شیرین کردن بادام تلخ

کاهکش(پانا) - در شهرستان سامان استان چهارمحال وبختیاری شیرین کردن بادام های تلخ، توسط خود اهالی صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
شیرین کردن بادام تلخ

بادام به دلیل اینکه دارای سطح بالایی از مواد مغذی ، چربی های غیر اشباع، ویتامین ها و مواد معدنی است، یک خوراکی مغزی محسوب می شود. این دانه منبع سرشاری از ویتامین های B و E بوده و علاوه بر این دارای سطح بالایی از مواد معدنی است. از همین رو، خوراکی مناسب و مقوی برای نوزادان و کودکان شیرخوار است.

بادام خواص مهم تری نیز دارد که عبارتند از: کاهش چربی شکم،رفع بیماریهای قلبی،کاهش کلسترول،کاهش التهاب،افزایش کیفیت کلی رژیم غذایی، متعادل شدن باکتری های بدن،کنترل قند خون،مبارزه با سرطان،بهبود وضعیت دندان ها. همچنین بادام برای گیاه خواران نیز بسیار مفید است، زیرا سرشار از کلسیم،منیزیم و فیبر است و از منابع مهم پروتئین محسوب می شود.

بادام تلخ به دلیل مقاوم بودن در برابر آفات و امراض به عنوان پایه سایر انواع بادام های شیرین استفاده می شود.

این نوع بادام جهت گردافشانی برای از بین بردن آفات سایر درختان و صنایع دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می کیرد. شاید جالب باشد بدانید که این نوع بادام طبق یک دستورالعمل خاصی شیرین می شود و حتی بوداده آن به عنوان آجیل مصرف می شود که طعم بسیار خوشمزه ای دارد.

از این گذشته از روغن بادام تلخ برای رشد موی سر، مژه و ابرو استفاده می شود.

فاطمه رحیمی یکی از اهالی شهرستان سامان، درباره شیرین کردن بادام تلخ می گوید: ابتدا بادام ها را شکسته و مغز آن را بردارید.

سپس مغزها را به مدت نیم ساعت در آب بجوشانید.

بادام ها را به مدت ده روز در آب سرد قرار دهید.

بهتر است هر روز آب بادام‌ها با آب سرد تعویض کنید تا نپوسند.

رحیمی افزود: چند روزی که گذشت پوست مغزها به تدریج جدا می‌شود و شما باید آن ها را از آب خارج کنید.

بعد از گذشت ده روز بادام شما به خوبی شیرین شده و میتوانید به میزان دلخواه به آن نمک اضافه کنید و سپس آن را داخل صافی گذاشته تا آبش گرفته شود.

برای آنکه زودتر بادام ها خشک شوند می‌توانید آن را روی سماور و یا بخاری بگذارید.

مریم رحیمی در ادامه درباره خواص بادام تلخ به پانا گفت: در گذشته، مخلوط بادام تلخ آسیاب کرده و سرکه برای رفع سر درد استفاده می شد و این ضماد را برای تقویت بینائی دور چشم خود می مالیدند.

خبرنگار دانش آموز نگین رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار