رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش:

ماندگارترین خاطرات دانش‌آموزان حضور در جشنواره‌های فرهنگی و هنری خواهد بود

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، ماندگارترین خاطرات دانش‌آموزان را حضور در جشنواره‌های فرهنگی و هنری برشمرد و اظهار کرد باقی ماندن ارتباط‌های دانش‌آموزی پس از دوران تحصیل برایشان اثرات متفاوت و متعددی دارد.

کد مطلب: ۱۲۰۲۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ماندگارترین خاطرات دانش‌آموزان حضور در جشنواره‌های فرهنگی و هنری خواهد بود

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، در حاشیۀ برگزاری داوری‌های سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری فردا و مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان هنرمند سراسر کشور، با حضور در اردوگاه شهید باهنر تهران از روند برگزاری این دوره از مسابقات بازدید کرد و با دست اندرکاران این مجموعه‌ها به دیدار و گفتگو پرداخت.

یاوری، مدرسه را مهم‌ترین خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان دانست و با اشاره به این امر که دانش‌آموزانی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری خویش را از دوران تحصیل و مدرسه آغاز می‌کنند، به شدت معطوف به ساحت‌های مختلف فرهنگی و هنری خواهند بود، تاکید کرد: به یقین ماندگارترین خاطرات دانش‌آموزان پس از دوران تحصیل همین فعالیت های فرهنگی و هنری و حضور در جشنواره های این چنینی خواهد بود.

وی در ادامه، افزود: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست به خودی خود، آثار مؤثر مثبتی را برای کسانی که در جشنواره حضور دارند و کسانی که به آنها ارتباط دارند، خواهد گذاشت و به همین جهت فکر می‌کنم که این رویداد، برای آموزش و پرورش و جامعۀ دانش‌آموزی بسیار مبارک، مؤثر و حائز اهمیت است.

یاوری، شناسایی دانش‌آموزان مستعد در زمینه های فرهنگ و هنر را از مهم ترین و پایه‌ای ترین ایده‌های اساسی جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزی دانست و اضافه کرد: باقی ماندن ارتباط‌های دانش‌آموزی پس از دوران تحصیل بر روی دانش‌آموزان اثرات متفاوت و متعددی دارد که از این میان می توان به ارتقای سطح آثار هنری دانش‌آموزان و پیشرفت آنان، تغذیه فرهنگی در جهت برقراری ارتباط با بزرگان رشته‌های مختلف توسط این انجمن‌ها و شبکه سازی میان دانش‌آموزان به منظور ایجاد ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های تجربی آنان اشاره کرد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: خاصه ذات برقراری ارتباط اجتماعی میان دانش‌آموزان هنرمند می‌تواند منجر به ارتقای سطح کیفی آثار آنان شده و در نهایت بر روی زندگی شخصی آنان نیز تأثیر بگذارد.

وی حضور در جشنواره‌های فرهنگی و هنری دانش آموزی را یکی از مهمترین برش‌های زندگی نوجوانان برشمرده و اظهار کرد: این که بهترین‌های فرهنگ و هنر در کشور، با دانش‌آموزان هنرمند حاضر در این جشنواره در ارتباط هستند فرصت مغتنمی است و دانش‌آموزان باید از این مجال که اساتید برجسته هنر، آثار آنها را با دقت واکاوی و نقد می‌کنند، بهترین استفاده را کنند و با طرح پرسش‌های لازم، ابهامات خویش را در زمینه هنری که در حال پرورش آن هستند، رفع کنند و از همه این مسائل مهمتر این است که ارتباط میان دانش‌آموزان و اساتید، حتی پس از پایان این جشنواره و پس از پایان دوران تحصیل حفظ شود.

اهتمام جدی در سمپاد در جهت رشد زمینه‌های فرهنگی و هنری در دانش‌آموزان وجود دارد

یاوری، ضمن ابراز خرسندی از این امر که در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، طیف ویژه‌ای از برنامه های متناسب با استعدادهای فرهنگی، هنری، ادبی و دیگر رشته های غیر علمی وجود دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ریزی‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بر این است تا دانش‌آموزان را در جهت شرکت در برنامه‌های فرهنگی و هنری آموزش و پرورش به شدت ترغیب و تشویق کند و در سال های مختلف شاهد این بودیم که اگر دانش آموزان سمپاد دو درصد دانش‌آموزان سراسر کشور را تشکیل می‌دهند، رتبه‌های آنان در مسابقات فرهنگی و هنری سال‌هایی است که عدد حضور دانش آموزان و کسب رتبه های آنان در جشنواره‌های فرهنگی و هنری به ۵ یا ۶ برابر می‌رسد و این امر نشان دهنده این است که یک اهتمام جدی در این زمینه وجود دارد.

این مقام مسئول، استمرار تشویق‌های ویژه دانش‌آموزان برگزیده را مهم دانست و بر همین اساس، خاطرنشان‌کرد: جشنواره ملی فردوسی و کنگره ملی قرآن از جمله اقدامات سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هستند که با حوزه هنر گره خورده و ارتباط مستقیم دارند و هیچ فعالیت غیر هنری در این زمینه وجود ندارد و در نهایت می‌بینیم که در کنگره ملی قرآن نیز، خروجی فعالیت‌های دانش‌آموزان به صورت کلیپ، اینفوگراف، پادکست، جلوه‌های بصری و دیگر انواع مدیا ارائه می‌شود و در این میان جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم کوتاه و مسابقات استانی ویژه هر استان نیز از دیگر برنامه‌های شاخص سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

وی با اشاره به این که ساختار سمپاد هنری، که سابقه چندانی ندارد، در تلاش است که هنرستان‌های سمپاد را تأسیس و مدیریت کند، گفت: حضور هنرستان‌های سمپاد در کنار مدارس نظری موجب می‌شود تا دانش‌آموزان تصور دقیق‌تری از هنر پیدا کنند و حتی دانش‌آموزان رشته‌های نظری، انگیزه پیدا کنند تا در جشنواره‌های ملی فرهنگی، هنری و مهارتی شرکت کنند و همین ارتباط موجب می‌شود که سطح فهم دانش‌آموزان رشته‌های نظری در حوزه هنر نیز بالاتر برود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار