امیرعلی رجبیان*

کانون زنان بازرگان دچار حاشیه نشود

کانون زنان بازرگان که با هدف حمایت و توسعه حضور بانوان در صحنه اقتصاد کشور ایجاد شده‌است، به مانعی بزرگ برای پس زدن و دور کردن  از اقتصاد تبدیل شده است و تاسف‌بارتر اینکه ردپای این تفکر در اتاق بازرگانی تهران با به حداقل رسیدن مشارکت و حضور بانوان در هیات نمایندگان نیز دیده می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۲۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد

جمعی از فعالان اقتصادی در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی تهران خواستار تصمیم‌‌هایی برای دورشدن کانون زنان بازرگان از انحصارطلبی شده‌اند.

در نامه این فعالان اقتصادی آمده است جناب آقای مسعود خوانساری، رئیس محترم، اعضای محترم هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران؛

همانطور که مستحضر هستید، کانون زنان بازرگان از بدو تاسیس به واسطه انحصارطلبی و تمامیت خواهی گروهی انگشت شمار، گرفتار حواشی و چالش‌هایی بوده است که این کانون را از اهداف اصلی خود دور کرده است.

متاسفانه در آستانه انتخابات دوره جدید بازهم شاهد تکرار رفتارهایی هستیم که دور از شان بخش خصوصی و بالاخص بانوان فعال اقتصادی کشور است.

چنانکه در هفته‌های اخیر اتاق بازرگانی تهران برای تعدادی از خانم‌ها کارت صادر کرده و ایشان بلافاصله به عضویت کانون درآمده‌اند و همچنین برای گروهی کارت عضویت اتاق تهران خارج از تشریفات اداری و در زمان کوتاه یک الی دو روز صادر شده‌ است در حالیکه روال عادی آن نیازمند صرف زمان حداقل یک ماه است و ایشان‌ نیز به سرعت عضو کانون شده‌اند که این اتفاقات شک برانگیز موجب شده تا جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای کانون موضوع مهندسی انتخابات به واسطه بهره‌گیری از جایگاه ریاست کانون زنان بازرگان تهران در هیات رئیسه اتاق تهران را مطرح کنند.

مضاف بر این کانون زنان بازرگان تهران از بدو تاسیس یعنی از سال ۱۳۹۵ در محلی مستقر بوده است که هزینه رهن آن حدود چهارصدمیلیون تومان توسط اتاق تهران پرداخت شده بود و از بهمن ماه سال گذشته نیز دو اتاق مجهز در خانه تشکل‌ها با قراردادی دوساله در اختیار کانون قرار داده شده است در حالی که دیگر تشکل‌ها یک یا نهایتا دو سال می‌توانند از چنین امتیازی استفاده کنند و این تبعیض موجبات دلخوری و اعتراض تشکل‌های دیگر را به دنبال داشته است و حتی برای اعضای کانون زنان بازرگان تهران‌نیز این‌ سوال را ایجاد کرده که در صورت تغییر رییس کانون همچنان اتاق تهران به حمایت‌های خود ادامه خواهد داد.

متاسفانه یکی از اتفاقات دیگری که در کانون زنان بازرگان تهران شاهد آن هستیم، ممانعت از حضور بانوان انقلابی در کانون است که ریشه در عدم اعتقاد و التزام برخی تفکرات حاکم بر این کانون دارد و گواه این موضوع چندهزارنفر زن فعال اقتصادی دارنده کارت اتاق بازرگانی تهران هستند ولی بدلیل رییس کانون تمایلی به حضور و عضویت در کانون را ندارند و خیل عظیمی از زنان و اعضا سابق نیز تمایلی به تمدید ندارند.

این در حالی است که نقش بانوان در اقتصاد امروز کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، اما متاسفانه کانون زنان بازرگان که با هدف حمایت و توسعه حضور بانوان در صحنه اقتصاد کشور ایجاد شده‌است، به مانعی بزرگ برای پس زدن و دور کردن از اقتصاد تبدیل شده است و تاسف‌بارتر اینکه ردپای این تفکر در اتاق بازرگانی تهران با به حداقل رسیدن مشارکت و حضور بانوان در هیات نمایندگان نیز دیده می‌شود.

از طرفی این‌شائبه نیز به وجود آمده که برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب که توصیه فرمودند پست‌های کلیدی و مهم در اختیار افراد دو تابعیتی قرار نگیرد، حضور فرد دو تابعیتی در هیات رئیسه اتاق تهران و حمایت از ایشان برای ترک‌تازی و ایجاد انحصار در کانون زنان بازرگان تهران است.

این انحصارطلبی به کانون منتهی نشده و شاهد هستیم، در حالیکه بسیاری از اتاق‌های شهرستان‌ها اقدام به تاسیس تشکل کارآفرینی در زیرمجموعه خود کرده و نماینده خود را به سازمان کارآفرینی اتاق بازرگانی ایران معرفی کرده‌اند در زیرمجموعه اتاق بازرگانی تهران همچنان تشکل کارآفرینی اجازه تاسیس پیدا نکرده است.

از هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درخواست می‌شود. در برابر این انحصار طلبی و جریان نفوذ در کانون زنان بازرگان تهران ایستاده و مانع آسیب دیدن بیش از پیش این مجموعه شوند.

* کارشناس و فعال اقتصادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار