سیفی در گفتوگو با پانا:
اجرای طرح «نهضت نصیب آموزشی یکسان» در 64 شهرستان زیر شاخص «لازمالتوجه»
تحقق اهداف دوره ابتدایی و استقرار کامل تربیت تمامساحتی از جمله اهداف اجرای نهضت نصیب آموزشی یکسان در مناطق لازمالتوجه است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرای طرح نهضت نصیب آموزشی یکسان در مناطق لازمالتوجه توضیحاتی داد و به اهداف اجرای این طرح نیز اشاره کرد.
محمدرضا سیفی در گفتوگو با پانا درباره جزئیات دستورالعمل اجرایی نهضت نصیب آموزشی یکسان در مناطق لازم التوجه گفت: «عدالت آموزشی یکی از جنبههای عدالت است که تحقق آن در سازمانهای آموزشی برای تربیت فراگیران عدالت محور امری ضروری و حیاتی است. با توجه به اهمیت عدالت آموزشی در آموزش و پرورش و نقش فراگیران در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی لازم است تا مولفههای عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ترسیم تا اهداف آموزش و پرورش و جامعه محقق شود.»
وی به فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد که فرموده اند« آنچه تاکنون شده است با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصله ای ژرف است. در جمهوری اسلامی ایران، دلهای مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی به شدت بیمناک باشد. همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست.»
اجرای نهضت نصیب آموزشی با هدف ایجاد دسترسی برابر آموزش
سیفی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقای کارآیی درونی، کیفیت آموزشی، ارتقای شاخصهای توسعه -یافتگی آموزشی درصدد تحقق ایجاد دسترسی آسان به آموزش، ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و شایسته پروری است ادامه داد: «معاونت آموزش ابتدایی طرح نهضت نصیب آموزشی در مناطق محروم و لازم التوجه با هدف ایجاد دسترسی برابر آموزشی، فراهم کردن فرصتهای آموزشی با کیفیت برای تمامی کودکان در سن تحصیل و برخورداری از عدالت آموزشی را مد نظر دارد که منجر به کاهش فقر یادگیری و نابرابری آموزشی و رفع موانع مهم سد راه یادگیری با کیفیت، طرح خواهد شد.»
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد: «در این طرح در نظر است تا دانشآموزان بهتر از قبل عمل کنند و بیشتر از گذشته یاد بگیرند، این مهم مستلزم مطالعه و انتخاب عوامل و شاخصهای مهم و موثر عدالت آموزشی، شناسایی دقیق شهرستانهایی که در شاخصهای توسعه عدالت آموزشی در رتبه پایین قرار دارند و مشارکت آن شهرستانها با همکاری استان/ ستاد (از صف تا ستاد) در شناسایی مهم ترین علل فقر یادگیری، تجزیه و تحلیل وضع موجود، تدوین برنامه عمل و اجرای آن برای برون رفت از مشکلات شناسایی شده و کمک، پیگیری و مشارکت تیمی تمام نهادهای درونی و بیرونی برای عملیاتی کردن برنامه مذکور جهت رسیدن به وضعیت مطلوب است.»
وی بیان کرد انتظار میرود با مشارکت فعال و سازنده دستاندرکاران مختلف برنامه نهضت نصیب آموزشی یکسان در کوتاه مدت، به ارتقای سطح مهارتهای حرفه ای مجریان طرح، برای دست یابی به شاخصهای ملی توسعه یافتگی آموزشی منجر شود.
توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و تقویت هویت ملی اسلامی
سیفی اظهار کرد: «در بین مدت ارتقای کیفیت آموزشهای علمی - تربیتی در سطح مدارس با بهره گیری از منابع بومی و ملی بر اساس نیازهای واقعی حاصل شود و در بلندمدت شاهد توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و تقویت هویت ملی اسلامی از طریق تربیت دانش آموختگان فرهیخته در زمینههای تحصیلی و اجتماعی باشیم.»
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اهداف کیفی و کمی این طرح را تشریح کرد و گفت: «تحقق اهداف دوره ابتدایی از طریق ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی و استقرار کامل تربیت تمام ساحتی؛ رشد شاخصهای توسعه یافتگی آموزشی؛ آموزش و هم افزایی در راستای افزایش مشارکت همه نهادهای درون و برون سازمانی در کاهش فقر یادگیری و نابرابری آموزشی؛ تقویت مهارتهای شناسایی مساله و ارئه راه حل منطقی وتدوین برنامه عمل مبتنی بر شواهد واقعی در مخاطبان و ذی نفعان برنامه؛ تجهیز مدارس ۶۴ شهرستان هدف به تجهیزات آموزشی (آموزشی، پرورشی ،بهداشتی و...) با توجه به نیازهای واقعی؛ ارتقای سطح آموزش برنامه نویسی در ۶۴ شهرستان هدف حداکثر به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته؛ توانمند سازی نیروی انسانی در راستای افزایش فرصتهای برابر آموزشی در ۶۴ شهرستان هدف به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته از جمله اهداف تحقق این طرح است.»
وی درباره اجرای این طرح افزود: «از بین ۴۴۹ شهرستان کشور که در شاخصهای توسعه یافتگی آموزشی دوره ابتدایی مورد بررسی قرار گرفتند ۶۴ شهرستان زیر شاخص لازم التوجه تشخیص داده شدند که مورد هدف این طرح است. در برخی از استانها مانند مازندران و سیستان و بلوچستان بنا به تشخیص استان، این طرح در سایر شهرستانهای محروم این دو استان نیز اجرا میشود.»
ارسال دیدگاه