عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

تسهیل فرایند تبدیل وضعیت باعث بهبود شاخص‌های آموزشی و افزایش بهره‌وری می‌شود

تهران (پانا) - به گفته عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تسهیل فرایند تبدیل وضعیت کارشناسان نخبه و شاخص به عضو هیئت علمی سبب بهبود شاخص‌های آموزشی و افزایش بهره وری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۹۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تسهیل فرایند تبدیل وضعیت باعث بهبود شاخص‌های آموزشی و افزایش بهره‌وری می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، حسین سلمانی عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در یادداشتی بیان داشت: بیش از یک دهه از تاسیس نخستین دانشگاه مهارتی در ایران با تاریخی ۱۷۵ ساله از دارالفنون، مدرسه پست و تلگراف، هنرستان های عالی، انستیتو تکنولوژی تا دانشگاه فنی و حرفه ای می گذرد. در این یک دهه نزدیک به دو میلیون دانشجو از این دانشگاه در مقطع کاردانی وکارشناسی فارغ‌التحصیل شده اند. بر اساس مطالعات آماری از فارغ‌التحصیلان سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ بیش از ۶۰% از دانش آموختگان در اغلب رشته ها و در تعدادی از انها نظیر طراحی دوخت تا ۸۰% جذب بازارکار در بخش غیر دولتی شده اند. در حال حاضر نیز ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۷۹ واحد آموزشی فعال در ۱۱۱ شهرستان مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: با توجه به ماهیت عملی بودن دو سوم از سرفصل های درسی در ۳۰۰۰ کارگاه و آزمایشگاه توسط بیش از ۶۸۰ عضو هیئت علمی (رسمی و پیمانی) و ۲۸۶ مدرس رسمی و ۱۶۰۰۰ مدرس مدعو تدریس می شود.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: در طول برنامه ششم توسعه و از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ماه مهر ۱۳۹۹ تعداد جذب اعضای هیئت علمی۴۷ مورد به بیش از ۲۲۰ نفر از طریق فراخوان و بورسیه افزایش یافته و در سال جاری نیز در صورت اخذ مجوزهای لازم این عدد به ۳۰۰ نفر افزایش می‌یابد که رشد ۶ برابری داشته است .

وی افزود: کادر آموزشی در موسسات آموزش عالی کشور از طریق فراخوان جذب متمرکز وزارت علوم، معرفی بورسیه، انتقال از سایر دانشگاه ها و موسسات دولتی و تبدیل وضعیت کارشناس به عضو هیئت علمی تامین می شود.

وی ادامه داد: در سال های اخیر با وجود رشد ۶ برابری جذب عضو هیئت علمی در دانشگاه از طریق فراخوان های جذب متمرکز و بورسیه های معرفی شده توسط وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، فرایند نظام سهمیه بندی دانشگاه ها، اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی، تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه محدودیت هایی را برای این روش ایجاد کرده است.

سلمانی خاطر نشان کرد:تجربه انتقال از سایر دانشگاه ها هم با موانعی نظیر تجانس رشته تحصیلی با نیاز واحد‌های آموزشی، موافقت مبدا و مقصد، انتقال ردیف بودجه و سایر عوامل مواجه شده است. در این میان راهکار تبدیل وضعیت اعضای غیر هیئت علمی به عضو هیئت علمی در رشته های مورد نیاز دانشگاه مکمل روش های دیگر می باشد. تجربه تبدیل و تطبیق وضعیت نیروهای آموزشی در این دانشگاه و سایر موسسات آموزشی در زمان رشد و بلوغ، سبب توسعه نیروی انسانی مورد نیاز، کاهش، بهبود نسبت هیئت علمی به دانشجو، کاهش هزینه حق التدریس شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: بدون تردید از میان بیش از ۵۷۰۰ عضو غیر هیئت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای افراد نخبه و توانمندی بر اساس رشته، مقطع تحصیلی، سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی، حضور در صنعت یافت که حائز شرایط و معیارهای لازم برای تبدیل وضعیت به عضو هیئت علمی را داشته باشند .بدون شک حمایت از این اقدام به همراه اصلاح مصوبات برای تطبیق باقیمانده کادر آموزشی (مدرس، دبیر و هنر آموز) توسط هیئت امنا و مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم علاوه بر تکمیل زنجیره نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس دروس عملی و نظری به افزایش بهره وری، صیانت و نگهداری بهینه ازسرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی منجر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار