شایا اسدی: زمان پوست اندازی موسیقی رسیده است

تهران (پانا) - شایا اسدی می گوید در حوزه موسیقی اساتیدی هستند که سال‌ها زحمت کشیده اند و کلی اطلاعات دارند ولی الان زمان آن رسیده است که یک پوست اندازی صورت گیرد و یا بهتر است گفت وقت بازنشستگی اساتید است. 

کد مطلب: ۱۲۰۲۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شایا اسدی: زمان پوست اندازی موسیقی رسیده است

شایا اسدی، موسیقیدان و مدیر آکادمی شایا در گفت و گو با پانا درباره وضعیت موسیقی کلاسیک گفت: اگر بخواهیم وضعیت موسیقی کلاسیک را بررسی کنیم باید آن را به دو دوره اوایل دهه ۷۰ و اواسط دهه ۸۰ تقسیم بندی کنیم. در هر کدام از این دوره ها یک سری مشکلات سر راه این نوع موسیقی وجود داشته است. در گذشته یکی از مشکلات کمبود افراد متخصص و باسواد بود. موسیقی جدی موسیقی است که صد در صد احتیاج به تحصیلات دانشگاهی دارد و به نظر من موسیقی کلاسیک یک موسیقی خودآگاه مانند موسیقی سنتی ایرانی نیست و افراد حتما باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند که بر پایه علم و دانش باشد.
مدیر آکادمی شایا در ادامه تاکید کرد: در دوره ما زمانیکه می خواستیم عنوانی را یاد بگیریم کلی باید تحقیق می کردیم و گاهی دو سال طول می کشید تا بتوانیم متخصص آن حوزه را پیدا کنیم در نتیجه در گذشته این فقر بزرگ در حوزه موسیقی جدی وجود داشت اما امروزه وضعیت کاملا فرق می کند. امروزه ما جوانان تحصیل کرده زیادی داریم که بهترین مدرک ها را از بهترین کشورها گرفته اند و تعدادشان هم واقعا کم نیست.
وی افزود: ما باید این جوانان را پیدا کنیم و از هنر آنها استفاده کنیم. علم و دانش آن ها واقعا برای هنرجویان و جامعه لازم است در نتیجه باید شرایط خوبی برای آن ها فراهم کنیم. ما اساتید محترم و دوست داشتنی داریم که سالها زحمت کشیده اند و کلی اطلاعات دارند ولی الان زمان آن رسیده است که یک پوست اندازی صورت گیرد و بهتر است بگوییم وقت بازنشستگی اساتید است.
این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه ما نیروی جوان و با انگیزه و متبحر داریم و دانشگاه‌ها باید از این هنرمندان جوان استفاده کنند. اینکه اساتید چون از تدریس جدا می شوند ناراحت می شوند طبیعی است ولی باید جایشان را به کسانی بدهند که نیرومند تر و به روزتر هستند. الان زمان آن است که دانشگاه‌ها پویاتر شوند نه اینکه سه ترم می گذرد و هنوز حقوق التدریس اساتید پرداخت نمی شود. یک موسیقی دان توقع زیاد مالی ندارد و فقط می خواهد که حق التدریس به موقع پرداخت شود. همچنین طرح درس ها مشکل اساسی دارد و باید از دانش جوانانی که اطلاعات کافی دارند استفاده کنند.
وی تاکید کرد: جای تحصیل کرده ها در دانشگاه‌ها است و گلایه من از هنرمندان جوان این است که نباید پشت درهای بسته باشند بلکه باید سوادشان را نشان دهند. به نظر من هر کسی که سوادی کسب کرده است و دانش کافی دارد وظیفه دارد در جهت رشد و پرورش آن حوزه فعالیت کند زیرا الان زمان آن رسیده که موسیقی جدی رشد کند. امروزه موسیقی های سطح پایین را زیاد در فضای مجازی می بینیم و یکی از دلایل آن این است که مخاطبان با موسیقی جدی آشنایی ندارند. مردم ایران به دنبال متریال خوب هستند ولی چون متریال سطح پایین در دسترس مردم است به همین دلیل آن را انتخاب می کنند.
این هنرمند در پایان گفت: ایرادی بر موسیقی سطح پایین وارد نیست زیرا باید همه نوع موسیقی در جامعه وجود داشته باشد. الان موسیقی پیش پا افتاده رواج دارد ولی موسیقی جدی رواج پیدا نکرده است که مقصر اصلی هنرمندان این حوزه هستند زیرا این هنرمندان پشت درهای بسته و در انزوا هستند در حالیکه باید هنر خود را ارائه دهند که اگر این اتفاق بیفتد مطمئن هستم مردم از این موسیقی استقبال می کنند زیرا همیشه به دنبال بهترین ها هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار