علیرضا کاظمی:

استاد حجازی سخنوری‌ توانا و نویسنده‌ای‌ صاحب‌ ذوق بود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی به مناسبت درگذشت استاد علاءالدین حجازی، دین پژوه و معاون اسبق پرورشی و فرهنگی خراسان رضوی پیام تسلیتی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
استاد حجازی سخنوری‌ توانا و نویسنده‌ای‌ صاحب‌ ذوق بود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، متن پیام تسلیت علیرضا کاظمی به شرح زیر است:

انا لله واناالیه راجعون

خبر ارتحال ناگهانی وباورنکردنی استاد حجازی عزیز دوستان،همکاران وجامعه فرهنگیان را در غم واندوه فرو برد .

استاد و مربی ای که حقیقتا عشق به اهل بیت عصمت و طهارت بویژه مولا علی علیه‌السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها در دل و جان او شعله ور بود بگونه ایکه سخنرانی های آتشین و نوشتارهای روشن و روانش او را به نمونه واقعی یک خطیب توانا یک نویسنده زبر دست و یک شیعه واقعی تبدیل کرده بود ،گریه های سوزناک او را در غم اهل بیت عصمت و طهارت، عشق به زیارت عتبات عالیات و دعاگویی او برای همه دوستانش را هرگز از یاد نمی‌بریم. سال‌های حضور درخشان در جایگاه معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان و سخنرانی های بیاد ماندنی در جای جای استان پهناور خراسان هرگز از یاد فرهنگیان نخواهد رفت.

او چهره پر افتخار ،فرهیخته و ماندگار معاونت پرورشی و فرهنگی کشور و استاد برجسته تربیت معلم کشور بود و من به عنوان عضو کوچکی از این بخش مهم نظام تعلیم و تربیت همیشه احوالپرس و از مشورت ایشان بهره مند بودم و همیشه برایمان دعا می کرد واقعا متاثر و اندوهگین شدم و هنوز فقدان او را باورم نمی شود.

با نهایت تاثر وتالم ارتحال ملکوتی این استاد فرزانه وعاشق اهل بیت عصمت وطهارت، معاون اسبق پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی، استاد حاج علاء الدین حجازی را به خانواده ارجمند ایشان ، جامعه محترم فرهنگیان و دوستان آن عزیز سفر کرده تسلیت و تعزیت عرض نموده از خداوند منان برای این زائر کوی عشق، علو درجات و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و برای بازماندگان بویژه همسر مکرمه و فرزندان عزیزشان صبر و اجر جزیل و جمیل مسئلت دارم ما را در غم خود شریک بدانید.

استاد علاءالدین‌ حجازی‌ دین پژوه، قرآن پژوه نویسنده‌ و مترجم‌ نامی‌ خطه خراسان‌، برادر کوچک‌ فخرالدین‌ حجازی‌ است‌. وی‌ در سال‌ 1327 شمسی‌ در سبزوار دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. نسبش‌ از طرف‌ مادر به‌ حاج‌ ملاهادی‌ سبزواری‌ می‌رسد. وی‌ در پنج‌- شش‌ سالگی‌ به‌ همراه‌ خانواده‌اش‌ از سبزوار به‌ مشهد مقدس‌ رهسپار شد و تحصیلات‌ ابتدایی‌ و دبیرستان‌ خویش‌ را در مشهد به‌ پایان‌ برد.

وی‌ در سال‌ 1349 شمسی در رشته فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده‌ الهیات‌ دانشگاه‌ فردوسی‌ مشهد پذیرفته‌ شد. وی‌ در همان‌ دوران‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را علیه‌ رژیم‌ ستم شاهی آغاز کرد و در جلسات‌ درس‌ حجت الاسلام ساعدی خراسانی و مرحوم‌ استاد محمدتقی‌ شریعتی‌ شرکت‌ می‌جست‌ و چندین بار توسط ساواک دستگیر شد.

علاءالدین‌ حجازی‌ در سال‌ 1352 شمسی پس‌ از فارغ‌التحصیل‌ شدن‌ از دانشکده‌، و پایان‌ یافتن‌ دوره‌ خدمت‌ سربازی‌، مدتی‌ در همان‌ دانشکده‌ مشغول‌ کار شد و بعد از سال‌ 1356 مدتی‌ در دانشسرای‌ راهنمایی‌ نیشابور و دبیرستانی‌ در قوچان‌ و طرقبه‌ به‌ پیشه معلمی پرداخت‌. پس‌ از آن‌ به‌ عنوان مدرس به «مرکز تربیت‌ معلم‌ شهید بهشتی » مشهد منتقل‌ شد.

ایشان‌ سخنوری‌ توانا و محققی‌ ارجمند و نویسنده‌ای‌ صاحب‌ ذوق است‌ و مدت مدیدی هم مدیر مسئول‌ مجله‌ «مشکوة‌» (چاپ‌ آستان‌ قدس‌ رضوی‌) نیز بود و مقالاتی در مجله مشکوه مانند همای قدرت؛ سلاح من؛ من از تکرار تاریخ خرسندم و مشکوه کبریا و هم چنین تحقیقاتی‌ نیز از وی‌ در مجلات‌ و روزنامه‌های‌ محلی‌ خراسان‌ به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌.

او با بنیاد پژوهش­های آستان‌ قدس‌ رضوی‌ و امور فرهنگی آنجا همکاری تاثیر گذاری داشته است.

آثار علمی و قرآنی

برخی‌ از تألیفات‌ و آثار قرآنی و تحقیقی وی‌ عبارت‌اند از:

1- فرهنگ‌ نماز: این‌ کتاب‌ قبل از انقلاب اسلامی در زمانی که کمتر کسی از نماز اثری مستند و تاثیر گذار داشت نوشته و چاپ شد و در نجف‌ به‌ محضر امام‌ خمینی (ره‌) رسید و مقبول‌ آن‌ حضرت‌ و اهل علم آن روزگار واقع‌ شد و در انتشارات «بعثت» تهران به‌ چاپ‌ رسید. 2- فرهنگ‌ روزه‌ 3- فرهنگ‌ جهاد 4- پیام‌ قرآن‌ (ترجمه‌ تفسیر سوره‌ «والعصر» از شیخ‌ محمد عبده‌) 5- ولایت‌ در قرآن‌ 6- آفتاب‌ نهج‌البلاغه‌. دیگر آثار او عبارت‌اند از: صبر جمیل‌؛ بازگشت‌ از گناه‌ بحثی‌ درباره‌ توبه‌؛ پیوند با خدا؛ تجلی‌ امامت‌ در نهج‌البلاغه‌ ؛ امت اسلامی از دیدگاه قرآن

او خود را به دنیا نفروخت و با پیشه شریف معلمی روزگار می گذراند و به این پیشه افتخار می کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار