ضرورت هوشیاری تهرانی‌ها در پی وقوع زلزله؛ امکان پس‌لرزه وجود دارد؟

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در پی وقوع زلزله 3.9 ریشتری بومهن در استان تهران باید هوشیاری کامل وجود داشته باشد درباره احتمال رخداد پس‌لرزه در تهران توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۲۰۷۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت هوشیاری تهرانی‌ها در پی وقوع زلزله؛ امکان پس‌لرزه وجود دارد؟

علی بیت اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله 3.9 ریشتری بومهن در استان تهران به پانا گفت: با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد 1 شهر با جمعیتی معادل 79034 نفر و 14 آبادی با جمعیتی در حدود 3674 نفر (آمار 1395) تحت تاثیر این زمین‌لرزه قرارگرفته‌اند.

این زلزله‌شناس گفت: برای زلزله 3.9 بومهن، تهران، براساس روابط تجربی، شدت محسوس 4 در حوالی رومرکز و بشعاع 10.2 کیلومتری اطراف آن محاسبه شده است. در محدوده شدت 4 زلزله، تعداد 79034 نفر جمعیت شهری ساکن هستند و در محدوده شدت 4 زلزله، تعداد 3674 نفر جمعیت روستائی ساکن هستند.

وی افزود: تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی)، در محدوده شدت 4 برابر 82708 نفر برآورد شده است و تعداد کل جمعیت ساکن (شهری و روستائی) در محدوده شدت محسوس زلزله 3.9 بومهن، تهران 82708 نفر (طبق آمار سال 1395 مرکز آمار ایران) است.

بیت‌اللهی گفت: بر این اساس گسل احتمالی مسبب زلزله حدس زده شده است. برآورد شد که سگمنت‌هائی از گسل مشاء در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله 3.9 بومهن، تهران شده است.

وی درباره پس‌لرزه‌های زلزله 3.9 بومهن نیز گفت: از زمان وقوع زلزله تا زمان تدوین این خبر، پسلرزه ای با بزرگی 2.5 و بزرگتر از آن گزارش نشده است. براساس داده‌های نوین لرزه‌خیزی ایران از اوایل سال 1385 و در شعاع 1 درجه از رومرکز زلزله، زمین‌لرزه‌های 15 سال اخیر جمع آوری شده است که معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: بر اساس داده‌های جمع آوری شده در این مدت تعداد 752 زلزله با بزرگی 2.5 و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال 2006 میلادی تا زمان وقوع زلزله 3.9 بومهن، تهران (مدت 15 ساله) ثبت شده است. از این تعداد 3 زمین‌لرزه با بزرگی 5 و بالاتر و 20 زلزله با بزرگی 4 تا 5 و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی 4 در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید رخداد خرد لرزه‌ها و زلزله‌های بعدی در این ناحیه که زون تکتونیکی فعال و محل تلاقی دو گسله شمال تهران و مشاء است، به‌دقت پایش شود. گاه در پی چنین زمین لرزه‌هایی، زلزله های بزرگتری به‌وقوع پیوسته و گاه رویداد بزرگتری ثبت نشده است. نمی‌توان با قطعیت در خصوص رخداد یا عدم رخداد زلزله بزرگ آتی اظهار نظر کرد. درصورت استمرار رخداد زمین لرزه‌های در این ناحیه باید هوشیاری کامل وجود داشته باشد و تمهیدات مدیریت بحرانی اتخاذ شود.

زلزله 3.9 بومهن، تهران، مورخ 1400/05/24 ساعت 17:11:49 در عمق 8.0 کیلومتری و بفاصله 10 کیلومتری بومهن (تهران)، 10 کیلومتری پردیس ( تهران ) و در فاصله مستقیم 46 کیلومتری تهران رخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار