مخالفان و موافقان برنامه و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم چه گفتند؟

تهران (پانا) - صبح امروز و در جریان بررسی کلیات برنامه و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، تعدادی از نمایندگان به عنوان مخالف و تعدادی به عنوان موافق به ایراد سخن پرداختند.

کد مطلب: ۱۲۰۹۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان و موافقان برنامه و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم چه گفتند؟

در نشست علنی امروز مجلس هر کدام از نمایندگان موافق و مخالف دلایل خود را با برنامه دولت و کابینه پیشنهادی به شرح زیر اعلام کردند.

نوروزی، مخالف: باید مشخص شود که در 4 سال آینده تورم تا چه میزان کاهش می‌یابد

حسن نوروزی در مخالفت با کلیات برنامه‌ها و کابینه دولت سیزدهم گفت: برنامه آیت الله رئیسی کیفی و توصیفی بود و جنبه‌های کمّی در آن دیده نمی‌شد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که آیا در انتخاب وزرای پیشنهادی، سابقه ایثارگری و رزم‌آوری این عزیزان در نظر گرفته شده است یا خیر، افزود: هر چند این موضوع را درباره وزرای پیشنهادی دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح و کشور قبول دارم، اما باید دید آیا به بحث ایثارگری، حضور در جبهه، جانبازی و آزادگی توجه شده است یا خیر؛ که به نظر می‌رسد توجهی صورت نگرفته است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اضافه کرد: موضوع مبارزه با فساد از لحاظ کمّی در 4 سال آینده باید تا چه میزان محقق شود، همچنین باید روشن شود که برنامه‌ای برای سامانه شفافیت و ثبت اموال مسئولان که در قانون آمده، وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود که در 4 سال آینده چه تعداد مسکن و شغل ایجاد می‌شود و تورم تا چه میزان کاهش می‌یابد، تصریح کرد: باید دید آیا دولت سیزدهم برنامه های برای اصلاح نظام پولی و بانکی و ایجاد بانک اسلامی و بدون ربا را دارد یا وضعیت کنونی ادامه پیدا می‌کند؟

این نماینده مردم در مجلس با طرح این سوال که نظارت بر بازار چگونه خواهد بود؟ افزود: ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی خود که بخش خصوصی هستند، واگذار کنید. با وجود اینکه دولت در ایران خودرو 6 درصد سهام دارد، چرا باید مدیران این مجموعه را انتخاب کند، در حالی که بخش خصوصی مدعی است اگر اداره این مجموعه را به این بخش بسپارید، در صورتی که طی یک سال شرکتی که 35 هزار میلیارد تومان بدهی دارد را سودده نشد، تمام سهام خود را به حرم امام رضا (ع) هدیه می‌کنیم.

نوروزی با طرح این پرسش که چند درصد برنامه‌های ارائه شده در راستای چشم انداز 20 ساله است، تصریح کرد: باید مشخص شود آیا برنامه‌های برای حل فاصله طبقاتی و برقراری سامانه شفافیت وجود دارد یا خیر؟

بحرینی، مخالف: مسائل فراوزارتخانه‌ای مانند دیوان‌سالاری، محیط زیست، صندوق‌های بازنشستگی، کسری بودجه، بانک‌ها و تورم در برنامه دولت دیده نمی‌شود

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در مخالفت با کلیات برنامه و وزیران پیشنهادی کابینه سیزدهم، گفت: حضور افراد مصمم، خوش فکر، جوان و عالم در کابینه بیانگر ارائه کابینه مورد قبول و حمایتی است اما درخصوص برنامه‌ها مطالبی وجود دارد که قابل توجه است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر وزیر برنامه مجزا برای خودش دارد اما بسیاری از مسائل هستند که فراوزارتخانه‌ای است لذا انتظار می‌رفت دولت برنامه منسجم ارائه کند که هر بخشی از آن توسط یکی از وزرا محقق و اجرایی می‌شد.

وی ادامه داد: در برنامه وزرای پیشنهادی به مسائل مختلفی اشاره شده است اما بسیاری از برنامه‌های فراوزارتخانه‌ای چون در حوزه کاری افراد نیست به آن مسئله توجه نشده در حالی که این موضوعات برای شرایط کنونی کشور و اقتصاد ایران مهم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: امروز مسئله و معضل دیوان سالاری در کشور قابل توجه است لذا شاهد بروکراسی پنهانی هستیم؛ خیل عظیمی از کارمندان وجود دارند که در قالب نیروهای شرکتی، قراردادی، قانون کار و ... فعالیت می‌کنند و باید با چنین دیوان سالاری کشور را اداره کنند اما در برنامه هیچ کدام از وزرا برای این موضوع تدبیر نشده است.

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع از لحاظ عدالت اجتماعی در یک اتاق سه کارمند حضور دارند که یکی رسمی، یکی شرکتی و دیگری پیمانی است و حتی دریافتی‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است لذا اگر می‌خواهیم کشور را مدیریت کنیم باید به این مسائل رسیدگی شود. توقع این بود رئیس جمهور مسائل فراوزارتخانه‌ای را طی برنامه‌ای مورد توجه قرار می‌داد.

بحرینی با اشاره به برخی از مسائل فرا وزارتخانه‌ای، اظهار کرد: صندوق های بازنشستگی در حوزه وزارت رفاه قرار دارد اما همه این صندوق‌ها ذیل این مجموعه قرار ندارند؛ امروز صندوق بازنشستگی کشوری یکی از معضلات بالفعل اقتصاد کشور است و در برنامه بودجه سالانه برای پرداخت مستمری افراد اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در حوزه محیط زیست چون وزارتخانه‌ای وجود ندارد برنامه مشخصی نیز تدبیر نشده در حالی که 80 درصد جنگل های کشور تاکنون نابود شده است. رئیس جمهور چه برنامه‌ای برای احیای محیط زیست، رفع آلودگی تهران، مشهد و ... دارد و کدام وزارتخانه باید به این مسائل رسیدگی کند؛ ای کاش برنامه جامعی ارائه می‌شد که هر بخش از پازل آن مشخص بود.

وی با اشاره به دیگر مسائل فرا وزارتخانه‌ای که باید از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار می‌گرفت، ادامه داد: امروز مسئله کسری بودجه جدی است و در این خصوص رهبر انقلاب آن را ام الخبائث خوانده‌اند؛ این مسئله فرا وزارتخانه‌ای است و باید به طور جامع برای آن تدبیر شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: درخصوص مسئله مالیات آقای خاندوزی برنامه‌های خوبی در نظر دارد اما مسائل دیگری مانند کسری بودجه وجود دارد.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: باید یادآور شد بانک‌ها در ایران ریشه تورم هستند؛ کسری بودجه و بی‌انضباطی شدید حاکم بر بانک‌ها از دهه 80 که بانک های خصوصی تاسیس شد وجود دارند که نتیجه آن تورم کنونی است.

بحرینی اظهار کرد: اوایل شکل‌گیری دولت آقای روحانی نامه‌ای نوشتم که طی یادداشتی با عنوان آقای رئیس جمهور مراقب باشید بانک‌ها زمینتان نزنند، منتشر شد؛ دولت یازدهم و دوازدهم را بانک ها زمین زدند لذا آقای رئیسی مراقب باشید بانک ها زمینتان نزنند؛ در برنامه‌ها درخصوص بانک‌ها توجهی نشده است در حالی که بانک های خصوصی ریشه اقتصاد کشور را خشکانده‌اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسائل مطرح شده به عنوان مخالفت درخصوص برنامه‌ها و مسائل فرامنطقه‌ای است لذا این مخالفت به معنای مخالفت با وزرای پیشنهادی نیست.

حسینی، موافق: اگر صحبت از مخالفت با برخی از وزرای پیشنهادی مطرح است عین حمایت از دولت است

سیدکریم حسینی در ادامه در موافقت با کابینه دولت سیزدهم گفت: امروز ایران اسلامی در مقطع حساسی به سر می‌برد، انتظار از دولت جدید رفع دغدغه‌های مردم به ویژه در موضوعاتی که در سال‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری و دلسوزان کشور دیده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ثبات اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار، بسط عدالت در جامعه و رفع تبعیض و صیانت از آزادی‌های قانونی و مبارزه با فساد و پرداختن به مسائل فرهنگی از دغدغه‌های مردم و مسئولان است.

وی ادامه داد: مهمترین از بیان این مطالب اقدام و عمل به موارد فوق و استقرار آنها است، امروز نیاز به برنامه آنی و فوری برای دو مطلب است، کنترل بیماری کرونا و دوم تثبیت قیمت‌ها و تنظیم بازار و معیشت مردم و اشتغال است. این موضوعات در گفته‌های رئیس جمهوری نیز مطرح شده است.

حسینی تأکید کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته بیش از 260 جلسه و نشست با وزرای پیشنهادی داشته‌‌اند که نشان از اصرار و تأکید آنها بر حمایت جدی از برنامه های رئیس جمهوری است و این در جهت سوگندی است که ایشان و نمایندگان یاد کرده‌اند و این موضوع حمایت از مردم است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: اغلب وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها و همه شخصیت‌هایی که معرفی شده‌اند از سوابق و تجربه‌های والا و علم و درایت کافی برخوردار هستند و به تأسی از فرمایش حضرت امیر (ع) در نهج‌البلاغه؛ دارای 5 شایستگی هستند، درایت و خردمند، معرفت و آگاهی، عدالت، توانمندی و سعه صدر و سلامت نفس. شاخص بسیار متبلور در کابینه پیشنهادی رئیس جمهور، جوانی، علم و تخصص و تجربه و سلامت نفس است.

وی ادامه داد: اگر صحبت از مخالفت با برخی از وزرای پیشنهادی مطرح است عین حمایت از دولت است و همان‌گونه که رئیس جمهوری گفته‌اند اختیار و تصمیم با مجلس است و اگر کسی رأی نیاورد و مجلس را مجاب نکند؛ عملکرد و تشخیص آن کارگروه است نه عزم و اراده رئیس جمهور و به معنی مخالفت با جوانگرایی و بیانیه گام دوم انقلاب نیست.

حسینی در پایان مطرح کرد: مواردی که انتظار می‌رود در برنامه‌های رئیس جمهور محترم و برنامه‌های وزرای پیشنهادی به آن اقدام و عمل شود، تمرکززدایی و توجه جدی به استان‌های مرزی و محروم ، توسعه متوازن در استان‌ها به ویژه در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان است. مطالبه جدی مردم این استان‌ها از دولت این است که زیبنده نظام نیست که هم اکنون خوزستان علیرغم دارا بودن ظرفیت‌های بسیار بالا و نعمت‌های فراوان خدادادی از تنش آب، بیکاری و وعده‌‌های بر زمین مانده رنج ببرند.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: مواردی را که در بیانات مخالف محترم مطرح شد قطعاً دغدغه رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی است به ویژه تنوع قراردادها و نظام استخدامی و اداری، نظام مالی و بانکی، محیط زیست و مسائل فراوزارتخانه‌ای در برنامه‌های اعلام شده، مواضع و صحبت‌های وزرا و رئیس جمهوری است. امروز رأی بالا به کابینه آیت‌الله رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار نظام است و وزرای بسیار باتجربه و باسابقه و علم و آگاهی در این مجموعه وجود دارند که مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

مولوی، موافق: رویکرد انتخاب کابینه سیزدهم ارتقای معیشت و تقویت اعتماد عمومی است/ استاندار خوزستان معاون رئیس جمهور منصوب شود

سیدمحمد مولوی نیز در موافقت با کلیات برنامه و وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تصریح کرد: با مطالعه کارنامه و سوابق سیاسی و اجرایی وزرای پیشنهادی به این نتیجه می رسیم که در انتخاب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بسیار تلاش شده است، به طوری که این تلاش در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل آقای رئیسی داد که شاهد افزایش بی رویه قیمت ها، نرخ بالای بیکاری و نرخ بالای تورم بوده‌ایم، گفت: افزون بر این شرایط نامناسب آب آشامیدنی، اوضاع نابسامان کرونا، ادامه تحریم های ظالمانه و وضعیت معیشتی مردم را شاهد بودیم.

مولوی یادآور شد: آقای رئیسی دو رویکرد را در معرفی وزرای خود دنبال کرده است که همکارانی که در مخالفت با برنامه و کابینه صحبت کردند به هیچ عنوان به این دو رویکرد ورود نکردند. دو حوزه ای که رئیس جمهور دنبال می کند؛ ارتقای معیشت و تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم است.

وی با بیان اینکه در حوزه اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی طی سال های گذشته، آسیب دیده‌ایم، تصریح کرد: قطعاً با رأی موافق یا مخالف مجلس، کابینه کار خود را باید با قدرت انجام دهد و نباید لطمه‌ای بر روند رسیدن به اهداف کابینه پیشنهادی ایجاد شود. یکی از ویژگی‌های وزرای پیشنهادی همراهی با این رویکرد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: جوانترین وزیر پیشنهادی 40 سال و مسن ترین وزیر 60 سال سن دارد و میانگین سنی کابینه آقای رئیسی 53 سال است که نسبت به کابینه های سال های گذشته جوانتر است. مسئله ای که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تاکید شده بود.

مولوی ویژگی های وزرای معرفی شده را فسادستیزی، تخصص، بهره مندی از روحیه انقلابی، هماهنگی و مردمی بودن دانست و اضافه کرد: همچنین وجود نگرش عملیاتی، گره گشایی، امیدآفرینی نیز در این کابینه دیده می شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از کار تطبیقی معاون نظارت مجلس در زمینه مقایسه برنامه وزرای پشنهادی و برنامه ششم و اسناد بالادستی گفت: در این مقایسه همه وزرا از میانگین بالایی بهره مند بودند که این نشان دهنده رویکرد برنامه محوری کابینه آقای رئیسی است.

وی رویکرد نظارت بر بازار بجای دخالت را یکی از ویژگی های مثبت دیگر تیم اقتصادی رئیس جمهور دانست و اضافه کرد: در این کابینه به جای استفاده از سیستم سنتی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان در دستور کار قرار دارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: نوک پیکان تولید کارگران عزیز است، ساماندهی این قشر از جامعه باید در اولویت قرار گیرد. همچنین رتبه بندی معلمان یکی دیگر از مسائلی است که معلمان سال ها انتظار اجرای آن را می‌کشند.

مولوی درخصوص مسائل و اولویت‌های استان خوزستان نیز گفت: لایروبی اروند رود نیاز کشور است نه فقط خوزستان؛ ساماندهی مناطق آزاد نیز نیاز ملی به شمار می آید. خوزستان منسجم و یکپارچه است. زمانی خواستم شمال، شرق و غرب خوزستان یک استان شود ولی مردم نخواستند. امروز نیز جنوب خوزستان نمی خواهد استان شود و این استان کاملا یکپارچه و یکدست است.

وی خواستار تعیین استاندار ویژه برای استان خوزستان شد و درخواست کرد که استاندار خوزستان معاون رئیس جمهور منصوب شود، چنانچه خوزستان یکپارچه باشد، دروازه اقتصادی کشور خواهد شد.

فاضلی؛ مخالف: وزرای بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید همگی در خدمت رفع مشکلات حوزه کرونا و معیشت باشند

ملک فاضلی هم در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه دولت سیزدهم، گفت: برنامه های ارائه شده از سوی دولت باید با شرایط کنونی کشور هم سنگ بوده و بتواند مسائل پیش روی جامعه که میراثی برای این دولت است، را حل کند.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشارکت 90 درصدی برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان در انتخابات گذشته، افزود: این استان حدود 11 درصد از جمعیت کشور را در بر گرفته و دارای افراد توانمندی است که می توانستند در کابینه حضور داشته باشند که در حال حاضر اثری از آن ها نمی بینیم.

وی اضافه کرد: جامعه اهل سنت همیشه ولایت مدار بودند که رئیس جمهور باید از این افراد در سطوح پایین تر استفاده کرده و به شایسته گزینی توجه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر بیماری کرونا اولین اولویت و مشکل کشور است و حل این موضوع تنها مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه باید تمام کابینه برای رفع آن تلاش کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه مشکل کرونا به حدی در کشور جدی است که ناچار به تعطیلی شده‌ایم، تصریح کرد: واکسیناسیون در حداقل زمان و با گستردگی در تمام کشور شرط اول برای مبارزه با کرونا است.

ملک فاضلی با بیان اینکه برنامه ریزی برای مبارزه با کرونا تنها در گرو اقدام وزیر بهداشت نیست و عنایت همه بخش ها را می‌طلبد، به مشکلات مربوط به اشتغال و گرانی اشاره کرد و ادامه داد: وزرای کابینه باید تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم به کار برند و چراغ حل این مشکل بالا بردن ارزش پول ملی است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان استانی خاص است، تصریح کرد: اگر فکری به حال آب موردنیاز این استان نشود ساکنان برخی شهرستان ها مجبور به مهاجرت می شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما ناامید نبوده و توانا هستیم اما ابزار توانمندی باید فراهم شود، تصریح کرد: تحقق این مهم به عزم ملی و مشارکت همگانی نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه کسی که دل در گرو ایران دارد می تواند از خارج کشور نیز در ایران سرمایه گذاری کند، ادامه داد: امید استان سیستان و بلوچستان به دکتر رئیسی است و ما با تمام وجود در خدمت شما هستیم، شما نیز عنایتی درخور، به این استان کنید.

ملک فاضلی با بیان اینکه هرچند وزرای پیشنهادی برنامه هایی برای استان سیستان و بلوچستان داشته‌اند اما این برنامه‌ها تکافوی استان نیست، ادامه داد: توجه به اشتغال یکی از ضروری ترین موضوعات است.

وی با اشاره به مشکلات معلمان افزود: باید نیروهای خرید خدمتی و نهضتی تعیین تکلیف شوند که با توجه به وضعیت کنونی وزارت آموزش و پرورش اگر این نیروها به کار گرفته نشود مشکل رفع نخواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به همسایگی ایران با 15 کشور، گفت: باید از این ظرفیت استفاده کرد.

ملک فاضلی تصریح کرد: آنچه گفته شد دلیلی بر ناتوانی وزرا نیست همه افراد نواقص و توانایی دارند که با عنایت پروردگار باید مشکلات از جمله گرانی و تورم حل شود. وزرای بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید همگی در خدمت رفع مشکلات حوزه کرونا و معیشت باشند.

بابایی، مخالف: مشخص نکرده‌اید چگونه می‌خواهید این تورم افسارگسیخته را مهار کنید و نگفته‌اید کرونا را چگونه مدیریت می‌کنید

علی بابائی کارنامی در مخالفت با کلیات برنامه‌های رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه کارگری روستازاده هستم و مخالفت من از باب دغدغه بوده و در غیر این صورت حامی دولت هستم، گفت: تورم بالای 45 درصد داریم و شما مشخص نکرده‌اید در چه زمانی و چگونه می‌خواهید این تورم افسارگسیخته را مهار کنید و نگفته‌اید کرونا را چگونه مدیریت می‌کنید.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه عدالت استخدامی برنامه می‌خواهد، تأکید کرد: شما درباره عدالت کارگری برنامه‌ای نداده‌‌اید و سیاست‌های پولی و مالی که نیازمند رجوع به عالمان اقتصاد است برنامه مشخصی ندارد؛ همچنین بیکاری جوانان نیازمند برنامه است و فرمانده اقتصاد ملی باید با مجلس در ارتباط باشد.

وی در ادامه با اشاره به مشکل ضریب جینی و کوچک شدن سفره مردم تأکید کرد: این مشکلات نیازمند برنامه کوتاه مدت و بلندمدت است ضمن اینکه اقتصاد روستا نیازمند شکوفایی است چرا که روستاها نابود شده‌اند در حالی که فرهنگ روستایی است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند.

بابایی در ادامه با انتقاد از عدم ارائه برنامه در خصوص محیط زیست و مدیریت شهری بیان کرد: بانک‌ها مردم را مستأصل کرده‌اند و اقتصاد روستا را به نابودی کشانده‌اند، همچنین لازم است برای مبارزه با مافیای فولاد، دارو، خودرو و واردات برنج برنامه مشخص ارائه شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه با اشاره به عدم ارائه برنامه در خصوص مدیریت پسماند و فاضلاب استان‌های شمالی بیان کرد: صندوق‌های بازنشستگی تبدیل به حیاط خلوت شرکت‌های دولتی شده‌اند و نیازمند برنامه اجرایی محکمی هستند لذا باید بدانید که به شما اعتقاد داریم اما انتقاد هم داریم و مردم به لحاظ کمی از برنامه های دولت آگاه نیستند و از ما می‌پرسند 6 ماه بعد چه می‌شود و بی‌عدالتی کی به پایان می‌رسد لذا مجلس انقلابی و دولت انقلابی باید با هم کار کنند. شما نیز باید به تمامی 84 میلیون نفر ایرانی پاسخگو باشید و بین آنها زندگی کنید.

ایزدپناه، موافق: برنامه‌های دولت سیزدهم بر مبنای نگاه واقع‌بینانه از وضع موجود دولت و کشور تنظیم شده است

عبدالله ایزدپناه اما در موافقت با کلیات برنامه و وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: امروز در این شرایط سخت و دشوار باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه با دولت مردمی در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند. مشکلات کشور زیاد و فرصت خدمت بسیار کوتاه است و ما امروز این فرصت را در اختیار داریم تا با کمک به برنامه های دولت، از رنج ها و مشکلات مردم بکاهیم.

وی در موافقت با کلیات برنامه های دولت سیزدهم تصریح کرد: بنده با مطالعه و بررسی دقیق برنامه های ارائه شده دولت عرض می کنم که رویکرد اصلی دولت اجرای سند تحول دولت مردمی بوده که با نگاه به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رشد و تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، رفع مشکل معیشتی خانواده های کم درآمد و توسعه روابط بین المللی براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می توان به آینده ایران قوی امیدوار بود، لذا لازم است برای تحقق این اهداف در جهت استقرار دولت سیزدهم تلاش کنیم. در تمام برنامه های دولت و وزرای پیشنهادی، عدالت به همراه کار و پیشرفت در کانون برنامه ریزی قرار گرفته و برآیند این برنامه ها، رونق تولید و تعالی ایرانی اسلامی خواهد بود.

ایزدپناه خاطرنشان کرد: برنامه های دولت سیزدهم بر مبنای نگاه واقع بینانه از وضع موجود دولت و کشور و دلایل ایجاد آن و در نهایت با توجه به ظرفیت های ساختاری، مالی و نیروی انسانی دولت، این برنامه ها ترسیم و برای آینده مطلوب هدفگذاری شده است. در بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی، نکات برجسته و مشترکی وجود دارد که نشان از اهمیت آن از نگاه دولت و انسجام مجموعه هیات دولت برای تحقق آنها دارد.عدالت محوری، مبارزه با فساد، تحول گرایی، اقدام برای حل مشکلات کشور، افزایش تسهیل گری، به صحنه آوردن ظرفیت وسیع مردمی به ویژه جوانان و نخبگان، توزیع منابع کشور براساس آمایش سرزمینی، نمونه هایی از مشترکات برنامه های وزرای دولت است.

وی ادامه داد: تنظیم برنامه های دولت به گونه‌ای است که دل‌های ناامید را امیدوار و نگاه‌ها را به آینده روشن می‌کند. قطعاً اجرای این برنامه ها توسط دولت نیاز به حضور وزرای توانمند، متعهد و متخصص در کابینه دارد. با مطالعه برنامه های سیاسی و اجرای وزیران کشور برای تشکیل دولت سیزدهم مشخص می شود که رئیس جمهور برای گزینش افراد هماهنگ و متخصص برای پیشبرد اهداف دولت تلاش فراوانی کرده است. بررسی ادوار گذشته نشان می دهد که در جریان بررسی وزرا در صحن مجلس برخی رأی اعتماد از مجلس نمی گیرند، اما بررسی ها نشان می دهد که فهرست وزرای پیشنهادی این دولت متشکل از افرادی باسوابق انقلابی، جهادی، فسادستیز، پاک دست، خوش فکر و با برنامه که با هماهنگی آنها در دولت و تعامل سازنده با مجلس، می توان نسبت به حل مشکلات امیدوار بود.

ایزدپناه تاکید کرد: دولت سیزدهم در حالی سکان اداره کشور را برعهده گرفته است که شاخص های کلان اقتصادی، نگران کننده است، به گونه ای که تورم 44 درصد، حجم بالای نقدینگی، بدهی کلان دولت به بانک مرکزی و شرکت ها، کسری بودجه زیاد، ضریب جینی 40 درصدی، نرخ بالای بیکاری و گرانی حاصل از شیوع ویروس کرونا و هزاران مشکل دیگر، کار اداره کشور را دشوار ساخته است، اما می توان با تکیه بر تلاش مضاعف و همکاری همه قوا و ظرفیت های مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه ریزی مشکلات را کاهش داد.

وی ضمن درخواست از نمایندگان برای رأی به وزرای پیشنهادی دولت تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان کشوری، شفافیت، مبارزه با فساد، اشغالزایی، بهبود وضعیت معیشتی مردم به ویژه اقشار کم درآمد، کنترل نقدینگی، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و کاهش هزینه های درمان از جمله برنامه های وزرای پیشنهادی است، لذا از شما می خواهم که به کلیات این برنامه ها رأی دهید. همانطور که مقام معظم رهبری فرموند؛ دولت جدید هر چه سریعتر کار خود را آغاز کند. اکثر وزرای پیشنهادی در فراکسیون توسعه متوازن و مجمع نمایندگان استان خوزستان دعوت کردیم، آنها وعده دادند که نگاهشان به مناطق حروم و کم برخوردار منصفانه باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس دولت سیزدهم اضافه کرد: در برنامه های شما و وزرای پیشنهادی، رویکرد اصلی اقدام و عمل ترسیم شده است، لذا ایجاد توازن منطقه‌ای و برطرف کردن نیازهای اولیه مناطق محروم از جمله خوزستان با وجود منابع عظیم نفتی در اولویت برنامه های جنابعالی قرار گیرد.

سلیمی، موافق: آقای رئیسی مطرح کرد که این وزرا اگر لحظه‌ای از برنامه‌ها و اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت تخطی کنند با آن‌ها تعارف نداریم

در ادامه علیرضا سلیمی در موافقت با کلیات برنامه و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت: من بدون ذکر مقدمات اصل مطلب را عرض می کنم، مخالفین محترم برخی از موارد را مطرح کردند و من این موارد را پاسخ می دهم.

وی ادامه داد: چند محور در مخالفت بیان شد اول موضوع اصل کابینه بود، با کلیات کابینه مخالفت جدی نشده است رویکردی که در انتخاب کابینه مطرح شده این است که کشور ما اسیر چنگال مدیریت یک عده‌ای خاص در کشور بوده است. این حلقه بسته باید شکسته شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در موضوع جوان گرایی یک واهمه‌ای در کشور وجود داشت که خوشبختانه کابینه آیت الله رئیسی نسبت به دیگر دولت‌ها کابینه جوان تر است. از کارکرد ویژه ای در انتخاب کابینه استفاده شد و آن هم مشورت با کارگروه های تخصصی بود که این هم یک امر بدیع است.

وی ادامه داد: در موضوع کلیات کابینه فساد ستیزی بسیار مهم است اینکه کسانی که انتخاب شده‌اند قدرتِ گرفتن تصمیمات سخت را داشته باشند. موضوع دوم خط مشی کلی و اصول کلی حاکم بر رویکرد کابینه است در این حوزه باز به نظر می رسد ایراد جدی وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: بین برنامه‌ها، اصول کلی و خط مشی کلی باید حتما تفاوت قائل شویم. حدود 30 خط مشی کلی و اصل کلی در این جا وجود داشت و این ها قابل قدردانی است و این 30 حوزه حتما باید مورد توجه همکاران قرار بگیرد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس مطرح کرد: نکته بعدی موضوع برنامه و خلاهایی است که در موضوع برنامه ها بیان کردم و آقای بحرینی بسیاری از آن ها را مطرح کردند که خلاهایی وجود دارد.

سلیمی خاطرنشان کرد: حوزه بانک های خصوصی، محیط زیست، صندوق های بازنشستگی و همچنین موضوع تبدیل وضعیت نیروهای شاغل مباحثی است که در آن خلاهایی وجود دارد. نکته هایی که وجود دارد این است که در برش خط مشی های کلی که توسط برنامه وزرا ارائه شده برخی جسته و گریخته و برخی هم به صورت دلی در کشور به آن پرداخته شده است. مثلا در موضوع محیط زیست در برنامه دکتر ساداتی نژاد توجه ویژه به آن شده است. آقای رئیسی هم در مراسم تنفیذ به موضوع محیط زیست اشاره اکید داشتند.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه تاکید کرد: موضوع هماهنگی و موضوع فرا وزارتی را برخی مخالفین مطرح کردند، در اصول کلی که آقای رئیسی بیان کرد درست است که بعضی از امور فراوزارتخانه ای است مثلا مطرح کردند که تیم اقتصادی را دکتر مخبر هماهنگ می کند. در دولت قبلی از این زمینه آسیب دیده ایم و موضوع ارز 4200 یکی از همین معضلات، مشکلات بود که بسیار فساد زا بود.

سلیمی اشاره کرد: شرایط کشور، شرایطی نیست که بخواهیم معطل شویم و باید با سرعت از این امور عبور کنیم. رهبری نیز تاکید کردند باید با سرعت از این موضوعات عبور کنیم البته نباید دقت را به حاشیه برانیم. مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. آقای رئیسی مطرح کرد که این وزرا اگر لحظه ای از برنامه ها و اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت تخطی کنند با آن ها تعارف نداریم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه ای که در کشور داریم مثلا در حوزه برق 10 هزار مگاوات کاستی داریم، دولت قبل بلایی سرکشور آورده است که در حال حاضر 8 میدان نفتی فعال است. 140 میلیون مترمکعب گاز الان در کشور کاستی داریم و نمی توانیم در این موضوع معطل شویم و منتظر آینده بمانیم و مبارزه بروکراسی فساد خیز هم جزو برنامه های آقای رئیسی است و برای این مسئله هم چاره اندیشی شده است و 6 نکته در این حوزه وجود داشته است. با خط مشی کلی دولت موافق هستم و امیدوارم همکاران همراهی کنند و از این گردنه هم با سرعت عبور کنیم.

محمدیاری، مخالف: در حوزه زنجیره کرونا شما باید الگو بوده و پروتکل‌ها را رعایت کنید/ دولت در حوزه سیاست خارجی قاطعانه موضع خود را مشخص کند

حسن محمدیاری نیز در مخالفت با برنامه‌ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی باید قاطعانه و مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی موضع خود را مشخص کند.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت یارانه‌ها افزود: روند کنونی یارانه‌ها جوابگو نیست و این اعتبارات باید به سمت تولید روانه شده و قشر آسیب‌پذیر را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: منابع طبیعی در شمال کشور به معضل تبدیل شده است و هر چند نمایشی ویلاها را تخریب می‌کنیم اما باید در ابتدا از ساخت و ساز جلوگیری شود.

محمدیاری با بیان اینکه بانوان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و استفاده از ظرفیت آنها ضروری است که این موضوع در کابینه آقای رئیسی دیده نمی‌شود، ادامه داد: در حوزه زنجیره کرونا شما باید الگو بوده و پروتکل‌ها را رعایت کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هر منطقه ظرفیتی دارد و باید با انتخاب استانداران آشنا به مسائل و مشکلات هر منطقه زمینه رفع معضلات را فراهم کرد.

محمودزاده، مخالف: شعار احداث یک میلیون واحد مسکونی و یک میلیون شغل که از سوی دولت اعلام شده با تیم اقتصادی مذکور محقق نمی‌شود/ تیم اقتصادی انتخاب شده از دوستان نزدیک آقای رئیسی است که نمی‌تواند به جنگ با مشکلات اقتصادی برود

جلال محمودزاده در مخالفت با برنامه‌ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: کشور اکنون دارای مشکلات متعدد اقتصادی است و مسائلی مانند سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، نفت، تورم، بورس، نقدینگی و ... بسته کاملی از این مشکلات را شامل می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسائلی مانند زباله‌گردی، کولبری، سوخت‌بری، کودکان کار، فروش اعضای بدن برای امرار معاش، قبرخوابی و ... حاصل برنامه‌های اشتباه دولت‌های گذشته است.

وی ادامه داد: اکنون تحت تحریم شدید اقتصادی هستیم و کشورمان به خاطر نپیوستن به FATF در لیست سیاه کشورهای صنعتی از جمله آلمان، فرانسه و ... قرار دارد؛ تیم اقتصادی انتخاب شده از دوستان نزدیک آقای رئیسی است که نمی‌تواند به جنگ با مشکلات اقتصادی برود.

محمودزاده افزود: تیم اقتصادی رئیس جمهور در چنین ساختار مشکل دار در حوزه اقتصادی فاقد تجربه بوده و از طرفی مخالف پیوستن به معاهدات بین المللی است که چنین امری موجب کاهش تعاملات اقتصادی، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی، باقی ماندن در لیست کشورهای پرخطر برای سرمایه‌گذاری خارجی، عدم بهبود فضای کسب و کار و عدم ایجاد شعبه‌های مالی در خارج از کشور می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شعار احداث یک میلیون واحد مسکونی و یک میلیون شغل که از سوی دولت اعلام شده با تیم اقتصادی مذکور محقق نمی‌شود زیرا این تیم متشکل از افرادی است که در آستان قدس و ... فعالیت کرده اند؛ آقای رئیسی آیا نمی‌شد از همه اقتصاددانان کشور از همه طیف‌های مختلف سیاسی در این شرایط اقتصادی دعوت می‌کردید تا برنامه‌های اقتصادی را تبیین کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای رئیسی بارها اعلام کردید دولت من فراحزبی، فراجناحی و وفاق ملی است لذا پاسخ دهید در لیست معرفی شده چه کسی از جناح‌های سیاسی دیگر قرار دارد که بگوییم دولت سیزدهم فراجناحی و مستقل است، آیا در کل وزرای دولت قبل یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت که معرفی شود تا دیدگاه فراجناحی را مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات همواره این بوده که هر جناحی که دولت را به دست گرفته همه افراد جناح مخالف را از گردونه مدیریت کشور خارج کرده است.

محمودزاده افزود: عدم عمل به توصیه‌های رهبر انقلاب مبنی بر معرفی به موقع کابینه به مجلس علیرغم مهلت دو هفته‌ای و استفاده حداقل از نمایندگان مجلس در کابینه از دیگر ایرادات قابل ذکر است. ضروری بود دولت سیزدهم با توجه به توصیه های رهبر انقلاب کابینه خود را زودتر به قوه مقننه معرفی می‌کرد لذا باید پاسخ دهید دلیل عدم تصمیم‌گیری به موقع در این رابطه و معرفی اعضای کابینه چه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: کش و قوس‌های مرتب و تغییر اعضای کابینه نشان می‌دهد که لابی‌ها و فشارهای سیاسی در انتخاب اعضای کابینه حاکم بوده نه انتخاب توانمندی و شایستگی افراد که امری قابل تأمل است. آقای رئیسی شما سال‌ها رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودید، در انتخابات گذشته رتبه دوم آراء و در این انتخابات حداقل از 6 ماه قبل همه می‌دانستند شما رئیس جمهور می‌شوید چطور در این مدت افراد واجد شرایط را انتخاب نکرده بودید که به مجلس معرفی کنید.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سن بالای افراد کابینه علیرغم شعار جوانگرایی یکی دیگر از مشکلات کابینه است؛ متوسط سن افراد معرفی شده 52 سال است، تجربه کم، ناهمگون بودن و عدم همسویی، عدم استفاده از نخبگان اهل سنت و عدم عمل به سامانه انتخاب مدیران و استفاده از زنان از دیگر مشکلات کابینه معرفی شده است.

وی ادامه داد: در جلسات متعددی در رابطه با به کارگیری افراد نخبه و شایسته مذاهب قول داده ‌بودید اما اکنون کابینه خالی از جناح‌های سیاسی و اهل سنت است؛ دولت سیزدهم در چینش کابینه خود میلیون‌ها نفر از اهل سنت که در همه عرصه‌ها وجود داشتند و بیش از 11 هزار شهید تقدیم انقلاب کردند را نادیده گرفته است؛ آیا در جامعه عظیم اهل سنت انقلابی کرد، بلوچ و عرب، فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر در کابینه معرفی شود.

محمودزاده افزود: در این میان جا دارد از اقدام قابل تقدیر و اندیشمندانه رهبر انقلاب در انتخاب یک کرد سنندجی به عنوان فرمانده نیروی دریایی تشکر کنم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: خوب می‌دانید که زنان 50 درصد جامعه هستند لذا این سوال مطرح است که چرا 50 درصد زنان در کابینه سیزدهم جا ندارند. در ابتدای انتخابتان اعلام کردید سامانه نظرسنجی برای انتخاب مدیران توانمند راه‌اندازی می‌شود اما این شیوه زمانی مثبت بود که به نتایج آن نیز عمل می‌شد؛ آیا در سامانه مذکور از جناح‌های دیگر فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور دولت سیزدهم اظهار کرد: تورم بالای 44 درصد، نقدینگی، نرخ بیکاری بالا، کسری بودجه، آمار 32 درصدی خانواده‌های زیر خط فقر، خشکسالی، خاموشی‌های مکرر، شرایط اقتصادی بین‌المللی و ... مشکلاتی را پدید آورده است لذا برای مدیریت کشور نیاز به انتخاب افراد توانمند و اجرایی بود که با شجاعت و هماهنگی فعالیت می‌کردند که متأسفانه کابینه شما فاقد تجربه کافی و سابقه است.

وی ادامه داد: لازم بود حداقل اعضای کابینه را با هم آشنا می‌کردید زیرا برخی از آنها در راهروها و کمیسیون‌های مجلس با یکدیگر آشنا شدند که این موضوع نیز از دیگر مشکلات کابینه معرفی شده است.

سیاه‌کلی، موافق: کاهش تصدی گری دولت و توجه به اصلاح ساختار بودجه از جمله موضوعات مهم و مورد تاکید در خط مشی دولت سیزدهم است

لطف‌اله سیاه‌کلی در موافقت با کلیات برنامه و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت: از اینکه مردم بصیر و دشمن شناسی داریم و در این برهه زمانی یار و یاور رهبر فرزانه انقلاب بوده و رئیس جمهوری جهادی و فسادستیز را انتخاب کردند خدا را شاکریم. همچنین اخذ رأی بالا و انتخاب کابینه ای با رویکرد اقتصاد ستیز و انقلابی را به رئیس جمهور تبریک عرض می کنم.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم با مشکلات معیشتی زیادی روبه رو هستند و سه کلمه عدالت، مبارزه با فساد و رانت جزو خواسته های اصلی آن ها قرار گرفته است که خوشبختانه در برنامه دولت با کیفیت و دقت بالا مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود روحیه تحول خواهی و عدالت محوری و توجه به حل مشکلات مردم در کابینه دولت سیزدهم و برنامه های وزرای پیشنهادی، تصریح کرد: مردم از دولت سیزدهم انتظار دارند با جدیت مشکلات آن ها را پیگیری و حل کنند. همچنین توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و توسعه روابط بین المللی به ویژه با کشورهای همسایه از جمله نکات مهم در برنامه دولت سیزدهم است. رئیس جمهور در سخنرانی روز تحلیف تعبیرخوبی را برای توسعه روابط بین الملل با همسایگان به کار بردند و همسایگان را به عنوان خویشاوندان کشور یاد کردند که این نگاه اولین باری است که در میان رؤسای جمهور وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کابینه سیزدهم نظام تنظیم و هماهنگی در جهت تحقق عدالت به خوبی آشکار است، خاطرنشان کرد: در سیاست های کابینه دولت سیزدهم مردمی سازی اقتصاد و توجه به فرهنگ پررنگ دیده شده است، همچنین توجه به خانواده یکی از موضوعاتی است که در این دولت مورد توجه قرار گرفته چرا که قدرت کشور در استحکام خانواده بوده و خوشبختانه در ایران به خوبی به این موضوع توجه شده است.

سیاهکلی اضافه کرد: تمرکززدایی یکی از نکات بارز در برنامه های دولت سیزدهم است. استان ها ظرفیت بالایی دارند که باید به آن ها و شعار آمایش سرزمینی توجه کافی صورت بگیرد. همچنین لازم است اختیار استانداران بیشتر شده تا حداقل هزینه های استان را تامین کنند.

وی افزود: عدم مداخله دولت در امور سرمایه ای یکی از موضوعات بسیار مهمی است که خوشبختانه در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و رئیس جمهور مسئولان را از این مداخله منع می کنند متاسفانه دولت گذشته با مداخله غیر مسئولانه در بازار بورس سرمایه مردم را از بین برد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش تصدی گری دولت و توجه به اصلاح ساختار بودجه از جمله موضوعات مهم و مورد تاکید در خط مشی دولت سیزدهم است، اظهار کرد: مجلس در جریان بررسی بودجه 1400 تلاش کرد تا حدودی ساختار بودجه را اصلاح کند اما این امر با کمک دولت امکان پذیر بوده و این رویکرد رئیس جمهور بسیار باارزش است بنابراین با همکاری مجلس و دولت می توان بودجه را از رویکردی سنتی به هوشمند تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون عمومی یکی از اولویت های دولت سیزدهم بوده که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، همچنین توجه به کنترل تورم و گرانی و ایجاد ثبات اقتصادی، رونق کسب وکارها و بهبود وضعیت معیشتی مردم در اولویت دولت سیزدهم است.

سیاهکلی با اشاره به نظرات مردم در رابطه با رویکرد دولت سیزدهم، اظهار کرد: مردم از تورم افسارگسیخته خسته شدند همچنین انتظار دارند بیمه های درمانی ساماندهی و همسان سازی حقوق بازنشستگان به درستی انجام شود. متاسفانه قشر زیادی از مردم هم اکنون فاقد بیمه بوده چرا که دولت به وعده های خود در این زمینه عمل نکرده است.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف سازمان منابع طبیعی، تصریح کرد: عملکرد این مجموعه بسیار بد بوده و موجب نارضایتی مردم شده است، املاک مردم در اسلام محترم شمرده شده اما این سازمان در اقدامی ناپسند املاک مردم را که مدتی مورد استفاده قرار نگرفته به نام دولت می زنند. دولت به اندازه کافی ملک داشته و نباید باغ هایی که مردم چندین سال آن ها را آباد کرده به دولت واگذار کنند. توجه به موضوع آبخیزداری نیز یکی از موضوعاتی مهمی است که باید در سیاست های دولت آینده قرار بگیرد. همچنین موضوع قیر رایگان که همواره میان وزرای مختلف در حال پاس کاری است باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که وضعیت جاده ها بسیار نامناسب بوده و نیاز به ترمیم دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنده دولت سیزدهم را انقلابی، جهادی و با رویکردی فساد ستیز می دانم تا زمانی که این دولت در مسیر مذکور حرکت کند نمایندگان از آن حمایت کرده و هنگامی که از آن خارج شود با اختیارات خود دولت را به مسیر اصلی خود بازخواهیم گرداند.

سعیدی، مخالف: شخص اول مملکت مالزی را بارها بدون محافظ در مجامع عمومی دیده‌ایم، شما هم نباید از مردم فاصله بگیرید/ در سایه سار ولایت فقیه، فقر را نمی‌پذیریم

معین‌الدین سعیدی در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم خطاب به رئیسی گفت: رأی دشمن شکن مردم به شما به خاطر حفظ نظام بود، لذا لازم است برنامه‌های خود درباره روش‌های کنترل تورم، تثبیت ارزش پول ملی، کاهش ضریب جینی، حل مشکل معیشت مردم و نحوه مدیریت کرونا ارائه کنید.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت بانون در کابینه دولت سیزدهم عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب طی حکمی یکی از فرزندان ولایتمدار اهل سنت را به فرماندهی نیروی دریایی منصوب کردند پس شما نیز باید از ظرفیت اهل تسنن استفاده کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص واکسن به وعده‌های عمل نشد، اظهار کرد: باید در این زمینه کارشکنی‌های وزارت بهداشت را علنی کنید، همچنین باید برای ساختار فاسد نظام بانکی برنامه‌های خود را تشریح کرده و شما که نماد مبارزه با فساد هستید، برنامه‌های خود را در این حوزه بیان کنید.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه شخص اول مملکت مالزی را بارها بدون محافظ در مجامع عمومی دیده‌ایم، یادآور شد: شما هم نباید از مردم فاصله بگیرید و انتظار داریم در قبال برخی اقدامات واکنش انقلابی داشته باشید ضمن اینکه طبق فرمایش امام (ره) چین و شوروی نیز مانند آمریکا و انگلیس بوده پس باید درباره اقدام اخیر سفیر روسیه در ایران نیز واکنش داشته باشید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منافع ملی بر اساس حفظ 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت است، عنوان کرد: عدالت شعار محوری شما بود و مجلس نیز برای محرومیت‌زدایی بودجه‌های خاص در نظر گرفته لذا شما نیز باید با رفع تبعیض به محرومیت زدایی کمک کنید.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به مشکلات بیمارستانی این استان عنوان کرد: دیدن صف‌های طویل دختران برای آوردن آب دل‌ها را می‌آزارد و همچنین دولت دوازدهم در روزهای آخر کار خود تیر خلاص را به آموزش و پرورش زد و سهمیه شهرستان‌ها را کاهش داد که این موضوع باید برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: رویا را از سرزمین سیستان و بلوچستان گرفته‌اند و اگر شما از آرزوی کودکان بپرسید از هر 10 نفر، 9 نفر پاسخی ندارند چرا که جز محرومیت چیزی ندیده‌اند و این اتفاق برای استانی می افتد که زمانی که استکبار مرزهای ایران را در هم نوردیده بود، تنها سیستان و بلوچستان بود که با آن مقابله کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در سایه سار ولایت فقیه، فقر را نمی‌پذیریم خاطر نشان کرد: لازم است از ظرفیت قاضی‌زاده هاشمی‌ها، سعید محمدها، طیب‌نیاها و بذرپاش‌ها در دولت سیزدهم استفاده شود.

میرتاج الدینی، موافق: ان شالله این دولت بتواند چک وصول نشده برجام را وصول کند. یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر هم در موافقت با کلیات برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت: نباید صحبتی در صحن علنی شود که رسانه های بیگانه از آن سوءاستفاده کنند! خدمات نظام جمهوری اسلامی را نباید نادیده بگیریم. واژه هایی مانند قبرسکونتی، قبرخوابی، فروش اعضای بدن و... اینها باعث سوءاستفاده رسانه ها از این مسائل می شوند و این روا نیست که در پشت تریبون مجلس این سخنان گفته شود.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است، هم از جهت وخامت پاندمی کرونا و از جهت اقتصادی و تورم بیش از 44 درصد و سخت شدن معیشت مردم. بدهی دولت بیش از یک و نیم برابر بودجه سالانه است و کسری بودجه قابل توجه، نمای این شرایط اقتصادی است. برای برون رفت از این وضعیت حرکتی جهادی، عالمانه و شجاعانه می طلبد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت آقای رئیسی براساس شایستگی ها، مردمی بودن، مدیریت جهادی و انقلابی، پاک دستی و فسادستیزی شکل گرفته است. جوان گرایی به همراه نیروهای صاحب تجربه و ارزشمند، نخبه و مجموع اینها در این دولت وجود دارد. امیدواریم دولت در شأن گام دوم انقلاب اسلامی با پشتیبانی مجلس تحقق یافته و کار خود را آغاز کند.

میرتاج الدینی تصریح کرد: در این دولت با امور مهمی که ضرورت امروز جامعه است، تاکید شده؛ اشتغالزایی، بهبود معیشت مردم، رونق تولید، خودکفایی و خوداتکایی در کالاهای اساسی، اصلاح نظام بانکی، حل مشکلات حاشیه نشینان، ساخت یک میلیون مسکن همراه با ایجاد یک میلیون شغل در طول سال از نکات ارزنده برنامه های دولت است.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه داد: آقای رئیسی، علاوه بر این موارد من نکاتی نیز اضافه می کنم؛ اصلاح نظام یارانه ای، اصلاح نظام گمرکی، رفع موانع تولید و رفع خودتحریمی ها در برنامه دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس سیزدهم با اشاره به روابط بین المللی تاکید کرد: تعامل و همکاری با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان، داشتن رویکرد اقتصادی و ایجاد پیمان های منطقه‌ای با اولویت اقتصادی و بازرگانی و جذب سرمایه گذاران خارجی و توجه به حقوق و ظرفیت ایرانیان خارج از کشور از نقاط قوت برنامه های دولت سیزدهم است و این موضوع را اضافه می کنم که رفع تحریم های ظالمانه باید در اولویت اول وزارت امور خارجه باشد.

وی بیان کرد: در موضوع رفع تحریم ها باید با تغییر رویکرد انفعالی در مذاکرات برجامی به رویکرد اقتدار، ان شالله این دولت بتواند چک وصول نشده برجام را وصول کند. یعنی همه تحریم ها برداشته شود، در عین حال به سیاست اقتدار تاکید شود و هرگز مسائل داخلی مخصوصاً اقتصاد را به مذاکرات پیوند نخواهند زد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توجه به موضوعات اقتصادی در حوزه کشاورزی، کشت فرامرزی و فراسرزمینی، امنیت غذایی، توجه به انرژی، حمل و نقل با تاکید بر ترانزیت در خط ابریشم و شرق به غرب از جمله سرخس- مشهد-تبریز و به سمت اروپا از امتیازات دولت سیزدهم است.

میرتاج الدینی ادامه داد: دولت همچنان که در برنامه های خود اعلام کرده است، ایجاد ثبات اقتصادی، تقویت ارزش پول ملی، حمایت از تولید و اشتغال در حوزه نفت، ایجاد قراردادهای تهاتری نفتی برای پروژه های زیرساختی کشور از نکات قوت این دولت است که امیدواریم با حمایت مجلس این موضوعات تحقق یابد. به مواردی دیگر از جمله صنایع پایین دستی نفت در ایجاد پتروپالایشگاه ها و مشارکت دادن بخش خصوصی باید اهمیت بدهیم.

صباغیان، مخالف: ساختار ایراد دارد تا زمانی که چنین ساختاری باشد علیرغم اینکه شما فردی دلسوز، توانمند و دارای سلامت نفس هستید، هیچ کدام از برنامه‌هایتان محقق نمی‌شود لذا باید با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دست به اصلاح و جراحی بزنیند

محمدرضا صباغیان بافقی نیز در مخالفت با کلیات برنامه ها و کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: برنامه خوبی ارائه شده که نشان‌دهنده تلاش و فکر است اما چنین برنامه‌هایی را دولت‌های قبل نیز ارائه کردند.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع اکثر این دولت‌ها در یک ایستگاه متوقف شدند و نتوانستند برنامه‌هایشان را اجرایی کنند زیرا کشورمان نیاز به جراحی عمیق و بزرگ دارد که اگر به آن توجه نشود هیچ برنامه‌ای اجرایی نخواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام جامع مالیاتی و بانکی، ساختار سیاسی و اداری و ... همگی دارای اشکالاتی هستند که باید به آنها توجه شود و این در حالی است که اگر به موضوع ساختار سیاسی و اجرایی توجه جدی نشود آقای رئیسی نیز همانند روحانی و احمدی نژاد موفق نخواهند شد چون چرخ دنده‌ها میزان نیست.

صباغیان بافقی افزود: در کشورمان ظرفیت‌های زیادی مانند معادن و ... وجود دارد و در این میان دستگاه‌های نظارتی مختلفی فعالیت می‌کنند اما نظارت کافی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: آقای رئیسی ما در کشورمان مجلس و قانونگذاری داریم ولی شورای عالی اقتصادی، بورس و فضای مجازی قانونگذاری می‌کنند؛ تا زمانی که چنین ساختاری باشد علیرغم اینکه شما فردی دلسوز، توانمند و دارای سلامت نفس هستید، هیچ کدام از برنامه‌هایتان محقق نمی‌شود لذا باید با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام دست به اصلاح و جراحی بزنیند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: امروز مجلس به کارهای فرعی می‌پردازد چون مجلس ایالتی نداریم؛ شورای استانی، شورای شهر نمایشی و سمبلیک هستند لذا باید تغییراتی را ایجاد کنیم که در این میان اگر نیاز است نظام پارلمانی و مدیریت واحد شهری را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: صحبت از تمرکززدایی در کشور می‌شود اما وقتی قدرت به استاندار دهیم همانند تمرکزگرایی است زیرا فقط چند نفر در اطراف استاندار قرار دارد و این یعنی قدرت دست یک نفر است و هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد؛ باید مجلس ایالتی تشکیل دهیم و شورای استانی را تقویت کنیم.

صباغیان بافقی گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد، البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ قانون اجازه می‌دهد مسئولان 17 برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید. مردم تشنه عدالت هستند بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به تشکل‌ها بها داده شود، به عنوان مثال کارگران و فرهنگیان هیچ پناهی ندارند اما از این طریق می‌توان صحبت‌های آنها را به خوبی شنید.

ورناصری، موافق: علت اصلی برای موافقت با سیاست‌های کلی دولت نگاه عدالت‌محور است

علیرضا ورناصری قندعلی در موافقت با کلیات برنامه و وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با اشاره به نشست های متعدد فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف با وزرای پیشنهادی عنوان کرد: علت اصلی برای موافقت با سیاست های کلی دولت نگاه عدالت محور و برنامه های ارائه شده از جانب وزرا و همچنین عملکرد رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی است.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مسائل اصلی کشور ناشی از تحریم، کمبود منابع و نبود خط و مشی نیست، چرا که طی چهل و چند سال گذشته، 6 برنامه توسعه ای را پشت سر گذاشته ایم، اما نقطه مغفول برنامه های توسعه ای در کشور ما که در عملکرد دولت های پیشین نیز هویدا است، نادیده گرفتن بخشی از توانمندی و ظرفیت های اصلی کشور است.

وی اضافه کرد: علت اینکه امروز در حوزه اقتصاد با پیچیدگی های بسیاری از جمله تورم 50 درصدی مواجهیم، این است که به توانمندی های کشور در این حوزه توجه نشده است. در استان های مختلف ظرفیت هایی وجود دارد که باید مورد توجه چشم بینای برنامه ریزان قرار گیرد، چنانچه این امر محقق شود، نه تنها ایران، بلکه می توانیم خاورمیانه را تحت تاثیر این ظرفیت ها قرار دهیم.

ورناصری با اشاره به وعده احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد که فردی عملگراست، گفت: امیدواریم با حضور ایشان، نظام بودجه ریزی کشور به ویژه بودجه شرکت های دولتی مورد بازنگری قرار گیرد، اکثر حوزه های کشور نیازمند راهبری و فرماندهی افراد پاک دست و خدوم و متخصص است.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس تصریح کرد: در حوزه راه ها، مشکلات بسیاری وجود دارد، اما با توجه به اینکه فرد کازآموده ای مانند رستم قاسمی برای این حوزه انتخاب شده، امیدواریم که بر مشکلات و معضلات این حوزه فائق آییم. به ویژه توجه بر مناطق محروم و بافت فرسوده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خام فروشی را معضل دیگر امروز کشور برشمرد و گفت: از آقایان اوجی و فاطمی امین وزرای پیشنهادی نفت و صمت وعده گرفتیم تا با گسترش صنایع پایین دستی از خسارت خام فروشی جلوگیری کنیم. بخش اعظمی از بیکاری می تواند با همین راهکار حل و فصل شود.

این نماینده مردم در مجلس انتخاب وزیری جوان برای وزارت ارتباطات را انتخابی شایسته دانست و گفت: بسیاری از مسائل حوزه انتخابیه با بکارگیری سامانه های نوین در این حوزه حل و فصل شد. امیدواریم این رویکرد در وزارت ارتباطات ادامه داشته باشد. لازم به ذکر است که امروز حدود 3 میلیون دانش آموز به دلیل فراهم نبودن مسائل زیرساختی از نعمت آموزش مجازی محروم هستند. دانش آموزان این مناطق باید با نگاه انقلابی و جهادی مورد توجه قرار گیرند.

ورناصری خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: انتظار داریم آنچه را که دیگران شعار دادند، شما در همان سال نخست به سرانجام برسانید. مردم به من، شما و وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم بسیار امید بسته اند.

وی با بیان اینکه کشور ایران به بزرگی دنیا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت دارد، اظهار کرد: همین حوزه می تواند اقتصاد تک محصولی ایران را برای همیشه از دست نفت نجات دهد. لازم است در حوزه گردشگری از شعارهای کلیشه ای پرهیز کنیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس یازدهم گفت: توانمندی های منحصربه فردی در 15 کشور حاشیه ایران وجود دارد که می تواند راه میانبری برای خنثی سازی تحریم های ظالمانه دشمن باشد. دیپلماسی باید در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود.

ورناصری با بیان اینکه نخبگان بسیاری در بین جوانان و بانوان وجود داشتند که انتظار می رفت از بانوان استفاده بیشتری در حکمرانی صورت می گرفت، درباره مسائل استان خوزستان گفت: استان خوزستان پیشران امنیت و اقتصاد ایران است، نباید با وجود این همه ظرفیت و ثروت بااین مشکلات دست و پنجه نرم کند.

وی تصریح کرد: خطاب به شما و وزیر نیرو، بی تعارف گفته ایم و باز تکرار می کنیم که سیاست های غلط وزارت نیرو طی 40 سال گذشته باعث به وجود آمدن تنش آبی در خوزستان شده است.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس یازدهم عنوان کرد: همانطور که خودتان عنوان کردید ما نیز به عنوان برادر کوچک شما تاکید می کنیم تا زمانی که در مدار منویات مقام معظم رهبری، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن بمانید، در خدمت شما خواهیم بود.

زارع، موافق: در برنامه‌های دولت سیزدهم موضوع سلامت و مبارزه با کرونا در اولویت قرار گرفته است

رحیم زارع هم در موافقت با کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت: از دیدگاه همکارانی که به جوان گرایی در چینش وزرای پیشنهادی نقد وارد می کنند تعجب می‌کنم، امروز نتایج سوءعملکرد پیران باتجربه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و صنعتی را می‌بینیم.

وی ادامه داد: تا چه زمانی می‌خواهیم به این سیکل باطل جابه جایی وزرای پیر، خسته و ناکارآمد ادامه دهیم باید اجازه دهیم دیدگاه هایی جدید و اقدامات و نظراتی نو در ابتدای گام دوم انقلاب اجازه ظهور پیدا کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: فراموش نکنید که آقای رئیسی دولت را در شرایطی تحویل می‌گیرد که با کسری بودجه، بحران کرونا، تورم بالای 40 درصد، وضعیت نابسامان صندوق‌ها و بیمه‌ها، تورم تجمیعی نقطه به نقطه چندصد درصدی، بیکاری، مشکلات بورس و بحران آب و خشکسالی و همچنین تحریم مالی شدید مواجه است.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گذشته با تمام اتفاقات و تاثیرش بر آینده رخ داده و اکنون باید به دنبال سهم فرزندانمان از آینده باشیم، برای این مهم به عزم ملی نیاز داریم.

وی ادامه داد: در برنامه‌های دولت سیزدهم موضوع سلامت و مبارزه با کرونا در اولویت قرار گرفته و همچنین در حوزه کشاورزی، امنیت غذایی براساس طرح کامل تدوین شده با محورهای حفظ حداکثری منابع آب و خاک، عدم وابستگی به صادرات، محصولات کشاورزی با پیگیری‌های آقای ساداتی نژاد عملی خواهد شد. از طرفی موضوع انرژی، استفاده از میادین مشترک نفتی وگازی در برنامه های وزیر پیشنهادی نفت قرار داشته و با جدیت پیگیری می‌شود.

زارع تصریح کرد: کابینه دولت سیزدهم از تیمی با تجربه با رویکرد جوان‌گرایی، تیم اقتصادی هماهنگ و بهره مندی از وزرای کارآزموده گذشته تشکیل شده است لذا از نمایندگان می‌خواهم به شایعه‌سازی‌های فضای مجازی علیه دولتی که با چالش‌های زیادی مواجه است توجهی نکنند. امروز با فاجعه مسکن و مشکلات عدیده‌ای در معادن مواجه هستیم که بهبود این وضعیت نیازمند استفاده از جوانان با تجربه بوده از این رو معتقدم که تیم وزرای دولت سیزدهم از افرادی انقلابی و کارآمد تشکیل شده و می توانند برای بهبود وضعیت فعلی کشور گام‌های موثری بردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار