آداب و رسوم عیدسعید قربان در چهارمحال و بختیاری

بن(پانا)- عید قربان، عید بندگی و دلدادگی و عیدی برای شادی مسلمانان است. در چهارمحال و بختیاری آداب و رسوم خاصی در این روز برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۱۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
آداب و رسوم عیدسعید قربان در چهارمحال و بختیاری

دهم ذی الحجه، عید بزرگی برای تمام مسلمانان محسوب می‌شود، در چهارمحال و بختیاری هم عید قربان یکی از اعیاد بزرگ مردم به شمار می‌رود که بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن، دلجویی و بازدید از یکدیگر است.
مردم شهر بن صبح روز عید قربان با طلوع خورشید، مشتاق برای انجام فریضه مقدس، قربانی خود را می‎آرایند و این آراستن با کشیدن سرمه به چشم گوسفند آغاز می‌شود.
آن‌ها تکه‌ای نبات بر دهان گوسفند گذاشته، او را سیراب کرده و بعد تکه‌ پارچه‌ای سبز رنگ بر پشت گوسفند می‎بندند و دعای قربانی را بالای سر گوسفند زمزمه می‌کنند و آن را سر می‎ برند.
مردم گوسفند قربانی را به قطعات مساوی تقسیم می کنند و آن را داخل سینی بزرگی می‌گذارند و در بین افراد نیازمند تقسیم می‌کنند.
یکی دیگر از آداب این روز این است که مردم متدین و با ایمان برای خواندن نماز عید قربان، ابتدا غسل می کنند،لباس تمیز می پوشند و بعد به مساجد می روند و در صف های به هم پیوسته به عبادت و سپاس از خداوند مشغول می شوند و بعد از اقامه نماز به دید و بازدید اقوام خود می روند و اگر کینه ای به دل دارند آن را به دلیل این روز بزرگ فراموش می کنند و دل های خود را همچون آیینه شفاف می کنند.
خبرنگار دانش آموز:فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار