مروری بر حاشیه‌های فیلم «درخت گردو»

تماشای فیلم «درخت گردو» به مردم ایران توصیه نمی‌شود

از ماجرای غرق شدن دختری که در درخت گردو تست بازیگری داد تا بازماندن این فیلم از اسکار۲۰۲۱

تهران (پانا)- خبر اکران فیلم «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان از امروز چهارشنبه در سینماهای ایران درحالی منتشر می‌شود که طعم مرگ ناشی از کرونا در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرها پیچیده است و حالا این فیلم که اتفاقا براساس یک داستان تلخ واقعی در سردشت است، قرار است کاممان را بیشتر تلخ کند.مخصوصا اگر یادمان بیاید که دختربچه‌ای که مدتی قبل در کانال مانش غرق شد در این فیلم تست بازیگری داده بود و قبول نشده بود و خانواده در رویای زندگی بهتر برای این دختر کُرد تن به آب غربت زدند و مهاجرت کردند و نرسیده به مقصد غرق شدند.

کد مطلب: ۱۲۰۹۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تماشای فیلم «درخت گردو» به مردم ایران توصیه نمی‌شود

«بهتر بود اول فیلم بنویسد: تماشای این فیلم به تمام مردم ایران توصیه نمی‌شود. به کسانی که هر سنی هستند و قلب دارند توصیه نمی‌شود. اما نوشته بود: «این فیلم بر اساس داستان واقعی است». کاش ننوشته بود. آن عروسک موطلایی را نشان نمی‌داد. من عین همان را داشتم. یعنی یک روز که من با عروسکم بازی می‌کردم. چندین کیلومتر آن‌طرف‌تر، بر سرِ سردشت فاجعه باریده است. بین دخترکی روستایی و عروسکش فاصله‌ای افتاده؛ فاصله‌ای اندازه سال‌ها بی‌خبری من. دخترک در سال ۶۶ تقریباً هم‌سن من بود در سال ۶۶. عروسک موطلایی‌اش دقیقاً مال من بود.» این‌ها همه تعریف یک روزنامه‌نگار از تماشای فیلم درخت گردو است. فیلمی که احتمالاً قرار است از امروز چهارشنبه، 3 شهریور در سینماها اکران شود.

چهارشنبه غمگین سینمای ایران
«مرتضی شایسته» دبیر شورای صنفی نمایش روز گذشته درباره تاریخ اکران این فیلم گفت: با توجه به جلسه برگزارشده تصمیم بر این شد که فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان اکران خود در سینماها را آغاز کند. این فیلم یا از چهارشنبه این هفته سوم شهریور یا چهارشنبه هفته آینده دهم شهریور روی پرده می‌رود.
تست بازیگری کودک غرق شده در کانال مانش برای فیلم درخت گردو
کارگردان «درخت گردو» محمدحسین مهدویان است و پس انتشار خبر غرق شدن خانواده ایران‌نژاد در کانال مانش ویدئویی را منتشر کرد که دختر این خانواده (آنیتا ایران نژاد) برای فیلم او تست بازیگری داده بود. فیلم «درخت گردو» بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. این بار نه برای جایزه و نه برای بازیگرانش بلکه برای کودکی که شاید اگر شانس با او یار بود جلوی دوربین این فیلم می‌رفت اما حتی بازیگر شدنش شاید در مانع مرگ او در مانش نمی‌شد.
کارگردان «درخت گردو» محمدحسین مهدویان است و پس انتشار خبر غرق شدن خانواده ایران‌نژاد در کانال مانش ویدئویی را منتشر کرد که دختر این خانواده برای فیلم او تست بازیگری داده بود. گویی تمامی نسل‌های سردشت باید منتظر سرنوشتی تراژیک باشند.
ماجرای فیلم درخت گردو
درخت گردو در ژانر درام و تراژدی به قلم ابراهیم امینی و حسین حسنی در سال 98ساخته شده است. محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و «مینو شریفی» بازیگر نقش مریم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای این فیلم از آن خود کرده اند. موسیقی فیلم نیز بسیار ماندگار است و علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده، حبیب خزایی‌فر به‌عنوان آهنگساز و اردشیر کامکار به‌عنوان کمانچه‌نواز با این فیلم همکاری کرده‌اند.

اکران یک هفته ای در کردستان جهت حضور در اسکار
مهرماه سال99 بود که سخنگوی شورای صنفی نمایش، خبر از اکران یک هفته‌ای «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان در کردستان داد و البته ازآنجاییکه شرط آکادمی اسکار برای ورود فیلم‌ها، اکران یک هفته‌ای آثار به صورت تجاری بود این تصمیم گرفته شد. اکران درخت گردو در کردستان به مدت یک هفته نمایش از پنجشنبه ۸ آبان در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز شد و تا ۱۳ آبان ماه ادامه داشت.
علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم سینمایی «درخت گردو» درباره تقاضای این فیلم برای شرکت در اسکار گفته بود: «فیلم «درخت گردو» سه ویژگی مهم برای حضور در این رویداد دارد. این فیلم از یک بازیگر بین‌المللی برخوردار است، در واقع پیمان معادی بازیگر این فیلم چهره‌ای جهانی دارد که می‌تواند در موفقیت فیلم تاثیرگذار باشد، ضمن این‌که سلیقه اسکار چنین است که فیلم‌های بیگ پروداکشن را برگزیند که «درخت گردو» از این موضوع هم برخوردار است. از سوی دیگر، این فیلم، موضوعی انسانی و جهانی و قابل درک برای همه دارد، از همین رو ما درخواست نمایش یک هفته‌ای آن را کردیم تا بتوانیم متقاضی حضور باشیم.»

در اسکار2021 شورای انتخاب معرفی فیلم به دو فیلم «درخت گردو» و «خورشید» رسیدند اما در نهایت بخت با مجید مجیدی یار بود و درخت گردو نتوانست صدای مردم کردستان در جهان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار