تابستان و توصیه‌های طب سنتی برای مصرف گوشت

تهران (پانا) - به‌گفته یک متخصص و مدرس طب ایرانی در تابستان و هوای گرم به علت ضعف هاضمه و نیاز کمتر بدن به کالری، باید کمتر از منابع حیوانی و غذای چرب استفاده شود و بیشترگوشت‌های زود هضم استفاده شود.

کد مطلب: ۱۲۰۲۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تابستان و توصیه‌های طب سنتی برای مصرف گوشت

به‌ گزارش ایسنا، مریم نواب‌زاده با اشاره به اینکه گوشت شترمرغ از دیدگاه طب سنتی، دارای مزاج گرم و خشک است، افزود: سرکه و روغن، به عنوان مصلح‌های این گوشت شناخته می‌شوند.

وی بیان کرد: گوشت شترمرغ شبیه گوشت گاو به نظر می‌رسد با مزه همسان، اما در کالری، چربی و کلسترول خیلی کم شباهت دارند؛ گوشت شترمرغ ۶۶ درصد چربی کمتر از گوشت گاو و ۵۰ درصد چربی کمتر از مرغ دارد.‌

این متخصص طب ایرانی افزود: تا آنجا که به ارزش کالری مربوط می‌شود، گوشت شترمرغ کالری کمتری نسبت به مرغ، بوقلمون، بره و گاو دارد؛ این گوشت سرشار از پروتئین بوده و حاوی آهن بیشتری نسبت به گوشت گاو، بره، بوقلمون و مرغ است.

نواب‌زاده با اشاره به خواص و فواید گوشت شترمرغ از دید طب سنتی ایران، افزود: مزاج گوشت شترمرغ گرم و خشک است؛ مصرف گوشت شترمرغ سبب درمان دردهای مفصلی مثل سیاتیک، درد کمر و ساق ناشی از سردی می‌شود و همچنین مصرف این گوشت بیماری‌های رحمی ناشی از سردی را برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه روغن شترمرغ برای شفاف شدن پوست، درد مفاصل، آرتروز و خشکی پوست بسیار مفید است، گفت: مصرف روغن و پیه شترمرغ سبب سرعت در حرف زدن اطفال و مالیدن آن به بدن و پاها، سرعت حرکت اطفال را بالا می‌برد.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: گوشت شترمرغ سبب شکستن و دفع بلغم‌های اضافه می‌شود؛ گرم مزاجان بهتر است از گوشت شترمرغ کمتر استفاده کنند.

وی افزود: خوردن گوشت شترمرغ برای برخی از انواع فلج، بی حسی‌ها و بیماری‌های اعصاب که به علت غلبه سردی و تری ایجاد می‌شود مفید و موثر است؛ مصرف گوشت شترمرغ برای افراد سرد مزاج و مبتلا به بیماری‌های مفصلی و اعصاب ناشی از سردی مفید است، اما نباید دائماً از این نوع گوشت استفاده کنند.

نواب زاده تصریح کرد: گوشت شترمرغ نسبتا غلیظ است و افراد دارای معده ضعیف از خوردن زیاد آن بپرهیزند.

گوشت شترمرغ و کاهش فشار خون و بیماری قلبی

نواب زاده گفت: استفاده از اسید چرب امگا ۳ تاثیرات مفیدی در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی داشته و برای رشد و نمو و موثر است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد که این اسید چرب در مقایسه با اسید چرب غیر اشباع امگا ۶ تاثیرات مفیدی در جلوگیری از لخته شدن دارد.

نواب زاده اظهار کرد: اکثر جیره‌های غذایی افراد از لحاظ اسیدهای چرب امگا ۳ کمبود دارند؛ از طرف دیگر میزان کم سدیم در گوشت شترمرغ استفاده از آن را برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند ممکن می‌سازد.

این مختصص طب ایرانی با اشاره به اینکه گوشت شترمرغ به عنوان منبع ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین‌های B6 و B12 به شمار میرود.

گوشت شترمرغ برای چه کسانی مضر است؟

نواب زاده با بیان اینکه میزان ویتامین B6 در گوشت شترمرغ حدود ۱۰ بار بیشتر از گوشت گاو و مرغ مرغ است، تصریح کرد: علی‌رغم همه فوایدی که گوشت این پرنده دارد، مصرف نامناسب آن می‌توانند مشکلات مختلفی را به بار آورد و از آنجا که گوشت شترمرغ گرم و خشک است، مصرف آن به افرادی که طبع گرم دارند توصیه نمی‌شود؛ این مورد در فصول گرم، اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: گوشت شترمرغ سنگین و دیر هضم است؛ اگر سیستم گوارشی ضعیفی دارید، با احتیاط بیشتری از گوشت شترمرغ را میل کنید.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: برای کاهش عوارض ناشی از سنگین بودن این گوشت، در کنار آن از مصلح مناسب استفاده کنید؛ در طب سنتی از سرکه به عنوان مصلح گوشت این پرنده یاد می‌شود.

کاهش استرس با گوشت شترمرغ

نواب‌زاده افزود: هرچند که گوشت شترمرغ خواص منحصر به فردی دارد، اما نباید آن را به ‌عنوان رژیم روزانه در نظر گرفت بلکه بهتر است آن را در یکی از دو وعده غذایی در طول هفته استفاده کرد.

وی با اشاره به خواص و مضرات گوشت شترمرغ بر استرس گفت: یکی از راه‌های خوراکی کاهش استرس و اضطراب، مصرف کردن گوشت شترمرغ است.

نواب‌زاده خاطرنشان کرد: دلیل این مسئله به مقاومت شترمرغ در برابر باکتری‌های مضر مانند ایکولای و سالمونلا مربوط می شود؛ البته برای ثابت ماندن این خاصیت در گوش مصرفی باید پرنده در زمان جابجایی تا کشتار دچار استرس نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار