رونمایی از سند تحول توسعه زیرساختهای شبکه حملونقل جادهای مناطق محروم و مرزی کشور
تهران (پانا) - تاکید وزیر راه و شهرسازی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای و رونمایی از سند تحول توسعه زیرساختهای شبکه حملونقل جادهای مناطق محروم و مرزی کشور، بخشی از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جادهای در هفته گذشته بود.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل جادهای به شرح زیر است:
رستم قاسمی با ۲۶۷ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد.
یکپارچهسازی و ادغام شرکتھای کوچک و متوسط مقیاس حوزه حملونقل بار و مسافر
برنامه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برای توسعه صنعت حملونقل کشور در دولت سیزدهم اعلام شد. به اساس برنامه ارایه شده ایجاد تحول در اقتصاد حملونقل اولین راهکار برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است که شامل اقداماتی مانند اصلاح ساختار و نظام کسب و کار در سازمانھا و شرکتھای تابعه بخش حملونقل و چابکسازی اقتصادی آن ھا به منظور کاھش اتکا بر بودجهھای دولتی، آمادهسازی لایحه جذب سرمایه برای توسعه پروژهھای زیرساختی بهمنظور متحول کردن نظام جذب سرمایه، نظاممند کردن مکانیزم قیمت گذاری، عوارض و تعرفهھای حملونقل بار و مسافر داخلی با رویکرد حداکثر سازی مازاد منافع مصرفکنندگان، توسعه ھوانوردی عمومی و فعالسازی فرودگاهھای غیرفعال و کم تردد، بازبینی و بھبود مدل کسبوکار فرودگاهھا به منظور افزایش سھم درآمدھای غیر ھوانوردی، اصلاح مقررات و ضوابط جھت الزام شرکتھای ھواپیمایی به اصلاح ساختار کسبوکار منجر به کاھش ھزینهھای عملیاتی و قیمت بلیت، سیاستگذاری و تسھیل سازوکار به منظور تجمیع، یکپارچهسازی و ادغام شرکتھای کوچک و متوسط مقیاس حوزه حملونقل بار و مسافر برای تبدیل به مجموعهھای بزرگ در بخشھای مختلف و برنامهریزی به منظور تأمین مالی این مجموعهھا با استفاده از ابزارھایی مانند بازار سرمایه و بازار بدھی، پیگیری مشکلات حقوقی و اقتصادی سرمایهگذاری بخش خصوصی در حملونقل با رویکرد افزایش تعاملات بینالمللی به منظور افزایش سرمایهگذاری خارجی در این حوزه و ورود شرکتھای بینالمللی به حوزه حملونقل کشور و در نهایت تأمین مالی و کاھش اتکا به بودجهھای عمومی در پروژهھای توسعه ای از طریق استقرار کامل «صندوق توسعه حمل ونقل کشور» و درآمد پایدار آن، مدیریت داراییھا و انتشار صکوک جھت تأمین مالی پروژهھای زیربنایی کشور و استفاده از مدلھای مالی BOT و BLT در عقد قراردادھا و روشھای مشارکت در بخش خصوصی و دولتی مانند PPP میشود.
توسعه حمل ونقل و تجارت بین المللی مبتنی بر دیپلماسی حملونقل، نگهداری و توسعه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری حملونقل و لجستیک مبتنی بر تحلیل تقاضا و میزان تأثیرگذاری بر حرکت پذیری، ایجاد راه مناسب برای روستاهای کشور، نوسازی ناوگان حمل ونقل، افزایش ایمنی در بخشه ای مختلف حملونقل، ایجاد تحول ساختاری و یکپارچهسازی نظام حملونقل و لجستیک کشور، تسهیل فرآیندها و رفع موانع کسب وکار با رویکرد کاربر محور، ارتقای سطح ارائه خدمات حملونقل، توسعه حملونقل یکپارچه، بهرهور و سبز و ایجاد نظامهای اختصاصی اجرای طرحهای حملونقل از دیگر سرفصلهای موجود در برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است.
همراهی دولت و مجلس برای حل مشکلات حمل و نقل کشور
قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی بر ضروت اصلاح ساختاری در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: برای افزایش سهم حمل و نقل از تولید ناخالص داخلی، نیازمند تحول و اقدام جهادی،ملی و شجاعانه هستیم.
بهسازی راههای روستایی در اولویت وزارت راه و شهرسازی
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه برنامههای وزیر راه و شهرسازی مورد قبول بیشتر نمایندگان قرار گرفته است تاکید کرد: قاسمی برای توجه ویژه به راههای روستایی برنامه ویژهای دارد. انتظار است تا وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم از نظرات کارشناسان استفاده کند و ضمن حرکت در مسیر برنامههای ارایه شده، بر روند اجرای طرحها و برنامهها نظارت عالیه داشته باشد.
رونمایی از سند تحول توسعه زیرساختهای شبکه حملونقل جادهای مناطق محروم و مرزی کشور
مراسم رونمایی از طرحهای اجراشده در حوزه معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع تحت عنوان سند تحول توسعه زیرساختهای شبکه حمل و نقل جادهای مناطق محروم و مرزی کشور در ساختمان دادمان برگزار شد. بنا بر اعلام معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی حوزه نفوذ سند تحول توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای مناطق محروم و مرزی کشور شامل ۱۴ استان آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه،ایلام، خراسانشمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، سیستان و بلوچستان، و کرمان است. در این سند ۴۷ پروژه تعریف شده است. طول کل پروژههای تعریف شده در سند ۵۲۰۲ کیلومتر، اعتبار اولیه موردنیاز جهت تحقق اهداف سند ۲۳ هزار میلیاردتومان و زمانبندی اجرای کل طرح ۳ تا ۵ سال است.
ارسال دیدگاه