رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران:

شورای پنجم شورای امید و شفافیت بود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در آخرین نطق تاکید کرد که شورای شهر پنجم شعارهای شهر انسان محور، شهر پاک شهر زیست پذیر، شهری برای همه و مبارزه گسترده با فساد و شهر فروشی کار خود را عملیاتی و فرهنگ را در شهر زنده کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۴۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
شورای پنجم شورای امید و شفافیت بود

محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران آخرین نطق خود در دوره پنجم را قرائت کرد.

وی در ابتدای سخن با بیان اینکه دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران به پایان رسیده است ادامه داد: این شورا با فهرست امید و شعارهای شهر انسان محور، شهر پاک شهر زیست پذیر، شهری برای همه و مبارزه گسترده با فساد و شهر فروشی کار خود را آغاز کرد.

حق شناس افزود: در طول چند دهه ، رویکرد مدیریت شهری تهران بر آن بود که با صدور مجوز ساخت و ساز های نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضای مسکن با کسب درآمدهای کلان و البته استقراض از بانک ها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمین و آسمان شهر نسبت به توسعه کالبدی شهر اقدام کند.

وی با بیان اینکه پل ها، تونل ها و اتوبان هایی ساخته شد خاطر نشان ساخت: در حوزه مترو نیز پیشرفت های نسبتا خوبی صورت گرفت اما در برآیند کلی نتایج در حد مطلوب شکل نگرفت. ساخت تونل ها، پل ها و اتوبان ها ، ترافیک و آلودگی هوای شهر را کاهش نداد وحال مردمان شهر را خوب نکرد. ساخت و سازهای گسترده نه فقط منجر به کاهش قیمت مسکن نشد بلکه قیمت‌ها نجومی شده و سر به فلک کشید . جمعیت شهر و عرض و طول و ارتفاع شهر به دلیل همین سیاست‌ها در حد انفجار افزایش یافت و باغ‌های قدیمی شهر برای ساخت و سازها نابود شد. آب و هوای شهر روز به روز آلوده تر و ترافیک نیز سنگین تر شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه افزود: بافت اجتماعی و آسایش و ایمنی در بسیاری از محلات شهر فدای توسعه کالبدی شهر وساخت وسازها شد و این رشد نامتوازن بستر مناسبی هم برای رشد فساد در مدیریت شهری در فقدان هر نوع شفافیت را فراهم آورد و محیط زیست شهروندان و مدیریت شهری را همزمان با چالش‌های بزرگی روبرو ساخت.

شورای پنجم شهر فروشی را تقریباً متوقف کرد

وی افزود: شهر انسان محور شهری است که در آن سلامت و کیفیت و ارزش های زندگی فردی ، اجتماعی و فرهنگی شهروندان فدای ساختمان ها و خودروها نمی‌شود. شهر پاک شهری است که برای کسب درآمدهای کلان آب،هوا، زمین، آسمان ، محیط زیست و بافت محلات و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی شهر فروخته نمی‌شود و همه سرمایه های تجدید ناپذیر فدای ساختمان و ماشین و فساد مدیریت شهری نمی شود.

حق شناس با یادآوری این نکته که این شورا با هدف شهر انسان محور و شهر پاک ، شهر فروشی را تقریباً متوقف کرد افزود: و از تخریب باغ ها جلوگیری کرد ، به زد و بندها و فساد های چند هزار میلیاردی پاسخ رد داد. آب و هوا را آلوده تر نکرد ، بدهی های شهر را کاهش داد ، آسیب های اجتماعی و فرهنگی شهر را افزایش نداد.

گام‌های بزرگ و ماندگار شورای پنجم در حوزه هوشمند سازی و شفافیت

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تاکید کرد: در حوزه هوشمند سازی و شفافیت گامهای بزرگ و ماندگاری برداشت . نگه داشت شهر در طول چهار سال با وجود همه کمبودها و مشکلات هیچ گاه مختل نشد ، مردم را صاحب اصلی شهر دانست و همه جلسات خود را علنی و در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار گرد و هیچ تصمیم محرمانه ای را اتخاذ نکرد.

وی در ادامه گفت: شورای شهر پنجم با وجود همه کارشکنی ها و فشارها و با وجود معضلات بدهی و هجوم چند هزار طلبکار چندساله، تورم نیروی انسانی، فساد و نابسامانی به جامانده از گذشته، با وجود کاهش شدید درآمد ها به دلیل توقف شهر فروشی، با وجود مشکلات کلان اقتصادی ناشی از تشدید تحریم ها و افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی و با وجود آثار زیان بار ناشی از وقوع پاندمی کرونا ، علیرغم وعده های برخی ، در باتلاق شهرداری غرق نشد و در جهات عدیده ای موفق بود ، هر چند که این توفیق با انتظارات مردم و بدنه اصلاح طلب و اعضای این شورا از خود فاصله بسیاری داشت.

وی افزود: هر چند واقعیت های کناره ‌گیری آقای محمد علی نجفی اولین شهردار، بازنشستگی ویژه آقای محمد علی افشانی دومین شهردار و بدعهدی ها و ناکارآمدی ها ی سومین شهردار منتخب توسط این شورا تاسف بار است که در مجال مناسب به آن پرداخته خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا تاکید کرد: وقتی نمی گذارند شهرداران منتخب کار کنند. دولت محترم هیچ کمکی حتی آنچه را که قانون بر عهده اش گذاشته را به مدیریت شهری نمی کند و در یک رفتار شگفتی ساز از دعوت شهردار برای حضور در جلسات دولت خودداری می نماید یا مقامات عالی حتی از دیدارهای تشریفاتی سالانه با منتخبان میلیونی مردم خودداری می نماید، نمایندگان مجلس به ناروا به تحقیق و تفحص در حوزه شهرداری رای مثبت نمی دهند .یا شهرداری پس از انتخاب دچار توهم شگفتی آور و رقت بار خود بزرگ‌بینی می‌شود ، به مردم و کسانی که به او اعتماد کرده اند پشت می کند و پنجه بر صورت دموکراسی و شورای شهر می کشد ، به تعهدات خود عمل نمی کند ، بیشتر مدیران خود را نه بر اساس شایستگی و نه همسو با سیاست‌های شورا و رای مردم بلکه بر اساس رفاقت و مناسبات شخصی برمی گزیند ، به جای تعامل ، تقابل با شورا را در دستور کار خود و مدیرانش قرار می‌دهد و بی توجهی به مصوبات و نظرات شورای شهر منتخب مردم که او را شهردار کرده است را پیشه خود می سازد. انتقادات و پیشنهادهای به حق اعضای شورای شهر را به ناروا سهم خواهی اعلام می‌کند و شورای شهر نیز به دلیل پاره ای از مصلحت ها سکوت پیشه می کنند و دم بر نمی آورند ، شوربختانه فرصت ها می سوزد و حقوق مردم تضییع می شود.

محمد جواد حق شناس با تاکید بر اینکه دموکراسی فقط نوشتن قانون اساسی و تدوین قوانین مترقی نیست ادامه داد: بلکه لازم است مردان و زنان باورمندی که به مردم و نهادهای برخاسته از آن وفا دارند و احترام می گذارند بر مسند امورقرار گیرند و بر عهد و سوگندی که یاد کرده اند پایداری کنند.

وی افزود: وقتی کارگزاران ناتوان و نا باور به رای مردم و نهادهای مردمی که جایگاه و مسند خود را مدیون رای و اعتماد مردم و نهادهای دموکراتیک هستند به جای وفاداری و تعهد به برنامه‌های شورا منویات و منش های شخصی خود را دنبال می کنند دیگر جایی برای دموکراسی و موفقیت مورد انتظار نهادهای برخاسته از آن نخواهد بود.

حوزه فرهنگی شهر در دوره پنجم زنده شد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا یاآور شد: باوجود همه این مشکلات ، حوزه فرهنگی و اجتماعی این شورا توانست با رویکرد توسعه پایدا ، و حفظ ارزش‌ها و منابع فرهنگی و اجتماعی شهر را در دستور کار خود قرار دهد. احکام و شاخص های سطوح اول تا سوم سند عملیاتی برنامه سوم را در حوزه فرهنگی و اجتماعی برای اولین بار درکشور بر اساس پایداری فرهنگی و اجتماعی تدوین و تصویب و جهت اجرا ابلاغ و بخشی از آن را در بودجه سالیانه لحاظ کند.

حق شناس ادامه داد: حمایت و بزرگداشت از اهالی فرهنگ و هنر و حفاظت از فضاها و بناهای واجد ارزش فرهنگی و تاریخی شهر، حمایت از برگزاری برنامه‌های نشاط آفرین فرهنگی و هنری و ورزشی ، ممانعت از افزایش بهای خدمات فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری به شهروندان و افزایش کمک‌های مالی به اهالی فرهنگ و هنر و ورزش در قالب ردیف های بودجه برای اشخاص حقوقی و در قالب وام فرهیختگان برای اشخاص حقیقی ، نامگذاری اماکن و معابر به نام مشاهیر مردمی ، توجه ویژه به سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی شهروندان ،تصویب الزام شهرداری به ایجاد سازمان گردشگری ، تلاش برای ایجاد بستر مشارکت سازمانهای مردم نهاد در مدیریت امور شهر، ساماندهی املاک حوزه فرهنگی و اجتماعی ، مبارزه با فساد و تاکید بر شفافیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی و پیگیری موضوعاتی همچون ممانعت از انبوه سازی غیر قانونی در اراضی پادگان 06 و پیگیری تخلفات موضوع معروف به ملک جماران از جمله اقداماتی بود که در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دنبال شد.

وی افزود: البته این توفیق حاصل همراهی مردم و اصحاب فرهنگ و هنر، تلاش‌های همکارانم در کمیسیون و سایر اعضای محترم این شورا بود که از همراهی های شان سپاسگزارم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در پایان سخنان خود افزود: ضمن تبریک و خوشامدگویی ، از منتخبین مردم تهران ، ری و تجریش در ششمین دوره از شورای اسلامی شهر تقاضا دارم سیاستهای صحیح و قابل دفاع شورای شهر پنجم در توقف شهر فروشی ، جلوگیری از تخریب باغ ها و تغییر کاربری آن ها و محیط زیست، شفاف سازی و مبارزه با فساد و حفظ ارزشها و منابع فرهنگی - اجتماعی شهر را در دستور کار خود قرار دهند و از طرف خود و نیز به نمایندگی از سوی همکارانم آمادگی لازم را برای هر نوع همکاری و انتقال تجربیات و سوابق جهت توفیق شورای جدید در خدمت به شهر و شهروندان را اعلام می دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار