تشریح کارنامه حوزه معاونت امنیتی و انتظامی در دولتهای یازدهم و دوازدهم
تهران (پانا) - اهم اقدامات حوزه معاونت امنیتی و انتظامی در دولتهای یازدهم و دوازدهم منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اهم اقدامات حوزه معاونت امنیتی و انتظامی در دولت های یازدهم و دوازدهم به شرح ذیل می باشد.
اقدامات مرتبط به حوزه امور اتباع و مهاجرین خارجی:
ارائه لایحه سازمان ملی مهاجرت:
ارائه لایحه تشکیل سازمان امور اتباع و مهاجرین خارجی به هیئت محترم دولت و انجام پیگیری های لازم جهت تصویب و ارسال لایحه مذکور به مجلس شورای اسلامی و پس از اعلام وصول به کمیسیونهای تخصصی از جمله کمیسیون اجتماعی، سیاسی- امنیتی و حقوقی- قضائی ارجاع گردیده است.
تشکیل سامانه جامع اطلاعات اتباع خارجی:
ایجاد دسترسی مناسب برای سایر دستگاه های ذیربط جهت ارائه خدمات به اتباع خارجی از طریق وب سرویس.
اجرای طرح های آمایش سالانه و بروز رسانی مدارک اقامتی پناهندگان جمعی :
در دولتهای یازدهم و دوازدهم برای تعداد ۶,۶۵۳,۱۱۴ نفر از پناهندگان کارت شناسائی صادر گردیده است.
اجرای طرح های دستگیری و طرد اتباع خارجی غیر مجاز:
در دولت های یازدهم و دوازدهم تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تعداد ۵.۶۶۹.۶۲۷ نفر از اتباع خارجی غیر مجاز از کشور طرد شده اند.
اجرای قانون و آیین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان دارای مادر ایرانی مزدوج با اتباع خارجی:
بر اساس تصویب نامه مورخ ۱۷-۴-۹۹ مجلس شورای اسلامی که تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تعداد ۹۰۶۵۴ فقره پرونده شامل ۵۶۳۶۸ نفر فرزندان زیر ۱۸ سال و همچنین ۳۴۳۲۶ نفر بالای ۱۸ سال در وبسایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی پیش ثبت نام کردند، از این تعداد ۲۱۹۳۲ فقره پرونده تشکیل و جهت استعلام به مراجع امنیتی ارسال شده و تا کنون تعداد شناسنامه های صادره شده ۱۸۰۸ جلد می باشد.
اجرای پروژه تثبیت هویت و صدور تذکره الکترونیک برای اتباع خارجی مجاز افغانستانی ساکن کشور توسط هیئت اعزامی از سوی کشور افغانستان:
در سالهای اخیر تثبیت هویت اتباع افغانستانی ساکن کشور همواره یکی از سیاستهای اصلی مورد پیگیری کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی و مورد تأکید وزیر محترم کشور و دستگاههای دخیل در امور اتباع و مهاجرین خارجی بوده است. به جهت پیشگیری از خطر بیتابعیتی و رسوب این پناهندگان در کشور، پروژه تثبیت هویت و تذکره الکترونیک اتباع افغانستانی ساکن جمهوری اسلامی ایران توسط دولت افغانستان از شهریور ۱۳۹۹ در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان و تهران اجرا گردید.
تمدید روادید دارندگان گذرنامه های خانواری:
مجموع گذرنامه های مشمول: ۱۱۷۵۸۹ جلد (۹۳۱۴۴ جلد گذرنامه دست نویس و ۲۴۴۴۵ جلد الکترونیک)
تعداد گذرنامه های ثبت شده در ناجا: ۸۹۲۰۱ (۷۵.۸۵% مشمولان)
تعداد گذرنامه های تحویلی به ناجا: ۶۹۰۱۱ جلد (۷۷% گذرنامه های جمع آوری شده)
تعداد گذرنامه های تحویلی به دفاتر و ذینفع: ۲۴۷۲۳ جلد(۳۶% گذرنامه های تحویلی به ناجا)
برگزاری نشست های مشترک ۳،۲ و چند جانبه با کشورهای همسایه و همچنین شرکت در نشست های بین المللی:
جهت در اختیار گذاشتن تجربیات جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر لزوم کنترل مرزهای مشترک جهت جلوگیری از ترددهای غیرمجاز و تلاش در جهت جذب حداکثری منابع بین المللی و مشارکت جامعه جهانی در تقسیم بار و مسئولیت حمایت از پناهندگان.
اجرای طرح بیمه سلامت:
تحت پوشش قرار گرفتن کلیه پناهندگان در قالب خدمات سازمان بیمه سلامت همانند ایرانیان و حمایت از تعداد ۱۱۰۳۱۸۷ نفر از اقشار آسیب پذیر پناهندگان جهت صدور دفترچه بیمه بصورت رایگان.
جذب و هزینه کرد کمک های خارجی از طریق سازمانهای بین المللی:
جهت خدمات رسانی به پناهندگان و اتباع خارجی در زمینه های آموزش، سلامت، معیشت و اشتغال اتباع خارجی مبلغ ۲۳,۰۲۷,۰۰۵,۶۰۱,۱۹۷ریال جذب گردیده است که از این مبلغ ۶,۴۷۰,۲۱۱,۸۶۷,۴۳۷ ریال در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کرونا و کمک به معیشت پناهندگان در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از زمان شروع بیماری کرونا صرف گردیده است.
اقدامات مرتبط به اداره کل امور مرزی و پدافند غیر عامل :
تهیه ،تدوین و تصویب آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی و اصلاحیه بعدی در هیات محترم وزیران.
تهیه ، تدوین و تصویب آئین نامه نحوه ورود کالاهای همراه ملوانی برای لنج های زیر ۵۰۰ تن تجاری و اصلاحیه بعدی آن در هیات محترم وزیران
تهیه و تدوین لایحه توسعه و امنیت پایدار مناطق با هدف ارتقاء سطح معیشت مرزنشینان و توسعه فعالیتهای اقتصادی مناطق با دو رویکرد برنامه ریزی و بودجه محور.
اختصاص بیش از ۵ هزار میلیاردریال به منظور تقویت وکنترل وانسداد مرزها.
پیگیری و پیشنهاد طرح اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی و تهیه و تدوین طرح مربوطه با اولویت مناطق جنوب شرق کشور با همکاری دستگاه های اجرایی
برگزاری ۳۲ جلسه کارویژه مرز و برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه کارگروه های تخصصی زیر مجموعه کارویژه مرز.
بازنگری و تدوین طرح حریم امنیتی مرز برای استانهای مرزی با رویکرد کاهش عمق حریم امنیتی مرزی به منظور بهرهبرداری بهینه از ظرفیت های سرزمینی مناطق مرزی.
تهیه و تدوین طرح ۵ ساله مربوط به سطح نیازمندیهای کنترل، انسداد و عمران مرزهای ۱۶ استان مرزی کشور با اولویت مرزهای شمال غرب و جنوب شرق کشور.
پیگیری آزادی وانتقال۳۵۰ نفر ازمحکومین ایرانی از زندان های ترکمنستان وآزادی تعداد ۶۵ نفر ملوان و ناخدا و عوامل شناورهای صیادی در بند کشورهای همسایه و آفریقایی
- پیگیری تخصیص مبلغ ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نقدی جهت لایروبی بنادر صیادی بریس و رمین در شهرستان چابهار.
اقدامات مرتبط به اداره کل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی :
تشکیل کمیته رصد نارضایتیهای عمومی شورای امنیت کشور و برگزاری ۶۲ جلسه با ۳۱۳ مصوبه و ۶۵ گزارش راهبردی برای ریاست جمهوری و ۵۹۰ مورد مکاتبه با رئیس جمهور، معاونین و وزرای تخصصی به منظور رفع به موقع نارساییها، مسائل و مشکلات موجود در حوزههای مختلف اجتماعی و اقتصادی.
برنامهریزی و تشکیل ۳۶ جلسه کمیسیون تامین نظم و امنیت مسابقات ورزشی شاک با ۱۴۰ مصوبه بهمنظور پیشگیری از بروز هرگونه بینظمی و ناامنی در مسابقات ورزشی حساس داخلی و بین المللی
تهیه و تدوین دستورالعمل امنیت و انتظامات در حوادث غیر مترقبه طبیعی
تهیه و تدوین طرح مشارکت مردم در توسعه نظم و امنیت عمومی
تهیه و تدوین پیشنویس آئیننامه اجرایی بند (پ) ماده (۱۰۸) قانون برنامه ششم توسعه کشور (پیشگیری از سرقت)
تهیه وتدوین پیشنویس آییننامه اجرایی جزء (۴) بند (ب) ماده (۴۶) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور (فرهنگ سازی برای کاهش تصادفات و تعمیق نظم)
تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی گشتهای محله محور بسیج (رضویون)
زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت خیرین امنیت ساز
تهیه و تدوین تفاهم نامه چند جانبه (نیروی انتظامی- وزارت کشور- استانداریها) به منظور تقویت بنیه انتظامی استانها با استفاده از ظرفیتهای استانی
راهبری طرح ساماندهی و به روز رسانی ایستگاههای ایست و بازرسی کشور
نظارت مستمر بر اجرای "طرح پیشگیری از سرقت"
بررسی درخواست و تصویب تشکیل یگان حفاظت در:
قوه قضائیه؛ گمرک؛ سازمان ملی زمین و مسکن؛ سازمان بنادر و دریانوردی؛ سازمان شیلات؛ آستان قدس ؛ سازمان امور اراضی کشور. (یگان حفاظت در دادستانی ویژه روحانیت و بنیاد مستضعفان در فرآیند تشکیل).
اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت (بنزین) در سال ۱۳۹۸
تشکیل ستاد سوخت کمیته فرعی و چهار کمیته تخصصی (امنیتی و انتظامی، فنی و اجرایی، اطلاع رسانی و تبلیغات، عملیات روانی).
طرح موضوع مدیریت مصرف سوخت (بنزین) در شورای امنیت کشور و بررسی جوانب امنیتی، انتظامی، اجتماعی و اقتصادی طرح با برگزاری ۶ جلسه قبل از اجرای طرح (از سال ۹۶ تا ۹۸) و ابلاغ ۷۳ مصوبه به مبادی ذیربط
بررسی طرح در ستاد مدیریت مصرف سوخت و کمیته فرعی آن با برگزاری ۲۷ جلسه (سال ۹۷ تعداد ۱۲ جلسه و سال ۱۳۹۸؛ ۱۵ جلسه)،
تشکیل قرارگاه فنی و اجرایی برای ایجاد آمادگی کامل در زیرساختهای طرح .
توجیه کلیه دست اندرکاران توزیع، جایگاهداران عرضه سوخت و شرکتهای پشتیبان سرویس.
تخصیص سهمیه سوخت به آژانسها و تاکسیهای اینترنتی اسنپ، تپسی و... .
برنامه ریزی برای توزیع کارتهای سوخت معطل در مراکز پستی.
ابلاغ دستورالعملهای لازم برای ایجاد آمادگی همهجانبه در استانهای سراسر کشور.
اقدامات مرتبط به ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع):
تشکیل ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع)
سازماندهی ۱۵کمیته تخصصی در ستاد و ستادهای اربعین حسینی در استانداریها و ستاد اجرائی در عراق
تهیه و تدوین سیاستها و راهبردهای اربعین حسینی(ع) .
تهیه ، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرائی و عملیاتی در چار چوب ساماندهی و مدیریت زائرین در ایام اربعین حسینی(ع) سالهای ۹۵ الی ۹۹
مدیریت در شیوع مضاعف کرونا ناشی از اعزام زوار طی سال ۹۹ با همکاری دولت عراق و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا
سیاستگذاری و برنامه ریزی در جابجایی و اعزام زائرین اربعین از سال ۹۴ الی ۹۹ و رسیدن زوار به بیش از ۳ میلیون و هفتصدهزار نفر در ایام اربعین حسینی در سال ۹۸ و مجموع ۱۰ میلیون زائر طی این سالها
مدیریت و ساماندهی در ایجاد زیر ساختهای ضروری در استانهای خوزستان ، ایلام و کرمانشاه خصوصا در موضوعات ذیل :
تامین زیرساخت های مرتبط با اعزام زائران و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین برابر مقدورات موجود طی سالهای ۹۵ الی ۹۹ من جمله ساخت پارکینگ ها و افزایش ظرفیت در شهرهای مرزی ، تهیه آب آشامیدنی، احداث و مرمت جاده ها ، سایه بان ،نصب علائم هشدار دهنده
افزایش گیت های ترددی در پایانه ها و ... از قبیل افزایش گیتها در مرز مهران از ۲۴ به ۹۶ گیت، چذابه از ۱۶ به ۲۸ گیت و شلمچه از ۸ گیت به ۲۴ گیت ثابت و ۲۴ گیت موقت و در مرز خسروی ۲۰ گیت به ۵۶ گیت
انجام ۶۱۳۰ کیلومتر خط کشی جاده ای - ۱۲۵۵ کیلومتر روکش آسفالت - ایجاد ۱۵۲۵ هکتار پارکینگ در مرزهای هدف - ۱۶۸۶ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی
انجام تفاهمات و انعقاد قرارداد با دولت عراق طی سالهای ۹۵ الی ۹۸ در راستای خدمات رسانی به زائرین و امضاء ۴ تفاهم نامه با کشور عراق و مذاکرات متعدد با مسئولین و سفیر عراق که منتج به نتایج ذیل شد :
لغو روادید اتباع دو کشور ایران و عراق در ماه های محرم وصفر و موسم اربعین حسینی(ع)
حذف هزینه های گمرکی در مرزهای چهارگانه
بازگشایی مرز خسروی و تحقق خواسته دیرینه مردم کرمانشاه و افزایش حجم تردد وکاهش تجمع در مرزهای سه گانه
اخذ موافقت دولت عراق برای زائرینی که مهلت گذرنامه آنها اتمام یافته که ناجا یک سند تک برگی تولید و تردد انجام پذیرد
افزایش زمان سفر اربعین ماه های محرم وصفر، تهیه و تدوین یک مرجع مورد تایید بین دو کشور با موضوعات امنیتی، روادید ، اتباع، خدمات، مدیریت بحران و...
اعمال پوشش بیمه ای برای زوار اربعین با حداقل هزینه و بالاترین سطح تعهدات در مناطق مرزی و در عراق و انجام خدمات پوشش بیمه ای برای میلیون ها زائر در ایام اربعین با حداقل هزینه و ارائه خدمات درمانی و رسیدگی به بیش از ۶۰۰۰ هزار نفر بیمار و حادثه دیده و متوفی در ایام اربعین فقط در سال ۹۸
ایجاد امکانات درمانی و بیمارستانی (بیمارستانهای صحرائی) در مناطق مرزی و در کشور عراق جهت خدمات رسانی به زائرین در ایام اربعین حسینی(ع)
سازماندهی و تامین اتوبوس جهت حمل و نقل زائرین در ایران و عراق و ساماندهی و بهره گیری از حداکثر توان ناوگان حمل ونقل عمومی با بکارگیری ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس بین شهری و ۳۰۰۰ اتوبوس شهری و ساماندهی اتوبوس های نیروهای مسلح
ایجاد نظم، امنیت وتمهیدات اطلاعاتی و امنیتی با توجه به تهدیدات تروریستی و ایجاد مرکز کنترل و مدیریت مانیتورینگ به صورت شبانه روزی با حضور نماینده های تام الاختیار کمیته های تخصصی
ایجاد سامانه اطلاعاتی اربعین حسینی(ع) در جهت اجرای مدیریت هوشمند بر مراسم اربعین و بهره گیری زائرین از نیازهای خدماتی و اطلاعاتی و راه اندازی سامانه سجا (سامانه جامع اربعین) با هدف برقراری ارتباط مستقیم با زائرین و اطلاع رسانی مستمربه زائرین
راه اندازی سامانه سیام و دفاتر کفالت سراسر کشور و جهت ثبت نام از افغانستانی های مقیم کشور برای سفر اربعین
مدیریت و ساماندهی اقدامات فرهنگی در ایام اربعین و اعزام مبلغین و روحانیون و بهره گیری از رسانه ها و فضای مجازی و تولید و نشر بیش از ۴۰۰۰۰۰ نسخه پوستر و چاپ بیش از یک میلیون نسخه راهنمای زائر و تهیه بیش از ۲ هزار ساعت برنامه زنده و مستند
ساماندهی و هدایت مشارکتهای مردمی وموکب های اربعین در راستای خدمات رسانی به زائرین و ایجاد ۲۵۰۰ موکب برای زوار اربعین و قریب ۵۱ میلیون نفر اسکان طی این سالها و بیش از ۲۲۸ میلیون نفر وعده غذایی و ...
احراز آمادگی در مرزهای دوغارون ، میرجاوه ، آستارا، بیله سوار در استانهای خراسان رضوی ، سیستان و بلوچستان ، گیلان و آذربایجان شرقی با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهت میزبانی و استقبال از زائرین اتباع بیگانه
ساماندهی و تامین امکانات خدمات بهداشتی و نظافتی در شهرهای کربلا و نجف
بهره گیری از توان کمیته های اربعین در مدیریت بحران ها و برنامه ریزی استانی و انتقال تجهیزات موکب داران اربعین حسینی به استان های سیلزده خوزستان ،گلستان ، لرستان و ایلام و ... طی سالهای ۹۷ و ۹۸ و ساماندهی و ارائه خدمات اسکان و تغذیه از طریق مشارکت های مردمی و طبخ و توزیع بیش از هفت میلیون وعده غذایی و .... بین هم میهنان سیلزده
اقدامات مرتبط به حوزه امور همکاریهای امنیتی ، انتظامی ، مرزی و اتباع
در راستای گسترش همکاریهای امنیتی با کشورهای خارجی و به منظور اجرایی نمودن و عملیاتی کردن سیاست های عام جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه و تعمیق روابط سیاسی و امنیتی با کشورهای مختلف و حضور پر رنگ و ایفای نقش در عرصه های بین المللی تعداد (۱۱)سند همکاری امنیتی و انتظامی در قالب موافقت نامه و یادداشت تفاهم با کشورهای چین ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، پاکستان ، افغانستان، لهستان ، عراق ،ارمنستان و سوریه به امضاء رسیده و همچنین ۲۷ کمیته و کارگروه مشترک امنیتی و نشست های دو جانبه و چندجانبه با کشورهای دوست و همسایه برگزار گردیده است.
ارسال دیدگاه