آداب و رسوم مردم چهارمحال و بختیاری در ماه محرم

شهرکرد(پانا)- ماه محرم در چهارمحال و بختیاری یکی از ماه‌هایی است که در آن کار گروهی و تعاون در امر برپایی عزاداری به اوج خود می‌رسد، همچنین مردم بختیاری برای عزاداری امام حسین (ع) آداب و رسوم خاصی دارند.

کد مطلب: ۱۲۰۸۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
آداب و رسوم مردم چهارمحال و بختیاری در ماه محرم

قدرت الله رحمانی یکی از اهالی استان چهارمحال و بختیاری است که درباره آداب و رسوم مردم بختیاری عنوان کرد: مردمان بختیاری به خاطر شیعه بودن تعصب خاصی نسبت به اعیاد و سوگواری های ائمه (ع) نشان می دهند و عزاداری آنها در روز تاسوعا و عاشورا به اوج می رسد.

همچنین رحمانی درباره یکی از رسوم کهن بختیاری ها در ماه محرم گفت: یکی از رسومی که در روز عاشورا به طرز خاص و باشکوهی در این روز ها اجرا می شود، مراسم گِل است که در روز عاشورا مردم بختیاری خاک نرم و مخصوصی به نام باغچاله یا همان گل رس تهیه می کنند و تمام کوچه و خیابان ها را پر از گِل می کنند.

همچنین وی افزود: صبح روز عاشورا قبل از طلوع آفتاب صدای دهل همه را به سوی کوچه و خیابان ها می کشد که مردم محلی آن را گِل عاشورا می خوانند. در ادامه تمام مردم بختیاری دسته دسته جمع می شوند و سر تا پای خود را با گِل آغشته می کنند و در کوچه و خیابان ها می چرخند و به سر و سینه خود می زنند و تمام مردم عزادار این کار را تا ظهر ادامه می دهند.

او در ادامه بیان کرد: مردم بختیاری در شام غریبان به مدت سه شب با همین نام این مراسم را ادامه می دهند و این بار دستار سیاه مخصوصی به نام کت به سر و گردن خود می پیچانند و در عزاداری ها شرکت می کنند.

خبرنگار دانش آموز : مرضیه امیرخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار