گزارش پانا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت بعدازظهر امروز شنبه 30 مرداد صلاحیت حسین باغگلی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
گزارش پانا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در نوبت صبح و عصر جلسه امروز مجلس، مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی براساس حروف الفبا شد.

بر این اساس صلاحیت حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون از بررسی صلاحیت باغگلی در جلسات کمیسیون را برای نمایندگان قرائت و اعلام کرد که طبق نتیجه‌گیری این کمیسیون، صلاحیت حسین باغگلی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش مورد تایید نیست.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات

رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش این کمیسیون از بررسی برنامه‌های حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم را به شرح زیر قرائت کرد.

«وزارت آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانه‌های کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهر ستان و منطقه (۹۳۰ مورد) و حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز اجرای سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است.

لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. از سوی دیگر، با توجه به آسیب های محیطی که ممکن است بر جسم و روح فرزندان این مملکت صدمه وارد نماید، وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش، موظف است نسبت به تعمیق تربیت صحیح و پرورش مناسب از سن خرد سالی تا سن جوانی، اهتمام جدی داشته باشد و این سنگینی وظیفه وزیر مربوطه را نشان می دهد. با شیوع بیماری کرونا کودکان ما بدترین تاثیرات را بخاطر دوری از اجتماعات و تعطیلی بلند مدت مدارس متحمل شدند که جبران آن نیازمند چاره اندیشی عاجل است. محرومیت حدود سه میلیون دانش آموز از ابزار هوشمند ارتباطی، بار سنگینی بر تن رنجور آموزش و پرورش کشور می باشد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد:

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد أخذ نموده اند. اگر چه تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با وزارت آموزش و پرورش است ولی به دلیل فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور و عدم ارتباط استخدامی و کاری با آن و عدم آشنایی، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمی باشد.

در سوابق ایشان تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط سه سال مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس بوده اند. دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرح های پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر نموده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا می باشد. در حالی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره شده و با توجه به حمایت و نگاه ویژه به این مدارس، نمی توانند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مباحث مطروحه ای شان در کمیسیون، ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بوده و در مباحث مطروحه، تعهدات و راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع این مشکلات ارائه نگردیده است. همچنین برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهادی مفصل، دقیق و جامع باشد اما متاسفانه آنچه که بعنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. از نقاط ضعف برنامه ایشان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

١- عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده:

یکی از شاخص ها و مولفه های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخص های کمی و دقیق میسر می شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

۲- عدم توجه به تأمین نیروی انسانی:

مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سالهای آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که ایشان با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته اند: «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت». از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

۳- عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش:

ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش که نتیجه هر ساله آن کسری بودجه و مطالبات معوق معلمان است یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است که باید اصلاح گردد و بدون اصلاح آن عم ارتقاء کیفی و کمی امور ناممکن خواهد بود. این موضوع باعث تفاوت حقوق دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان و نارضایتی شدید معلمان از تبعیض موجود شده است. اما ایشان نسبت به این مسئله نیز برنامه ای ارائه ندادند که حکایت از عدم آشنایی کافی ایشان با ساختار و کلیات نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش دارد.

۴- عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی:

استفاده از بستر مجازی یک موضوع راهبردی و همچنین تکلیف قانونی برنامه ششم است. رفع تهدیدات فضای مجازی موضوع مهمی است که در مورد چگونگی مواجهه با آن بویژه در شرایط کرونایی کشور، مطلبی بیان نشده است.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بخش مهمی از مواردی که ایشان از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند، بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که ایشان با همان ادبیات یا اندکی تغییر آنها را ذکر نموده اند. ایشان در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

آنچه که می تواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالشها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی می خواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.

ایشان سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب می شوند. به عبارتی ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.

تغییر مکرر دیدگاههای ایشان در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامه ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می کند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالشهای اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند.

بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می داند.»

جلال رشیدی کوچی نماینده مخالف

جلال رشیدی کوچی در در مخالفت با برنامه‌های ارائه شده از سوی حسین باغگلی، وزارت آموزش و پرورش را از بزرگترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور دانست و گفت: مشکلات این وزارتخانه به اندازه خود آن حساس و بزرگ است و نیروهای فرهیخته و دانشمندی در آن فعالیت دارند که مشکلات آنها بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه رتبه‌بندی فرهنگیان، معیشت و عزت آنها را از مهمترین مشکلات حوزه آموزش و پرورش دانست و افزود: کمبود ۳۰۰ هزار نفر معلم، عدم اجرای سند تحول و عدم ارتقاء و استقلال دانشگاه فرهنگیان و همچنین مصرف‌گرا شدن این وزارتخانه نیز از مهمترین مشکلات است که به خواسته حق فرهنگیان باید برای حل آنها، فردی بزرگ، با تجربه و متخصص معرفی می‌شد که نشد.

رشیدی کوچی ادامه داد: انتظار داشتیم فردی از بدنه آموزش و پرورش برای تصدی پست این وزارتخانه معرفی شود که سلسله مراتب را طی کرده باشد و به همه ابعاد آن تسلط کافی داشته باشد لذا امروز چشم صدها هزار نفر فرهنگی به این جلسه است و باید دغدغه اقشار مختلف فرهنگیان دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه تا پیش از معرفی باغگلی شناختی از وی نداشتم، عنوان کرد: اما اکنون وی را جوانی انقلابی یافتم که البته این خصوصیات برای اداره وزارتخانه کافی نیست و علیرغم اینکه قطعا وی یکی از رویش‌های انقلاب است اما باید در جایگاه خود از او استفاده شود.

وی در ادامه خطاب به باغگلی اظهار کرد: شما تجربه و تخصص لازم را برای اداره وزارت آموزش و پرورش ندارید و اگر بر مسند این وزارتخانه تکیه بزنید بدنه آن با شما همکاری نخواهد کرد چرا که شما تنها مدیریت مجموعه‌ای با ۸ هزار دانش آموز را داشته‌اید در حالی که تنها در مرودشت نزدیک به ۸ هزار معلم و کادر آموزشی فعال است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در پایان با بیان اینکه خود شخص آقای باغگلی باید از این معرفی کنار می‌کشید، خاطر نشان کرد: مجلس انقلابی با قدرت در برابر وزرایی که احتمال می‌دهد در آینده ناکارآمد باشد، می‌ایستد و به آنها رأی اعتماد نمی‌دهد.

صدیف بدری، نماینده مخالف

صدیف بدری در جریان بررسی صلاحیت حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با برنامه های ایشان، گفت: امیدواریم مجلس با دقت و سرعت بررسی وزرای پیشنهادی را در دستورکار قرار دهد زیرا جامعه بی‌صبرانه چشم انتظار تغییرات مثبت در حوزه‌های مختلف است و مجلس نقشی بی بدیل در تشکیل کابینه کارآمد دارد.

وی ادامه داد: جایگاه وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه‌ای پرمخاطب و عریض و طویل بر همگان آشکار و این وزارتخانه مامن سرمایه‌های فکری جامعه و محل رشد توسعه پایدار است و تردیدی نیست که کوچک ترین اخلال در نظام تعلیم و تربیت کشور می‌تواند بزرگ‌ترین خسارات را متوجه جامعه کند.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه نگاه دولت به حوزه آموزش و پرورش باید ویژه باشد تا شاهد ثبات و برنامه‌ریزی در آن باشیم، ادامه داد: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش طی دهه اخیر به وزارتخانه‌ای بی‌ثبات از نظر مدیریتی تبدیل شده و در حال حاضر نیز در انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز به این مهم توجه نشده است البته باغ گلی جوان خوش فکر و با دانشی است اما سوابق بسیار محدود ایشان با جایگاه حساس تعلیم و تربیت به هیچ وجه تناسب ندارد.

بدری با بیان اینکه باغ گلی سابقه اجرایی در حد مدیریت خرده دولتی هم ندارد، گفت: نباید وزارت آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کنیم؛ اظهارات اخیر ایشان در مورد پرداخت حقوق به معلمان و زیر سوال بردن کیفیت آموزشی آن‌ها خاطر فرهنگیان را مکرر کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: آموزش و پرورش با مشکلات زیادی مواجه است، در حال حاضر سهم مدارس دولتی از ده‌ها رتبه برتر کنکور صفر است و باید پاسخ داد که چرا هیچ دانش آموزی موفق به قرار گرفتن در جمع نفرات برتر کنکور نمی‌شود در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید تفاوتی میان سطح تحصیل در این مدارس باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییرات در هر مجموعه‌ای باید از درون آن شکل گیرد، ادامه داد: باغ گلی هرگز نمی‌تواند منشأ تحولات موثر در نظام تعلیم و تربیت باشد؛ وزیر آموزش و پرورش باید از بطن فرهنگیان کشور باشد و با گوشت و پوست و استخوان مشکلات آن‌ها را درک کند در این رابطه از نمایندگان انتظار داریم با رأی مخالف به وزیر پیشنهادی زمینه معرفی وزیری توانمند را فراهم کنند.

علی اصغر عنابستانی، نماینده موافق

علی اصغر عنابستانی در جریان بررسی صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ضمن موافقت با برنامه‌های وی گفت: برنامه‌های باغگلی قابل دفاع است اما باید عنوان کرد وی و نسلی که به آن متعلق است مظلوم مانده است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۱۵ سال سن داشتم که جوانان ۲۰ ساله در جبهه‌ها بدون سابقه وزارت و وکالت از میهن دفاع کردند؛ سابقه شهید کاوه را نمی‌دانم اما مدیریت و قدرت تصمیم‌گیری وی را دیده‌ام؛ مگر همت‌ها و باکری‌ها جز عشق و ایثار چیزی در کوله‌های خود داشتند.

وی ادامه داد: ژنرال‌های پرمدعا چه بر سر ملت‌ها آورده‌اند؟ آیا وقت آن نرسیده که از پیله بسته مدیریتی ۴۰ ساله خارج شویم.

عنابستانی افزود: برخی می‌گویند کشور در شرایط حساسی است و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، باید به آنها گفت آیا در زمان جنگ شرایط بحرانی نبود؛ در این شرایط نیاز به افرادی شجاع، جوان، غیرمحافظه‌کار و کاری وجود دارد تا کشور را به سمت تغییر سوق دهند، وقتی نسیم تغییر بوزد، طوفان شجاعت شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نسل جوان گذشته ۴۰ سال در مسند وزارت نشسته است اما نسل کنونی که دارای برنامه است خون‌ دل‌هایی از اصحاب صندلی و ژنرال‌های پرمدعا دیده است که می‌خواهند دست آنها از قدرت کوتاه باشد و این در حالی است که این نسل سکوت کرده است و چشمشان به بازماندگان خیبر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مجلس انقلابی مملو از زخم خوردگان جنگ است لذا باید به نسلی که ایده دارد و فردایی که عاری از ژنرال‌های پرمدعا است فرصت دهد.

وی تصریح کرد: در زمان مسئولیتم در شهرداری مشهد به دانشجویان اعتماد کردم و نتیجه خوبی دریافت کردم. باغگلی دارای برنامه بوده و متخصص است و باید در مظلومیتش گفت زمانی که کسی وی را نمی‌شناخت و برنامه‌هایش را نشنیده بود تخریب‌ها علیه‌اش شروع شد، رهبر انقلاب تأکید کردند فرصت‌ها را در اختیار جوانان بگذارید لذا باید تلاش کنیم اولین دولت گام دوم در اختیار جوان‌ها باشد.

جعفر راستی، نماینده موافق

جعفر راستی در جریان بررسی صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جابجایی قدرت در قوه مجریه، امیدآفرین است، گفت: حضور افراد جدید با اراده و ابتکارات نو برای همه به ویژه جوانان امیدآفرین است و این امیدآفرینی بسیار مغتنم است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این جابجایی دولت برای صاحبان فکر و اندیشه فرصتی است که با دقت خطاهای دوران گذشته را پیدا و راه حل آن را ارائه کنند. خدا را شاکرم بعد از چند دهه فرصت داد تا مردم ایران بتوانند یک رئیس جمهور انقلابی، جهادی و پاک دست داشته باشند. به جرأت می توان گفت که در هیچ دوره ای فرزندان راستین انقلاب در متن حکومت نبودند.

وی ادامه داد: کمتر زمانی بود که قوای مقننه، قضائیه و مجریه به اتفاق انقلابی و جهادی باشند، بنابراین از مجلس انقلابی می خواهم که گل به خودی نزند. امتیازات کابینه رئیس جمهور؛ جوان بودن، غیرجناحی بودن، جهادی، پاک دست، انقلابی، ولایی و آشنا به کشور است. آنهایی که می گویند جوان بودن باغگلی مشکل ایجاد می کنند، دقت کنند پیامبر اکرم (ص) در ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شدند و حضرت علی (ع) در ۳۶ سالگی به امامت رسیدند.

راستی تصریح کرد: عمده مسئولان منصوب شده توسط امام راحل جوان بودند، همانگونه که مقام معظم رهبری در زمان در اختیار گرفتن ریاست جمهوری کشور ۴۲ سال بیشتر نداشتند و حتی دارای تجربه قبلی هم نبودند، بیش از ۲۰ نفر از فرماندهان موثر جنگ تحمیلی کمتر از ۲۶ سال سن داشتند و از دانشگاه و مدرسه و محل کار بدون تجربه به حوزه جنگ وارد شدند، آنها نان صلابت خود را خوردند. ۸۰ درصد فرماندهان جبهه مقاومت سوری، عراقی، لبنانی، افغانی، ایرانی از جوانان بودند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: این اشکالاتی که شما می‌گیرید، گل به خودی است، مگر شهید رجایی در زمان حضور در وزارت آموزش و پرورش بیشتر از ۴۵ سال سن داشت؟ ضمن اینکه هیچگونه تجربه قبلی هم در این عرصه نداشت. یک سال وزارت این شهید با طول دوران حضور دوستان در آموزش و پرورش برابری می‌کند. تکه کلام حاج قاسم این بود که خدا به اخلاص، برکت می‌دهد و شهادت این شهید بزرگوار تفسیر این جمله بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از زمان مطرح شدن نام باغگلی برای وزارت آموزش و پرورش تمام شبکه های معاند به وی حمله کردند، امام راحل (ره) همیشه می‌فرمودند هر زمان در میدان جنگ گم شدید، نگاه کنید که دشمن به کجا تیراندازی می‌کند، بدانید که آنجا خاکریز خودی است. آن آقایی که از بدنه وزارت آموزش و پرورش ایراد می‌گیرند، در این ۱۲ دوره کجا بودند؟ همانها معاون و مدیر در این وزارتخانه بودند.

وی افزود: اجازه دهید یک بار هم فرزندان راستین انقلاب با فکر نو، وزارت آموزش و پرورش را سامان دهند، مراقب باشیم تسلیم توطئه دشمن نشویم. آنها نسل آینده را هدف قرار داده‌اند. آن دوستانی که اعتراض می‌کنند، کدام یک از آنها علیه سند ۲۰۳۰ اعتراض کرده است؟ اکنون به یک فکر نو و جوان نیاز داریم، زیرا نسلی که در زیر بیرق ۲۰۳۰ پرورش پیدا کند، نمی‌تواند مانند جوانان ۸ سال دفاع مقدس مبارزه کند و هزاران کیلومتر دورتر از اینجا در منطقه صفر مرزی رژیم صهیونیستی، روز اشغالگران را به شب تبدیل کند.

راستی خطاب به معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش گفت: بدانید جوانی مانند باغگلی می‌تواند تحولی باورنکردنی در این وزارتخانه ایجاد کند. وی طبق قول هایی که داده است، می‌تواند مشکلات را مرتفع کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: ما ضمن آنکه با دولت سیزدهم، همکاری خواهیم کرد، اما از جایگاه مجلس نیز دفاع خواهیم کرد. وزرای پیشنهادی بدانند با بودن نمایندگان انقلابی نمی‌توانند ۴ یا ۸ سال بر قدرت تکیه بزنند، اگر اکنون نظر مساعد نسبت به وزارت آنها می‌دهید، احتمالا بعد از یک سال در صورت عدم به وعده‌هایی که داده‌اند و اینکه متوجه شویم دولت آقای رئیسی از محور خدمت رسانی خارج شده، حتما اقدام لازم را انجام خواهیم داد و شخص من به عنوان اولین نفر بر علیه دولت صحبت خواهم کرد.

جعفر قادری، نماینده مخالفت

جعفر قادری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش در عین اینکه یک وزارتخانه اقتصادی نیست ولی در عین حال گردش مالی بسیار بالایی به نسبت سایر وزارتخانه‌ها دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود صندوق ذخیره فرهنگیان، وجود کلاس‌های کنکور و تقویتی، تأکید کرد: ساماندهی این حوزه حداقل به مدیری نیاز دارد که در حوزه‌های مختلف سابقه مدیریت داشته باشد.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش این ادعا را دارد که نیروی انسانی سایر دستگاه‌ها را تأمین می‌کند، چطور این وزارتخانه نباید یک نیرو از درون خود داشته باشد.

قادری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی حرفی در زمینه آموزش و پرورش ندارد، گفت: آقای باغگلی در دانشگاه دارای رتبه استادیاری است و حتی نتوانسته طی چند سال گذشته پایه سنواتی خود را بگیرد چطور می‌تواند ادعا کند که در تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: حتی هیأت مدیره مجتمع رضوی نسبت به همکاری آقای باغگلی مخالفت داشته و ادامه کار آقای باغگلی در هیأت مدیره مجتمع رضوی نیز با وتو ممکن شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برخی موافقان عنوان می‌کنند که آقای باغگلی به آقای رئیسی نزدیک است، این مسئله ممکن است که شرط لازم باشد ولی شرط کافی نیست و وزیر پیشنهادی باید دارای حداقل‌ها بوده و به مسائل آموزش و پرورش مشرف و مسلط باشد.

وی اضافه کرد: اجرای رتبه‌بندی معلمان، سند تحول بنادین آموزش و پرورش و جذب نیروی انسانی از جمله مسائلی است که وزیر پیشنهادی باید برای آن برنامه داشته باشد. وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه عیال‌وار است و خانواده بسیاری با این وزارتخانه در ارتباط هستند.

قادری افزود: مجموعه فرهنگیان افراد نکته‌سنجی بوده و از هر کاهی در آموزش و پرورش کوه می‌سازند؛ کوچکترین اشتباه وزیر آموزش و پرورش می‌تواند برای کشور هزینه‌ساز باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به برخی منتقدان که چرا با یک وزیر جوان مخالفت می‌کنید، گفت: مگر ما با وزارت آقای زارع‌پور برای وزارت ارتباطات یا وزارت آقای خاندوزی برای وزارت اقتصاد مخالفت کردیم. اینجا محل آزمون و خطا نیست و صحنه مهم و حساسی است که با معیشت و زندگی جامعه بزرگ فرهنگیان سر و کار دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که وزیر پیشنهادی در سایر جایگاه‌ها بتواند سلسله مراتب را طی و مثمرثمر باشد.

عبدالجلال ایری، نماینده موافق

عبدالجلال ایری در جریان بررسی صلاحیت باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مخالفت با معرفی وی، گفت: آموزش و پرورش بعد از گذشت ۴۲ سال در نقطه ای قرار دارد که فرهنگیان، دانش آموزان، اولیا و جامعه از آن ناراضی است.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: لازم است فکر، دیدگاه و رویکردی جدید توام با تحول و تغییر ایجاد شود که در حوزه زیرساخت و اقتصاد نیز به آن رسیده‌ایم و نیازمند تغییر اساسی هستیم که این امر به دست جوانانی صورت می‌گیرد که وارد کار می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بیش از ۱۰ سال معطل مانده بود، یادآور شد: همچنین ۲ سال است شیوع ویروس کرونا باعث ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش آموزان شده و وضعیت بازنشستگان نیز رضایت بخش نیست.

ایری در ادامه چالش اساسی وزارت آموزش و پرورش را کسری بودجه همیشگی آن دانست و افزود: این وزارتخانه بدون تجهیزات آموزش می‌دهد و در وضع بودجه‌ای موجود ۹۵ درصد منابع اعتباری آن برای فرهنگیان و تنها ۵ درصد آن برای مدارس است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: تاکنون در هیچ مقطعی شخص رئیس جمهور اعلام حمایت از وزیر خود نکرده و نگفته است که در شورای عالی فرهنگیان حضور می‌یابد که این حاکی از حمایت تام وی از وزیر پیشنهادی است که باید به این انتخاب رئیس جمهور اعتماد کنیم.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را یکی از امتیازات وی دانست و افزود: رسالت ما تبعیت از رهبری و قدم برداشتن در مسیر گام دوم انقلاب است و ما باید این فرصت را به وزیر پیشنهادی بدهیم.

کاظم دلخوش اباتری، نماینده مخالف

سیدکاظم دلخوش اباتری در جریان بررسی صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه های وی خطاب به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور گفت: اگر امروز نمایندگان و مردم درخصوص وزرای پیشنهادی دغدغه دارند، به دلیل این است که مسئول اول اجرایی کشور را به عنوان ناجی در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور می دانند. اگر درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفت می کنیم به دلیل جوانی وی نیست، مگر در میان وزرای پیشنهادی فرد جوان وجود ندارد؟

وی با اشاره به اینکه برای رخ دادن بهترین‌ها برای دولت و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان و بهبود اقتصاد و فرهنگ مردم با برخی وزرا مخالفت می‌کنیم، ادامه داد: هیچ مخالفتی با معرفی وزیر جوان نداریم و به حضور جوانان افتخار می‌کنیم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش خانواده ۵۰ میلیون نفری دارد، گفت: ۵۰ میلیون نفر از مردم به جایگاه وزیر آموزش و پرورش چشم دارند. باید برای آموزش و پرورش و فرهنگ کشور در دولت جایگاه ویژه‌ای مدنظر قرار بگیرد. وزیر آموزش و پرورش با دارا بودن خانواده ۵۰ میلیون نفزی باید جایگاه بالایی در هیات دولت داشته باشد. آیا فرد آموزش ندیده را به جبهه می فرستادند؟ در حال حاضر افراد پخته‌تری هستند که می‌توان از آنها برای این تصدی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان از فردی برای وزارت آموزش و پرورش استفاده کرد که در بدنه این وزارتخانه نبوده است، ادامه داد: زمانی که وزارت آموزش و پرورش دارای افراد پخته است، رأی به فردی خارج از این مجموعه توهین به وزارتخانه محسوب می‌شود. اعلام شد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مهدکودک و کودکستان تدریس کرده و مربی بوده است، تا جایی که ما می‌دانیم مهدکودک‌ها را بانوان اداره می‌کنند.

دلخوش با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می تواند مشاور خوبی برای رئیس جمهور و وزرا باشد، ادامه داد: برای انتخاب مدیرکل در وزارت آموزش و پرورش به سابقه افراد نگاه می‌کنیم، در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش در زمینه مطالبات فرهنگیان، معلمان و بازنشستگان عملکرد مناسبی نداشته و موفق نبوده است. مجلس قصد دارد به هر میزان که اساتید دانشگاه حق و حقوق دریافت می‌کنند، معلمان نیز دریافت کنند و از حقوق عادی برخوردار باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آقای باغگلی نمی‌تواند در رفع مشکلات و تامین نیاز معلمان عملکرد مناسبی داشته باشد، گفت: مقام معظم رهبری اسناد و برنامه‌هایی ارائه کردند که باید براساس آن عمل کنیم، اسناد بالادستی ۱۲۶ شاخص دارد که ۴۸ شاخص برنامه وزیر پیشنهادی با آنها منطبق، ۳۶ شاخص همسو و ۴۲ مورد نیز ذکر نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی از سوی معاونت نظارت امتیاز ۵۰ و نیم را دریافت کرده که کمترین نمره دریافتی در میان وزرای پیشنهادی است، عنوان کرد: در بررسی معیارهای کیفی که ۹ شاخص دارد، تنها ۲ مورد آن در برنامه وزیر پیشنهادی کامل است و مابقی آن وجود ندارد. از نظر انطباق برنامه‌ها با شرح وظایف وزارت آموزش و پرورش، از ۴۲ شاخص تنها ۱۵ شاخص تطابق دارد، ۸ مورد همسو است و ۱۹ شاخص ذکر نشده است. مجموعاً ۲۷ وظیفه منطبق نیست.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میزان انطباق برنامه‌ها با سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های رهبری ۴۹ شاخص دارد که ۲۰ شاخص برنامه تطابق دارد، ۱۶ مورد همسو است و ۱۳ مورد ذکر نشده است. همچنین سند تحول بنیادین ۱۵ شاخص دارد که ۷ مورد منطبق، ۵ مورد همسو و ۳ مورد ذکر نشده است.

دلخوش با بیان اینکه کشتی بزرگ جامعه فرهنگیان که بیش از ۲ میلیون فرهنگی و ۱۵ میلیون دانش آموز دارد، ناخدایی با تجربه کافی می‌خواهد، گفت: مردم و معلمان مطالبات بحقی از مجلس و دولت دارند و امروز نظاره گر عملکرد ما هستند که ببینند مجلس به کدام سمت حرکت می‌کند. ما باید در مسیر رسیدن به اهداف اسناد بالادستی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه آیا در میان خانواده آموزش و پرورش و فرهنگیان کسی دیگر وجود ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی براساس شرایط احراز در وزارت آموزش و پرورش، وزیر پیشنهادی نمی‌تواند جایگاه یک مدیر مدرسه را داشته باشد، ضمن احترام به وزیر پیشنهادی و آقای رئیسی در برخی از موارد برداشت درستی صورت نگرفته است. اگر یک فرهنگی از آقای باغگلی حمایت کند، ما نیز به وی رأی می‌دهیم.

بیژن نوباوه، نماینده موافق

بیژن نوباوه وطن در موافقت با برنامه های حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نمایندگان چه مخالف و چه موافق بر سر یک مسئله یعنی نابسامان بودن وضعیت آموزش و پرورش توافق دارند و این یافته جدیدی نیست بلکه بر اساس گزارشی از سال ۱۳۲۸ یعنی ۷۲ سال قبل مشکلات آموزش و پرورش همچنان پابرجا است و حل نشده و تمامی برنامه‌های اجرایی، تحول‌محور نبوده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از انقلاب حدود ۱۵ وزیر و ۵ سرپرست در وزارت آموزش و پرورش فعالیت کردند که محمدعلی نجفی ۹ سال و غلامحسین شکوهی با کمترین مدت یعنی ۲۹ ماه وزارتخانه را مدیریت کردند و در واقع برای هر وزیر دو سال مدت زمان تصدی بوده است.

وی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۲، ۱۵ هزار میلیارد تومان بود اما در سال ۱۴۰۰، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و به گونه‌ای بودجه آموزش و پرورش ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرده اما متأسفانه مشکلات آن همچنان حل نشده و مشکل اصلی نبود برنامه تحولی است.

نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۸۰ میلیون نفر با آموزش و پرورش سر و کار دارند، گفت: باغگلی ۴۱ سال سن دارد و میانگین سنی وزرای پیشنهادی کابینه ۴۱ سال است در حالی که در برخی کشورها ۳۵ سال است؛ در حال حاضر برخی افرادی که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند تصورشان از این وزارتخانه اداره پروری است نه تحول محوری.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: چرا وقتی فردی مانند باغگلی می‌خواهد وارد بدنه آموزش و پرورش شود و تأکید دارد که برنامه تحولی دارد چرا نباید به او اعتماد کرد. آیا سند ۲۰۳۰ در وزارتخانه فعلی اجرا و به اجرای سند تحول بی‌توجهی نشد. به صورت جدی می‌طلبد به برنامه‌های ایشان توجه داشته باشیم، در کمیسیون آموزش زمان ۲۰ دقیقه‌ای به ایشان برای ارائه برنامه‌ها داده شد، چگونه می‌توانست طی این زمان برنامه‌های تحولی خود را ارائه می‌کرد؛ متأسفانه عملیات شدید رسانه‌ای و روانی بر علیه این وزیر انجام شد، چرا ما برنامه تحولی ایشان را مورد نقد قرار نمی‌دهیم. انتظار داریم نمایندگان با رأی موافق به این وزیر جوان اجازه دهند که آرزوی چند ساله تحقق پیدا کند.

حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

حسین باغگلی در جلسه بررسی صلاحیه وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم، با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: بر خود لازم می‌دانم از اعتماد رئیس جمهور تشکر کنم اعتماد وی نشان داد که ایشان به صورت جدی به دنبال تحول هستند مسیرهایی که آموزش و پرورش ما را نجات می‌دهد یک مسیر تحولی است که نیازمند جراتمندی بالاست.

وی افزود: باید از مجلس شورای اسلامی تشکر کنم که زمینه بحث و گفت‌وگو را به وجود آورد این موضوع ایده خلاقانه بود همچنین از دوستان موافق و مخالف نیز تشکر می‌کنم چراکه پیش فرض تمام نکاتی که گفته شد با نگاه و نیت کمک به نظام آموزش و پرورش بود.

باغگلی با بیان اینکه من فعالیت مربیگری در پیش دبستانی و مهدکودک را داشته ام ادامه داد: به جامعه فرهنگیان این اطمینان را می‌دهم که کمک کنم نظام آموزش و پرورش جنس تحولی پیدا کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: از مجموعه گفت‌وگوهای انجام شده متوجه شدم ما در یک شرایط پیچیده ای در این وزارتخانه هستیم که برای حل این موضوع باید جرات مندانه وارد شرایط جدید شویم.

وی تاکید کرد: اصلی ترین کار من اجرای سند تحول بنیادین است. معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش می‌شناسم که باید این مهلت را پیدا کنند تا اقدامات جدید انجام دهند.

باغگلی با بیان اینکه آموزش و پرورش را باید با نگاه تربیتی پیش ببریم گفت: ما اکنون با دو شرایط حفظ وضع موجود و تحول گرایی مواجه هستیم. از اینجا به تمام معلمان سلام عرض می‌کنم امیدوارم بتوانیم آموزش و پرورش متفاوتی را داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: من با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم این مدارس زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است. سیاست ما کیفیت بخشی به آموزش در مدارس دولتی است.یکی از قول‌های من این است که سند تحول اجرا شود و بر دهان افرادی بزنیم که فکر می‌کنند سند تحول کارایی ندارد و وارد سند ۲۰۳۰ می‌شوند.

باغگلی گفت: ما امروز با مافیای کنکور مواجه نیستیم، باید اجازه آزادی عمل به معلمان بدهیم. مبنایی ترین مساله عقب ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است.

وی با بیان گام‌های اولیه برای اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: یکی از قول‌های من این است که سند تحول اجرا شود و بر دهان افرادی بزنیم که فکر می‌کنند سند تحول کارایی ندارد و وارد سند ۲۰۳۰ می‌شوند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تربیت اسلامی و معنوی را رویکرد فعالیت‌های خود دانست و گفت: من به تربیت دینی عشق می‌ورزم ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف‌های ویژه ای داریم که باید با جرات مندی آنان را به دنیا تحویل دهیم.

وی گفت: من دو فرزند دانش‌آموز دارم و می‌دانم مجموعه اقدامات مدارس برای توانمند شدن فرزندان ما کافی نیست. امروزه مسائل تربیتی در کنار آموزش کمرنگ شده است. سازمان پژوهش باید تعداد سرفصل‌های کتب درسی را با نیازهای امروز مطابقت دهد.

باغگلی با تاکید بر تربیت دختران عنوان کرد: ما نیازمند ساختار سنجش، ارزشیابی و تضمین کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی هستیم. معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده تعلیم و تربیت است، معلم خوب کمبودهای دیگر را حل می‌کند امروزه باید به این جامعه توجه شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد اجرای رتبه بندی می‌تواند راهگشای خوبی برای ما باشد تا به کیفیت آموزش و معیشت معلمان کمک کند. دانشگاه فرهنگیان باید تنها درگاه نیروی انسانی آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان باید معیشت فرهنگیان را بهبود ببخشد این صندوق نیازمند بازنگری و اصلاح است. موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری تا پایان دولت سیزدهم هم فرصت است هم تهدید؛ که باید برای آن برنامه داشت.

باغگلی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید به سمت کاهش تمرکز برود ادامه داد: ما برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه داریم مفهوم جدیدی از مدرسه در پساکرونا درحال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه نیازمندیم بودجه آموزش و پرورش افزایش پیدا کند و بهره وری مطلوب داشته باشیم افزود: بسته ای برای اجرای عدالت آموزشی تهیه خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار