فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با پانا

فرهنگ غلط بیانیه‌نویسی در فوتبال ایران باب شده؛ گاهی سکوت بهترین جواب است

این حجم از اعتراض و مقصر دانستن داور رفتار فوتبالی نیست/حامد لک باید حرفه‌ای رفتار کند

تهران (پانا) - ملی‌پوش سابق تیم‌های پرسپولیس و استقلال معتقد است فدراسیون فوتبال باید برخوردهای شدیدتری را با اعتراض‌ها به داوری در لیگ برتر انجام دهد.

کد مطلب: ۱۲۰۱۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ غلط بیانیه‌نویسی در فوتبال ایران باب شده؛ گاهی سکوت بهترین جواب است

فرزاد آشوبی در گفت‌وگو با پانا، درباره کیفیت لیگ برتر فوتبال ایران با نزدیک شدن به پایان فصل بیستم گفت: « اگر به روند کلی مسابقات لیگ توجه کنیم، به خوبی متوجه خواهیم شد که مسابقات این دوره نسبت به فصل گذشته شرایط بهتری داشته است و عملکرد تیم‌ها در نمودار رشد و کیفیت ارتقا پیدا کرده و می‌توان گفت لیگ امسال نسبت به سال‌های گذشته مثبت ارزیابی می‌شود. »

وی در مورد جنجال های داوری و هجمه‌هایی که در چند هفته اخیر نسبت به داوران به وجود آمده است گفت: « این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است. در داوری باید امکانات سخت افزاری وجود داشته باشد تا داوران بتوانند بهترین شرایط را برای تصمیم‌گیری داشته باشند. یکی از این امکانات سخت افزاری همین VIR است که در تصمیم گیری به داوران کمک می‌کند. موضوع بعدی بحث رفتاری است که متاسفانه خیلی آزاردهنده شده و از سوی مربیان و بازیکنان این مسائل را می‌‌بینیم. باشگاه‌ها هم در کنار این نفرات بیانیه می‌دهند. در حالی که چنین رفتارهایی به هیچ عنوان در مورد به فوتبال صدق نمی‌کند. »

کارشناس فوتبال کشورمان اظهار کرد: « این حجم از اعتراض‌ها و مقاومت در مورد تصمیم‌ها هیچ کمکی به فوتبال ایران نمی‌کند. به هر حال در هر بازی برخی اشتباهات داوری اجتناب ناپذیر است که این موضوع هم دلایل مختلف خودش را دارد گاهی وقت‌ها داور برای یک صحنه زاویه دید خوب ندارد، یا این که اصلاً متوجه اتفاقاتی که در یک صحنه افتاده نمی‌شود. این مسائل با بودن امکانات سخت افزاری قابل کنترل است، اما اینکه باشگاه‌ها،مربیان و بازیکنان تا به این حد اعتراض می‌کنند و اگر به خواست به اهدافشان نرسند، کوبل داوری را مقصر می‌دانند تا حدی که نتیجه یک بازی را به داوری ارتباط می‌دهند به شدت مخرب است و یک دلزدگی برای هوادار فوتبال و حتی خود بازیکنان و مربیان که از ذات فوتبال باید لذت ببرند به وجود می‌آورد. »

آشوبی با اشاره به اینکه فدراسیون فوتبال منفعل عمل می‌کند در این باره گفت: « کمیته انضباطی و اخلاقی فدراسیون فوتبال باید به این مسائل ورود کنند و جرایم سخت‌تری در نظر بگیرند. واقعیت این است که بخشی از رفتار‌ها ریشه عمیق‌تری دارد و رفتار و گفتار نادرست بارها تکرار شده است. شاید دیگر برخورد یا جریمه کافی نیست و فدراسیون باید بیشتر و شدیدتر با این مسائل برخورد کند. »

وی در مورد مسائل حاشیه‌ای و بیانیه‌های که تیم‌ها صادر کردند اشاره کرد و گفت: « قطعا این بیانیه‌ها حاشیه تمرکز بازیکنان را از بین می‌برد. هر چقدر فضا آرام تر و بدون تنش باشد عملکرد تیم‌ها بهتر خواهد شد. از طرف دیگر من نمی‌فهمم چرا باید اینقدر بیانیه از طرف باشگاه‌ها صادر شود. یک فرهنگ اشتباه در فوتبال ما باب شده و آن هم همین بیانیه‌ها از سوی باشگاه‌ها است و فرهنگ بدتر اینکه حتماً باید باشگاه دیگر‌ به آن بیانیه منتشر شده جواب بدهند. »

آشوبی درباره برتری پنج بر صفر پرسپولیس مقابل ماشین‌سازی تبریز گفت : « در بازی ماشین سازی و پرسپولیس، برتری شاگردان گل‌محمدی به خوبی محسوس بود. پرسپولیس یک بازی با کیفیت و خوب ارائه داد. اگر ماشین‌سازی حتی در شرایط نرمال هم قرار داشت، نمی‌توانست رقیب سرسختی برای پرسپولیس باشد. شاید انتظار نمی‌رفت این تیم ۵ گل بخورد، اما با توجه به اخراج بازیکن ماشین سازی و شرایط سختی که برای این تیم به وجود آمد و از طرفی برتری پرسپولیس، این بازی با امتیاز و پر گل به پایان رسید. اما اینکه بیانیه صادر می شود فکر می کنم تا حدود زیادی ارزش فوتبال را پایین می‌آورند و اصلا نیازی هم نیست به بیانیه‌ها پاسخ داده شود.این کار بسیار غیر ‌منطقی است و گاهی سکوت کردن بهترین جواب است. »

وی همچنین در مورد احضار حامد لک به کمیته انضباطی اظهار کرد: از زمانی که حامد لک در پرسپولیس به میدان رفته عملکرد بسیار خوبی داشته است. به خصوص در یک فصل اخیر او به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای شناخته شد. به نظر من یک بازیکن حرفه‌ای باید این درک را داشته باشد که ممکن است با مسائل و اتفاقات روبرو شود که خارج از محیط ورزشی است. در این شرایط باید آنقدر متمرکز و خود‌کنترلی داشته باشد که دچار حاشیه نشود. به هیچ عنوان حرکتی که توپ جمع کن آن بازی با حامد لک انجام داد کار درستی نبود و نیازمند رسیدگی است، اما حامد لک هم باید بداند که او یک بازیکن حرفه‌ای است و باید روی کارش متمرکز شود و اجازه مسائل توجه کنند و بیشتر از همیشه خودکنترلی روی رفتار خود داشته باشند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار