تمام جزئیات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات
کمیسیونهای فرهنگی و صنایع: زارعپور برای تصدی وزارت ارتباطات مناسب است/موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟/ وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاع از برنامههای خود چه گفت؟
تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت بعدازظهر امروز شنبه ۳۰ مرداد صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم را بررسی کرد.
در جلسه نوبت عصر روز شنبه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا روحاله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نتایج بررسی برنامههای عیسی زارعپور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم را قرائت کرد.
کمیسیون صنایع: زارعپور برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب است
در نتیجهگیری این گزارش عنوان شد: «در مجموع وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همهجانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریتهای وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حسن سابقه در حوزه کاری میباشد و اشراف کامل به چالشها و مشکلات این حوزه دارد و برای حل آنها دارای برنامههای راهبردی و کاربردی میباشد. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب تشخیص داد.»
کمیسیون فرهنگی: نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزیر پیشنهادی است
مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز گزارش کمیسیون فرهنگی را درخصوص برنامههای وزیر پیشنهادی ارتباطات برای نمایندگان قرائت کرد. که در نتیجه آن آمده است: «نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی علی رغم تجربه محدود اجرایی ایشان میباشد. امید است نامبرده با توجه به سلامت و پاکدستی و عدم تعلق مادی به ذینفعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توجه لازم به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بتواند منافع عموم مردم و دولت را تضمین کند.»
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظر و دلایل خود را درباره موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی به شرح زیر بیان کردند.
عنابستانی، مخالف: وزیر پیشنهادی در برنامه خود در مورد طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی اظهارنظر نکرده است
علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: اشکال اساسی وارده به برنامه پیشنهادی آقای زارعپور در مورد شبکه ملی اطلاعات این است که وی تنها به بیان چالشهای این حوزه و پیشنهاد راهبردهای حل آنها اشاره کرده و راهحل عملیاتی در برنامههای وی ارائه نشده است. آقای زارعپور باید مشخص کند دقیقا تا چه زمانی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت اصلی ارتباطات بوده و مورد مطالبه چندین ساله رهبر معظم انقلاب است، ایجاد خواهد کرد. در برنامههای وزیر پیشنهادی عنوان شده که شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۴ راهاندازی خواهد شد، سوال این است آیا ما باید تا سال ۱۴۰۴ منتظر بمانیم یا برنامهها بلافاصله بعد از وزارت ایشان آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی در برنامه خود در مورد طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی اظهارنظر نکرده و متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات، ابتکار عمل در دست نداریم و دارای هیچ پلتفورم، سیستم عامل و یا سخت افزاری نیستیم.
عنابستانی با انتقاد از اینکه طی سالهای گذشته از نوآوران در این عرصه نیز هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است، اضافه کرد: متاسفانه فقط با چند کپی ناشیانه از نرمافزارهای خارجی که بدون حمایت دولت نیز بوده تلاش کردیم در این عرصه تاثیرگذار باشیم که بدون نتیجه بوده است. آقای وزیر باید مشخص کند که چطور میخواهد از کاربران فضای مجازی حمایت و محافظت کند. با توجه به ورود تکنولوژی های جدید از جمله اینترنت ماهوارهای و اینترنت ۵g، وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چه برنامهای برای مواجهه با این تکنولوژیها دارد. متاسفانه طی سالیان گذشته بسیاری از دستاوردهای ما در حوزه فضایی نادیده گرفته شده و درمی یابیم که باید به این حوزه بیشتر توجه کنیم.
وی درباره واگذاری شرکت مخابرات و مشکلات فراوان ایجاد شده پس از این واگذاری، تصریح کرد: آقای زارع پور باید برنامه خود را برای حل این مشکل ارائه کند. متاسفانه تلفن ثابت روستایی کاملا رها شده است و وزیر پیشنهادی باید مشخص کند که این مسئله را تا چه زمانی می خواهد ساماندهی کند. همچنین اینترنت روستایی نیز باید با یک زمان بندی برنامه ای توسعه ای داشته باشد.
حاتمی، مخالف: برنامههای زارعپور فاقد اهداف کیفی و کمی است
حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات با بیان اینکه برنامههای زارعپور ابهام دارد، عنوان کرد: وی در زمان تصدی معاونتی در وزارت ارشاد با تندروی باعث عدم دریافت مجوز از سوی بسیاری از کسب و کارهای مجازی شد که منجر به تعطیلی آنها شد.
وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی با همه حواشی بخشی از زندگی روزمره مردم است، عنوان کرد: وی به پلتفرمها هیچ اعتقادی ندارد و در هیچ فضای مجازی عضو نیست و برنامههای وی نیز صرفا ابعاد پژوهشی داشته و عملی نیست.
حاتمی در ادامه با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت اقتصاد در فضای ارتباطات که وزیر پیشنهادی اطلاعی از آن نداشته و یا در برنامههای خود از آن نام نبرده است، اظهار کرد: مزیتهای فناورانه وزارت ارتباطات با دایره عمل حوزه فناوری قوه قضائیه تفاوت دارد و این موضوع نباید ملاکی بر تصدی این وزارتخانه شود ضمن اینکه برنامههای وی فاقد اهداف کیفی و کمی بوده و قابلیت ارزشگذاری ندارد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسائل جاری و حاشیهای وزارت ارتباطات، مشکل کارمندان و کارکنان روستایی و همچنین شرح وظایف مخابرات هیچ جایگاهی در برنامههای وی ندارد. همچنین تعدد تصمیمگیران در بخش ICT که باعث بروز مشکل شده در برنامه وی نبوده و برای حل مشکلات دفاتر پیشخوان برای مثال مشکل ۵۷۰ دفتر آذربایجان شرقی، برنامهای ذکر نشده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با اشاره به کلاهبرداریهای اخیر برخی پلتفرمها و تعطیلی آنها نظیر روبیکا خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی برنامهای کاربردی برای جلوگیری از تخلف برنامههای ایرانی ارائه نکرده است.
شریعتی نیاسر، موافق: زارعپور دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست
مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در موافقت با برنامههای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفهای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.
وی در تشریح نقاط قوت و صلاحیت این وزیر پیشنهادی و همچنین مطالبات مجلس شورای اسلامی، گفت: ارتباط گسترده با شبکه حرفهای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساختهای سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور، به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است.
شریعتی ادامه داد: در رابطه با تجربه موفق در توسعه خدمات دولت الکترونیک؛ مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند و بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلا و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تجربه ارزنده زارع پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری به ویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه "دانستن، خواستن و توانستن" در ایشان است. همچنین در رابطه با تسلط بر فناوری های نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا؛ همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون بهرهمندی از ظرفیت های تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام رسان ملی و نظایر آن اگرچه مطلوب است اما روبنایی است و اگر در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم محکوم به شکست هستیم؛ زارع پور با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی در دسترس و با عنایت به اینکه خود نیز از بدنه دانشگاهی کشور است، می تواند ظرفیت های دانشگاههای فنی کشور را برای تحقق این موضوع بسیج نماید.
وی یادآور شد: در مورد آشنایی و دغدغه مندی در حوزه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات؛ بیشک زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهره مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند کنیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزه های مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم و وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: در این راستا تاسیس و راهبری "مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"، اجرای "قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم افزارهای رایانه ای"، شناسنامه دار شدن درگاه های اینترنتی، فعال کردن شرکت های محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.
شریعتی ادامه داد: در مورد تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد ایشان به پرچم داری وزارت ارتباطات در این حوزه؛ سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵% بوده است در حالی که این سهم در ایران در حدود ۵% درصد از کل اقتصاد کشور است و بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، آسیب پذیری جامعه را در بحران ها کاهش داده و اقتصاد را مردمی تر می کند و لیکن اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از یک وزارتخانه است و بنابراین باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود و توانمندی زارع پور ما را امیدوار کرده است تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آن را مطالبه کنیم.
وی افزود: در مورد برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور؛ متاسفانه یکی از اقدامات اسف بار دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است و سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چند برابر گرفته و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب ماندگی و رسیدن به جایگاه در خورشان جمهوری اسلامی در منطقه در حوزه فناوری فضایی لازم است و زارع پور با بهره مندی از ظرفیت های علمی و مراکز پژوهشی کشور می تواند این خلا را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد که برنامه خوب ایشان در این حوزه نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت مضاعف فضای مجازی گفت: رهبر حکیم انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تاکید فرمودند: «اگر من مسئولیت رهبری کشور را نداشتم حتما مسئول فضای مجازی کشور می شدم». متاسفانه تاکنون فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رای اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی کاری پرداخت.
وی با بیان اینکه فضای مجازی مانند هر پدیدهای دارای فرصت و تهدید است، گفت: فرصتهایی بی بدیل برای تمدنسازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیبهای اجتماعی و امنیتی نیز هست و ضعف عملکرد گذشته و کنونی باعث شده، با قاطعیت بگوییم «امروز فضای مجازی کشور، صاحب و متولی ندارد. وزیر سابق صرفا خود را متولی زیرساخت های ارتباطی فضای مجازی دانسته و شانه از زیر بار مسوولیت سایر حوزه ها خالی می کرد اما خوشبختانه، وزیر پیشنهادی در کمیسیون ها اظهار داشته که مسوولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت افزار هم در نرم افزار به عنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاستگذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی پذیرفته است تا به طور همزمان اقتصاد و کسب و کار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تامین و ارائه شود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است؛ اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت به ویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
طاهری، موافق: ایران هوشمند در اولویت برنامههای وزیر پیشنهادی است
مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم به عنوان دومین موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات با اشاره به مزیتهای فردی و جمعی برنامههای این وزیر پیشنهادی گفت: معیارهای من برنامه، کارنامه و صحبتهای وی بوده است. زارع پور تحصیلات خود را در تمامی مقاطع تا فوق دکتری مرتبط با حوزه ارتباطات بوده است.
وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات بعد از عضویت در هیات علمی دانشگاه با اساتید و دانشجوها و نخبگان همچنان در حوزه ارتباطات ادامه دارد. وی در حوزه سوابق اجرایی نیز اقدامات قابل توجهی در حوزه های سیاستگذاری و اجرایی انجام داده است، در بحث سیاستگذاری عضو کمیسیون راهبردی شورای فناوری اطلاعات بوده است. همچنین بخشی از اقدامات اجرایی وی نیز مرتبط با بحث محتوا از جمله مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت ارشاد و رئیس مرکز آمار و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.
وی تاکید کرد: ارزیابیهای من از برنامههای این وزیر پیشنهادی در دو حوزه کمی و کیفی بوده است، کسب عناوین متعدد مانند مدیر نمونه و لوحهای متعدد و همچنین رضایت عمومی و کاهش مراجعات مردمی در زمان شیوع کرونا در دستگاه قضا از افتخارات زارعپور بوده است.
طاهری با اشاره به موضوع ایران هوشمند در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: این حوزه بسیار گسترده بوده و تنها برعهده یک وزارتخانه نیست. بر این اساس زارعپور در برنامههای خود برای اجرای این موضوع درخواست اختیارات بیشتری در قالب اصل ۱۲۷ داشته است تا حکمرانی داده و دیجیتال را در تمام دولت جاری کند. در بحث دولت الکترونیک در میان حدود ۱۹۰ کشور ما جایگاه ۱۸ را داریم که نشان از یک عقب ماندگی جدی دراین حوزه دارد و نیاز به یک کار جمعی برای رفع این مشکل وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۳۲ سامانه پایه در این حوزه وجود دارد که بخشی از آنها دارای ایراداتی است و نیاز به اقدامات تخصصی و کمک های مشورتی برای رفع مشکلات و راه اندازی این سامانهها وجود دارد، بنابراین برای حکمرانی دادهها این اقدامات باید صورت بگیرد و با توجه به اختیارات و فهم زارع پور از این موضوع و طرح مجلس درخصوص تبادل دادهها و مدیریت دادهها و اطلاعات ملی امید میرود تا حکمرانی دیجیتال و دادهها در کشور رشد چشمگیری پیدا کند.
وی تصریح کرد: اگر این بخش از اقدامات توسط وزیر پیشنهادی ارتباطات صورت بگیرد، به طور حتم شفافیت در بخش اقتصادی از جمله جلوگیری از قاچاق و فرار مالیاتی و مبارزه هوشمند با فساد اقتصادی، توزیع یارانهها و بسط عدالت، هوشمندانه و درست اجرا خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه زیرساخت ارتباطی و مخابرات بر مبنای محصولات داخلی و بومی در برنامههای وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد تنها گوشیهای هوشمند به کشور وارد شده و به همین مقدار نیز تبلت، مودمها و دیگر ابزارهای ارتباطی مورد نیاز برای وزارت ارتباطات و مخابرات وارد کشور شده است. بنابراین یکی از الزامات کلیدی برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه زیرساخت ارتباطی است که متاسفانه توجه چندانی از سوی وزارت ارتباطات به آن نشده است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساختها یکی دیگر از مسائل مهمی است که در سخنان و برنامههای زارعپور به چشم میخورد، رشد شبکه ملی اطلاعات این چند ساله نامتوازن بوده و حدود ۴۰ تکلیفی که از سوی شورای عالی در طرح کلان معماری برعهده وزارت گذاشته شده مختص به رشد همین شبکه است که برای اجرای ۱۳ تکلیف باقیمانده نیز نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و فناوری وجود دارد و وزیر پیشنهادی ارتباطات قول داده تا تمامی این برنامهها را به صورت جدی پیگیری کند.
وی بیان کرد: علاوه بر زیرساختها که تکلیف اصلی حوزه وزارت ارتباطات است، در بحث امنیت فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی برنامههای خوبی توسط زارعپور ارائه شده است. در موضوع اقتصاد دیجیتال نیز وزیر پیشنهادی ارتباطات قول افزایش ۲۵۰ درصدی را داده است و درخصوص محتوا در فضای مجازی نیز دغدغههای خانوادهها مانند حفاظت از کودکان و نوجوانان در این فضا برنامههای خوبی ارائه کرده است.
مشکینی، مخالف: وزیر پیشنهادی سابقه یک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد/ ایشان رئیس مرکز دیجیتال در وزارت ارشاد بود که تنها کار کنترل، پایش، ثبت و ضبط وبلاگها و سایتهای اینترنتی را انجام میداد
محمود عباسزاده مشکینی، نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی ارتباطات خطاب به معاون اول رئیسجمهوری گفت: از منظر مدیریت سیاسی کابینه باید در کنار کارآمدی، مظهر و تجلی وحدت ملی و انسجام اجتماعی باشد. نمایندگان باید فارغ از اینکه وزیر پیشنهادی چه نسبتی با ما دارد، مانند جراح که هنگام جراحی فقط محل بیماری را مورد بررسی قرار میدهد، در حال حاضر نیازمندیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانهای زیربنایی است، تصریح کرد: این وزارتخانه شاهراهی را باز میکند که تمامی وزارتخانهها از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، اقتصاد و ... از آن عبور کرده و توسعه را جستجو میکنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به دو مولفه «خواستن» و «توانستن» توجه کرد، هر چند وزیر پیشنهادی مولفه انگیزه و خواستن را دارا است اما باید موضوع توانستن وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تخصص و تجربه کافی داشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه آقای زارعپور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص نداشته و تحصیلکرده کامپیوتر یا IT است، این در حالی است که مأموریت وزارتخانه مذکور ICT و فناوری است.
مشکینی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد وظایف وزارتخانه مذکور زیرساختی است، ادامه داد: باید دقت کرد که IT با ICT متفاوت است، این موضوع همانند مقایسه مهندسی پزشکی با پزشکی است، یک پزشک بیماریهای عفونی ممکن است از دستگاه سی.تی.اسکن و ام.آر.آی استفاده کند اما توانایی تعمیر و ساخت آن را ندارد. وزیر پیشنهادی سابقه یک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد در حالی که حدود یکصد هزار کارمند، متخصص، مهندس و ... در این وزارتخانه مشغول هستند.
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهایش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند در حالی که وزیر پیشنهادی تاکنون مجموعهای که یک صدم این گردش مالی را داشته اداره نکرده است، اضافه کرد: فردی که برای این وزارتخانه در نظر گرفته میشود باید متخصص میان رشتهای باشد. ما به دنبال تحول هستیم و در صورتی که وزیر توانایی نداشته باشد نمیتواند این مهم را محقق کند، این وزارتخانه حدود ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد بنابراین نداشتن تجربه در اقتصاد کلان امکان اداره موفق این وزارتخانه را فراهم نمیکند. نباید با سرنوشت کشور شوخی کرد. هر چند ما به دنبال جوانگرایی هستیم اما آیا برای امور زیربنایی خانه خود تنها به موضوع جوانگرایی توجه میکنیم و بحث تخصص را در نظر نمیگیریم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ایشان رئیس مرکز دیجیتال در وزارت ارشاد بود که تنها کار کنترل، پایش، ثبت و ضبط وبلاگها و سایتهای اینترنتی را انجام میداد که این کار اقدامی فرهنگی بود. همچنین در بازه زمانی مشاوره سازمان ساترا بود، ۱۸ ماه نیز به عنوان مسئول رسیدگی به امور فناوری اطلاعات قوه قضائیه خدمت کرده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شفافیت یکی از مولفههای مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این در حالی است که وزیر پیشنهادی به موافقان طرح صیانت از کاربران پیامرسانهای اجتماعی گفته که با روح طرح موافق است و در جای دیگر به مخالفان گفته که با روح طرح مخالف است. بهتر است وزیر پیشنهادی پشت همین تریبون مطرح کند که با روح طرح صیانت موافق است یا مخالف.
نظری، مخالف: روحیه زارع پور با وزارتخانه پرپول ارتباطات سازگار نیست/ علت عدم حضور وزیر پیشنهادی در پلتفرم های مجازی داخلی و خارجی چیست؟
سیدغنی نظری خانقاه در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور است، چرا که ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می گوید؛ موافق است. بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای زارع پور صرفاً مسئول آی تی هستند و لذا اداره وزارتخانه عریض و طویل ارتباطات در توان وی نیست. ضمن آنکه ایشان هنوز در شبکه های مجازی و خارجی عضو نیستند، یا با خط شخصی خود وارد این فضاها نشده و یا کلاً اعتقادی به این پلتفرم ها ندارد.
وی افزود: اکنون کارگزاران مخابرات روستایی دچار گرفتاری های بسیاری هستند، چرا که ۲۰ سال است وضعیت استخدامی مشخصی ندارند، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی از رسیدگی به وضعیت آنها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه های ایشان است. در واقع آقای زارع پور با برنامه هایی که دارد، نمی تواند این ارتباط گسترده را مدیریت کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بیان کرد: واقعیت این است که وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری با چالش های اساسی حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراین نمی تواند گزینه خوبی برای تکیه بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.
محفوظی، موافق: شناسایی صاحبان سایتها از خدمات زارعپور است/ مردم در قوه قضاییه از خدمات وی رضایت دارند
سیدمجتبی محفوظی در موافقت با این وزیر پیشنهادی اظهار کرد: آقای دکتر زارع پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی این مسئولیت برخوردار است و در عین حال تحصیلات عالی و مرتبط با حوزه مسئولیتش نیز دارد. امروز ما در بحث وزارتخانه ارتباطات نیاز به متخصصانی داریم که در حوزه های مختلف صاحب تجربه باشند، در این وزارتخانه ۱۰ هزار نیرو مشغول فعالیتند. ۱۰۰ هزار نیرو مختص زمانی بود که هنوز مخابرات خصوصی سازی نشده بود و آقای زارع پور سال ها تجربه مثبت در حوزه عملکردی خود دارد و در دوره ۵ ساله مسئولیت خود در وزارت ارشاد نیز عملکرد خوبی داشته است.
نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: در توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت ارشاد خدمات زیادی ارائه کرده است و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را اجرایی کردند. همچنین شناسایی صاحبان سایتها بخش دیگری از خدمات ایشان بود و ایشان در سال ۸۹ به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.
وی با اشاره به دوره مسئولیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در قوه قضائیه، گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از این قوه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارعپور راهاندازی شد و ۵ و نیم میلیون مراجعه مرگ و میر به قوه را کاهش داد و ۱۰ درصد زمان رسیدگی به پرونده ها را کم کرد. ایشان راه اندازی سامانه های فراوان و اپلیکیشن های نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه ها را در کارنامه خدمات خود دارد اما ما انتظارات نیز از ایشان در حوزه وزارت ارتباطات داریم.
محفوظی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشنهای خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره مندی علوم جامعه از مزایای آن برنامه های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.
یوسفی، موافق: حکمرانی دیجیتال و توسعه شبکه ملی اطلاعات از برنامههای زارع پور است
مجتبی یوسفی اما در موافقت با زارعپور با اشاره به تحصیلات مرتبط وی در حوزه زیرساخت اظهار کرد: در وزارت ارتباطات دو ساحت وجود دارد؛ نخست در حوزه توسعه زیرساختهاست که باید کار فراوان انجام شود و به برکت نظام جمهوری اسلامی تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفته است و دیگری در حوزه نرم افزار، مدیریت منابع و حکمرانی در فضای مجازی است که امروزه به فضای حقیقی تبدیل شده و بیشترین تصمیم گیری ها و معیشت اقتصاد مردم به فضای مجازی گره خورده است.
یوسفی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه نرم افزاری باید برنامه و شهامت تحول داشته باشد که زارع پور در سوابق خود این موضوع را ثابت کرده است. وی با راه اندازی مرکز فضای دیجیتال در وزارت ارشاد و دستگاه قضایی، به حفظ مالکیت معنوی و حق مالکیت افراد در پیگیری مسائل خود کمک شایانی کرده است. ساماندهی نیروهای شرکتی در پرداخت حقوق از دیگر درخواست های نمایندگان است که خدمت رئیس جمهور نیز بیان کرده و همه وزرا باید برای نیروهای شرکتی و بازنشستگان خود برنامه مشخصی داشته باشند که وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز وعده هایی در این زمینه داده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم تصریح کرد: حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی از اولین برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات است، ما نباید تنها به صورت سنتی در بازارهای بین المللی حضور پیدا کنیم، لذا ایجاد پهنای باند و توسعه ارتباطات و مبادلات اینترنتی برای ما بازارهای جدید ایجاد خواهد کرد. همچنین در حوزه شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار در حوزه زیرساختی از دیگر برنامه های آقای زارع پور است. ما برای ایجاد دولت هوشمند و دیجیتال طبق برنامه های توسعه کشور و کاهش مراجعات مردم به ادارات باید این شبکه ملی را راه اندازی می کردیم که تاکنون محقق نشده و در برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان شده است.
عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: توسعه اقتصاد دیجیتال از دیگر برنامههای آقای زارعپور است. اقتصاد مردم در فضای مجازی برای نمایندگان مهم است، اما بحث مالکیت و حق مالکیت آنها باید مورد توجه و ساماندهی قرار گیرد. همچنین حمایت از شرکتهای دانش بنیان به عنوان یکی از برنامه های وزیر پیشنهادی مطرح شده، ما نباید تنها مشکلات اقتصادی مان را با توسعه کارخانجات تولیدی حل کنیم، لذا در حوزه دیجیتال باید برنامه داشته باشیم و به سهم ۱۰ درصدی طبق برنامه ها برسیم که در برخی کشورها این میزان به ۳۵ درصد رسیده است.
وی به برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه توسعه زیرساختها در روستاها اشاره کرد و گفت: ۳.۵ میلیون دانش آموز در روستاهای ما حضور دارند و ۲۰ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دهند، لذا در شرایط فعلی کرونا که موضوع آموزش و پرورش در فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است و نادیده گرفته شده، وزیر پیشنهادی ارتباطات در برنامه های خود به توسعه زیرساخت های روستاییان و دسترسی دانش آموزان به اینترنت پرسرعت تاکید دارد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات: صدای مناطق محروم خواهم بود/ سابقه صادرات بیش از ۲۰ میلیون دلار نرم افزار دارم/ شبکه ملی اطلاعات طی ۴ سال آینده اجرایی میشود/چرا پیامها در فضای مجازی باید به کشورهای خارجی ارسال شود
عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در تشریح برنامه ها و سوابق خود، گفت: از نمایندگان تشکر میکنم که نقطه نظرات کارشناسی خود را به عنوان موافق و مخالف مطرح کردند؛ متولد سال ۵۹ شهرستان اسلام آباد غرب از استان کرمانشاه هستم و در صورت رأی اعتماد صدای مناطق محروم در دولت سیزدهم خواهم بود.
وی ادامه داد: عضو هیات علمی گروه شبکه های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت که یکی از دانشگاه های برتر کشور و تحصیلاتم لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در همین رشته است و در دوره پسا دکتری هم در حوزه نسل جدید شبکه های رایانه ای را در دانشگاه صنعتی شریف و استرالیا گذراندم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سابقه راه اندازی تاسیس و اداره مرکز توسعه فناوری دیجیتال را در ۱۵ سال پیش در کارنامه خود دارم، گفت: افتخار می کنم که اولین مجموعه ای بودیم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشتیم و در دورانی که مدیریت مجموعه را برعهده داشتم ساز وکار لازم برای حمایت جوانان ایرانی فراهم شد.
زارعپور یادآور شد: در دوران مسئولیت اینجانب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدها شرکت به معنای امروزی دانش بنیان درحوزه تولید محتوای دیجیتال شکل گرفت و در سال ۹۰ بیش از ۲۰ میلیون دلار صادرات نرم افزارهای فرهنگی را داشتیم، همچنین در حوزه قوه قضائیه هم با کار و مجاهدت شبانه روزی همکارانمان با انجام اقدامات خاصی کار مردم را تسهیل و مراجعات میلیونی آن ها را کاهش دادیم و این مسیر تداوم خواهد داشت.
وی خطاب به نمایندگان، افزود: به عنوان یکی از میلیون ها تربیت یافته مکتب امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان جوان گام دومی آماده ام که تجربه تخصصی و اجرایی ۱۵ سالهام و همچنین آشنایی با تجربیات جهانی را در صورت رأی اعتماد شما به کار گیرم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با همراهی شما و تعامل با همه بخش های نظام مقدس جمهوری اسلامی و کار و مجاهدت شبانه روزی تمامی ظرفیت های این فناوری مهم و سرنوشت ساز را به کار می گیریم تا جایگاه نظام مقدس را ارتقاء دهیم و یک ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی را رقم بزنیم.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند امروز کشور به کار شبانه روزی احتیاج دارد و در صورت رأی اعتماد شما این مهم را رسم العین همکاران و خودم قرار خواهم داد.
زارعپور با بیان اینکه امروزه فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده، گفت: بیش از ۵۰ میلیون نفر در شبکه های اجتماعی حضور دارند و بیش از ۳۵ میلیون نفر از نوجوانان و جوانان به عنوان بازیگران حرفه ای در این فضا مشغول هستند و امروزه کسی بدون این فضا نمی تواند امور روزمره خود را پیگیری کند و در واقع به فناوری اجتماعی تبدیل شده و در زندگی مردم رسوخ پیدا کرده و بخش جدایی ناپذیر شده بنابراین اگر در این حوزه برنامه ریزی مناسب و نگاه فعال نداشته باشیم به آسیب های آن دچار خواهیم شد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده می گیرد زیرا هر اقدامی در این وزارتخانه می تواند زندگی، کسب وکار، اقتصاد، معیشت، امنیت و فرهنگ آن ها را تحت تاثیر قرار دهد؛ این فناوری فرصت بی نظیری را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم از آن استفاده و جهش فوق العاده ای را داشته باشیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب می توان در این فضا تمدن سازی کرد.
وی ادامه داد: البته این فناوری شمشیر دولبه است و فرصت های بی نظیر و تهدیدهای جدی دارد اما معتقدم که فرصت این فضا بسیار بیشتر از آسیب های آن است و اگر برنامه ریزی و آینده نگری داشته باشیم می توان از فرصت های آن بهره زیادی ببریم؛ براساس اسناد بالادستی و مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه ای را تدوین کردم که در کمیسیون ها بررسی و از نقطه نظرات نمایندگان استفاده کردم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حکمرانی دیجیتال امروزه تغییر کرده، افزود: در حال حاضر مرزهای فیزیکی، مرزهای کشورها را مشخص نمیکند چرا که در عصر پلتفرمها به سر میبریم و عمق نفوذ و تعداد کاربران پلتفرمها عمق راهبردی هر کشور را تعیین میکند.
وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها توسط پلتفرمها اشغال شده و مرزها جابجا شده است، ادامه داد: دو سال پیش نرمافزاری از میلیونها گوشی هموطنان پاک شد که این امر به معنای آن است که اختیاری در این حوزه نداشتیم و از ظرفیت این فضا غفلت کردیم حال آن که در حال حاضر پلتفرمهای خدماترسان مناسبی در حوزه خرید و فروش و تاکسیهای اینترنتی داریم که ما را بینیاز کرده است، آیا نمیتوانیم در حوزههای دیگر نیز به این دستاوردها برسیم.
زارعپور با بیان اینکه میتوانستیم در حوزه فضایی حرفی برای گفتن داشته باشیم، تصریح کرد: فضای دیجیتال موضوعی ملی است و فقط مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، آنچه بنده ارائه کردم مربوط به اقداماتی است که این وزارتخانه باید آن را انجام دهد.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: این طرح طی۲۰ سال گذشته اجرایی نشده است هر چند به غلط گفته میشود که شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی جهانی و اینترنت جهانی است اما بنده عرض میکنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات طرح کشور است و اجرای آن به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.
وی با طرح این پرسش که چرا زمانی که پیغامی در فضای مجازی ارسال میکنیم، بستههای اطلاعاتی مربوطه باید از کشور خارج و به سایر کشورها مانند آلمان و آمریکا رفته و از آنجا مجدد به کشور بازگردد، گفت: با این روند از یک سو ناچار به پرداخت هزینه پهنای باند بینالمللی هستیم و از سوی دیگر امنیت و استقلال کشور دچار مخاطره میشود و اگر اتفاقی رخ دهد لنگر کشتی گیر کند، کل خدمات داخلی از کار میافتد.
زارعپور با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات چندین لایه دارد که لایه زیرساخت آن آغاز شده و لایههای مربوط به مراکز دادهها، خدمات و محتوا نیز دارد، افزود: ما در سقف زمانی ۴ سال آینده شبکه ملی اطلاعات و تمام تکالیف مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که حدود ۷۰ درصد اجرای این شبکه است را اجرایی میکنیم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه پرشتاب تا پایان ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: از صدها هزار دانشآموزی که به دلیل مشکلات موجود در این حوزه از تحصیل و آموزش الکترونیک باز ماندهاند اطلاع دارم و قول میدهم در صورت رأی اعتماد به بنده ظرف یک سال و نیم آینده این مسئله حل شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور در حال اشباع است، ادامه داد: این ظرفیت را طی دو سال آینده دو برابر میکنیم تا مشکلی برای تعاملات الکترونیکی نداشته باشیم.
زارعپور با بیان اینکه برای دسترسی ۸۰ درصد خانوار به شبکه ارتباطی ثابت برنامه داریم، افزود: سهم ۳۰ درصدی ترافیک داخلی کشور را با تکیه بر همت نخبگان و جوانان به ۷۰ درصد می رسانیم همچنین تلاش میکنیم موقعیت جغرافیایی کشور را به عنوان هاب منطقهای انتقال دادهها که غفلت شده را ظرف مدت دو سال آینده احیاء کنیم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تلاش برای پوشش جادهای تا پایان ۱۴۰۰ درباره دولت الکترونیک گفت: هر چند دولتهای گذشته زحماتی در این حوزه انجام ندادهاند اما هنوز بسیاری از مراجعات حضوری است و جایگاه مطلوبی در شاخصهای جهانی نداریم.
وی تصریح کرد: رتبه ایران از نظر کمیت خدمات الکترونیکی در دنیا ۸۹ و از نظر کیفیت ۱۱۸ هستیم.
زارعپور با بیان اینکه ظرف مدت ۴ سال و با تعامل با بخشهای مختلف دولتی، فضاهای پرکاربرد کشور را الکترونیکی خواهیم کرد و از طریق درگاه واحد در اختیار مردم قرار میدهیم، گفت: اگرچه این کار دشوار است و نیازمند همراهی تمامی بخشها است ا ما قرار شده؛ رئیس جمهور اختیاراتی در قالب اصل ۱۲۷ قانون اساسی به اینجانب دهد تا بتوانم اجرای توسعه خدمات الکترونیکی را در جای جای دولت داشته باشم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ۴ سال پیش رو حداقل ۳۰ پله جایگاه جمهوری اسلامی در شاخص جهانی ارتقاء پیدا میکند، ادامه داد: همچنین به کمک همکاران عزیزم در سازمان امور استخدامی به سمت هوشمندسازی فرآیندها خواهیم رفت تا تصمیمات به جای مداخله انسانی با تکیه با هوش انسانی انجام گیرند.
وی با اشاره به برنامههای خود در حوزه اقتصاد دیجیتال، گفت: در برخی از کشورهای اطراف درآمد برنامهریزی جوانان آنها از درآمد نفتی ما بیشتر است، آیا جوانان ما کمتر از آنها هستند یا ضعف ما مسئولان بوده که شرایط را برای جوانان فراهم نکرده است.
زارعپور افزود: بنده اعتقاد دارم سهم ۵ درصدی فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان طی ۴ سال آینده به ۱۰ درصد رساند و بنده حاضرم میداندار این مهم شوم و ظرفیتهای وزارتخانه را به کار گیرم تا این شاخص محقق شود.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعتقاد بر اینکه میتوان میلیونها شغل از طریق این فناوری ایجاد کرد، تصریح کرد: اکنون جوانانی در کشور از راه دور برای شرکتهای خارجی تولید نرمافزار و انیمیشن میکنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی نیز دارند بنابراین میتوان این ظرفیت را در داخل رونق داد تا علاوه بر ارزآوری روند مهاجرت را معکوس کرد و ما اگر زیرساختها را فراهم نکنیم علاوه بر ادامه مهاجرت جوانان طرحهای ملی همچون شبکه ملی اطلاعات به مخاطره خواهند افتاد.
وی با اشاره به برنامههای خود در حوزه حمایت از حقوق کاربران افزود: مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانان خود هستند در حالی که کشورهای تولیدکننده این فناوریها ابزارهایی را برای خانوادهها پیشبینی کردهاند که بتوانند حضور فرزندان خود را در این فضا مدیریت کنند اما ما از چنین ظرفیتی غافل هستیم در حالی که باید این نگرانی را برای خانوادهها حل کرد.
زارعپور با بیان اینکه مردم در فضای مجازی بیپناه هستند، اضافه کرد: در صورت آوردن رأی اعتماد این مسئله را برای خانوادهها حل خواهم کرد چرا که دغدغه کاربران و حمایت از حریم خصوصی مردم برای ما مهم است. چرا یک پلتفرم خارجی باید بتواند به خود اجازه دهد اکانت میلیونها ایرانی را با مشکل روبرو کند بنابراین تمام تلاش خود را برای سامان دادن این مهم به کار خواهیم گرفت.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامههای خود در حوزه صنعت فضایی گفت: صنعت فضایی یکی از سه صنعت اقتدارساز برای کشورها است اما این صنعت در ایران به دلیل نگاه سیاستزده که حل مشکلات را در خارج از مرزها جستجو میکرد به محاق رفته است.
وی ادامه داد: هنوز خاطره خوش پرتابهای موفقیتآمیز ماهواره های ایرانی با پرتابگر ایرانی در دهه ۸۰ را به خاطر داریم اما این روند شتابان در سالهای اخیر متوقف و دچار آسیب جدی شده است در حالی که اگر روند شتابان دهه ۸۰ ادامه پیدا میکرد امروز ما شاهد منظومههای ماهوارهای برای دستیابی به شبکه جهانی بودیم و دغدغهای در این راستا نداشتیم اما انشاء الله با اجرای سیاستهای تحولی دولت سیزدهم حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خود برمیگردانیم.
زارعپور در ادامه افزود: ما هر جا خواستهایم، توانستهایم؛ در حوزه هستهای، موشکی و در حوزه خودکفایی همچون بنزین نشان دادیم جوانان میتوانند خواستنهایی را به توانستن تبدیل کنند و اکنون به کمک جوانان نخبه فضای مجازی را در تراز انقلاب اسلامی محقق خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه