کرد: « نکته سوم در آغاز سال تحصیلی، «نظارت و کنترل بر پروژه مهر» است. باید با نظارت و پیگیری‌های دقیق و بر اساس مستندات و گزارشات واقعی بدانیم که پروژه، چقدر پیشرفت داشته و چونه مسیر پیشرفت را طی خواهد کرد؟ و برای نظارت دقیق بر پروژه، ضروری است نظارت‌ها را به صورت میدانی دنبال کنیم و با شبکه سازی تا کف مدرسه، چالش‌های اساسی را پیدا کرده و آن ها را در استان‌ها پیگیری کنیم تا به حصول نتیجه منجر شود. در این مسیر لازم است یک بسته فرهنگی تهیه و به استان‌ها ارسال شود.»

کاظمی ادامه داد: « نکته بعدی در آغاز مهری آرام و بدون دغدغه، توجه به «معیشت و منزلت فرهنگیان» بود که خوشبختانه در دوره وزارت حاجی میرزایی، توانستیم توفیقات بزرگی در این مسیر کسب کنیم ولی با همه این‌ها مطالبات فرهنگیان را در بخش «پاداش بازنشستگان»، «فوق العاده ویژه» و «طرح رتبه بندی معلمان» باید پیگیر شویم تا به نتیجه مطلوب برسیم.»

وی همچنین گفت: « نکته آخر در بحث بازگشایی مدارس، اقداماتی است که باید در حوزه آماده سازی مدارس و فضا از 2 منظر «سلامت دانش‌آموزان» و «نوسازی و آماده سازی فضای مناسب در مدارس» انجام شود.»

بازگشایی مدارس امسال با 11 برنامه اجرایی خواهد شد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در آخرین مصاحبه خود با بیان اینکه آموزش امسال به صورت ترکیبی خواهد بود اعلام کرده است در آموزش مجازی تأکید ما استفاده مدارس از شبکه آموزش دانش‌آموزی یا همان شاد است، اما مدارس می‌توانند به نسبت فعالیت‌های خود از سامانه‌های دیگر آموزشی نیز استفاده کنند.

به گفته کاظمی بازگشایی مدارس امسال با 11 برنامه اجرایی خواهد شد و اولویت این است که مدارس به صورت آرام و تدریجی بازگشایی و با کمترین دغدغه و به صورت مطمئن و با کیفیت به کار خود ادامه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار