بررسی چالش‌ها و اولویت‌های وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم؛

از چگونگی آموزش در مهرماه تا تعادل کیفیت آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش به واکاوی چند محور از اولویت‌های وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم پرداخت و مهم ترین مسائل پیش روی نظام تعلیم و تربیت را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد
از چگونگی آموزش در مهرماه تا تعادل کیفیت آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی

زهرا علی اکبری در گفت‌وگو با پانا درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم اظهار کرد: «پیشرفت و توسعه در بین کشورها از زمانی معنادار شد که محققان به دنبال کشف عوامل توسعه به آموزش رسیدند، شاخصی که نه تنها در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع تاثیر گذار بودند، بلکه در امور اقتصادی و رفاهی نیز، برگ برنده کشورهای توسعه یافته به شمار می‌آمد.»

پایداری در آموزش به معنای تربیت یادگیرندگان به گونه‌ای است که بتوانند برای یک تا دو نسل پاسخگوی نیازهای متغیر آینده باشند

وی افزود: «در بین عوامل متعدد در توسعه منابع انسانی، آموزش معرف نوع مهمی از سرمایه ­گذاری در منابع انسانی است که با فراهم­ آوری و ارتقای دانش و مهارت مورد نیاز فراگیران، به توسعه پایدار کمک می‌­کند. آموزش به­ عنوان نمادی از فرهنگ، نقش بسیار مهمی در پویایی و پایداری عناصر فرهنگی جامعه بر عهده دارد و با عملکرد مطلوب خود می‌تواند بخش اعظمی از توسعه را امکان پذیر کند.

علی اکبری اضافه کرد: «پایداری در آموزش به معنای تربیت یادگیرندگان به گونه‌ای است که بتوانند برای یک تا دو نسل پاسخگوی نیازهای متغیر آینده باشند و همیشه موقعیت خودشان را به عنوان پیشتاز در جامعه حفظ کنند.»

این کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: «روال معمول این است که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، فرد منتخبِ مردم برای تشکیل کابینه ای مقتدر و توانمند فرصتی دارد تا بهترین گزینه‌های وزارتی خود را با توجه به مطالبات مردمی و وعده‌های انتخاباتی اش معرفی کند. وزیرانی که هرکدام باید وزنه ای برای سنجش مطلوب عملکرد نهایی دولت به شمار آیند و باتوجه به عصر حاضر که جوامع به دنبال حفظ منابع و ارزش‌های فرهنگی برای نسل‌های آینده خود و ارتقای جهانی هستند، از مهم ترین و تاثیرگذارترین وزارت خانه‌ها و نهادها می‌توان به وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.»

وی تاکید کرد: «بر کسی پوشیده نیست که اگر نهاد آموزشی و تربیتی کشور در دوران نوجوانی وجوانی افراد بتواند با برنامه‌ها و اقدامات سازنده، پیامدها و خروجی‌های موفقی داشته باشد، آن جامعه در مناسبات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خود به نتایج قابل قبولی خواهد رسید و پله‌های پیشرفت را با درایت طی خواهد کرد.»

این کارشناس نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: «شکی نیست که سیستم آموزشی کشور نیاز به تحول در کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت و ارتقای شاخص‌های آموزشی داشته و دارد، اما اینکه این تغییرات لازم از کجا باید شروع شود، چه فرایندی را طی کند و به کجا ختم شود، مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود.»

وی همچنین ادامه داد: «در سال‌های اخیر دانش‌آموزان و معلمان به دلیل پدیدار شدن ویروس منحوس کرونا شور و اشتیاق آموزش دوران مدرسه را نیز از دست دادند.»

توجه به ارتقای معشیت فرهنگیان

یکی از نگرانی‌های جامعه در ماه شهریور بازگشایی مدارس خواهد بود و وزیر مربوطه می‌تواند این مسئله را با برآوردهای مطلوب از شرایط به خوبی مدیریت کند

علی اکبری به چند محور از اولویت‌های وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: «مدارس و چگونگی آموزش (حضوری-مجازی-نیمه حضوری) در سال تحصیلی آینده، از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی باید برای آنها تصمیم گیری سنجیده و برنامه ریزی دقیق و سریع کند. یکی از نگرانی‌های جامعه در ماه شهریور بازگشایی مدارس خواهد بود و وزیر مربوطه می‌تواند این مسئله را با برآوردهای مطلوب از شرایط به خوبی مدیریت کند.»

این کارشناس آموزش و پرورش درباره اولویت دوم پیش روی وزیر آموزش و پرورش افزود: «در اولویت بعدی ضروری است که به موضوع رتبه بندی و ارتقای معشیت فرهنگیان پرداخته شود. موضوع حق و حقوق فرهنگیان آنقدر در نشست‌ها و کارگروه‌های متعدد دولتی بررسی شده و بی نتیجه مانده که حوصله ذی نفعان را کاسته و بدون تردید پرداختن به این زمینه از مهم ترین مولفه‌هایی است که وزیر آتی آموزش و پرورش باید برای آن برنامه داشته باشد.»

کاهش اختلاف کیفیت آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی

وی درباره محور و اولویت سوم اضافه کرد: «هر چند در یک دهه اخیر در اجرای عدالت آموزشی و دسترسی برابر گام‌های موثری برداشته شده اما کافی نبوده و این مهم هنوز به سرانجام شایسته ای دست پیدا نکرده است. چه بسا مناطقی در کشور داریم که دانش‌آموزان از امکانات و تجهیزات اولیه کلاس‌های درس نظام آموزشی نوین بی بهره هستند. وزیر آموزش و پرورش به عنوان سکاندار این نظام و راهبر آن باید در برنامه‌ها و سیاست‌های خود عدالت آموزشی را با معنای کامل به اجرایی شدن نزدیک کند و در ارزیابی‌های بعدی خود آن را عملیاتی شده تضمین کند. این مولفه با شعار دادن و بازدید رفتن اجرا شدنی نیست، باید در راس امور قرار بگیرد تا نتیجه آن مشهود و ملموس شود. کاهش اختلاف کیفیت آموزشی بین مدارس دولتی و غیردولتی از مطالبات معلمان و والدین دانش‌آموزان است. مدارس دولتی می‌توانند با حمایت های وزاتخانه و نصیب بیشتر از امکانات، ظرفیت‌های بالقوه خود را به انجام عملیاتی رسانند و نتایج خوبی را کسب کنند.»

علی اکبری محوز چهارم را اینگونه تشریح کرد تحول در محتوای آموزشی و کتاب‌های درسی، نشاط آوری فضای مدرسه، ارتقای خلاقیت در دانش‌آموزان، کارآمدی مهارتی و دانشی در فارغ التحصیلان مدارس (در پایان متوسطه دوره اول و دوم)، توانمندسازی معلمان می‌تواند از دیگر محورهای مهمی باشد که وزیر آموزش و پرورش باید به آن بپردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار