توسعه سرمایه انسانی مهم‌ترین اصل در توسعه‌یافتگی است

بجنورد (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش  خراسان شمالی گفت ‌‌توسعه سرمایه انسانی که مهم‌ترین اصل در توسعه‌یافتگی است، بدون در نظر گرفتن آموزش در دوران کودکی ممکن نیست. اگر تصور بر این باشد که می‌توان با نادیده‌گرفتن سرمایه انسانی در دوران کودکی، در بزرگسالی تغییرات فرهنگی لازم را ایجاد کرد، به بیراهه رفتن است.

کد مطلب: ۱۲۰۰۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
توسعه سرمایه انسانی مهم‌ترین  اصل در توسعه‌یافتگی  است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: نیاز کودکان به توجه و مراقبت یک اصل بنیادین و اولیه است و در تمام رفتار‌های آموزشی و تاثیر گذار خود باید این اصل را درنظر بگیریم. اصل دوم در رابطه با آموزش کودکان این است که از طریق فعالیت‌های برانگیزاننده و جذاب مانند بازی، دست ورزی، فعالیت‌های داستانی و نمایشی و هنر اقدام به تربیت آموزش کودکان کنیم.

رضوان حکیم زاده گفت: در رابطه با آموزش‌های پیش از دبستان باید تمرکز و توجه روی تربیت مربی صورت پذیرد تا این مربیان به عنوان نمایندگان و مجریان برنامه درسی به نحو مطلوب انجام وظیفه کنند.

او دسترسی به فضای آموزشی را یکی از شش ستون اصلی توسعه پایدار دانست و تأکید کرد: ساختن مدرسه فقط یک حرکت نیکوکارانه نیست و ابعاد آن بسیار وسیع‌تر است، چرا که مدرسه‌سازی با فراهم کردن دسترسی به آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی یکی از محورهای اصلی برای تعلیم و تربیت در جامعه بشری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت توجه به کیفیت آموزشی در کنار مدرسه‌سازی تاکید کرد و گفت: عناصر متعددی در ارتقای کیفیت آموزش دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به ضرورت تربیت معلمان باانگیزه، فضای متناسب و امن برای یادگیری و برنامه‌های درسی مناسب اشاره کرد.

او ادامه داد: عدالت آموزشی به معنای فرصت‌های برابر یادگیری و یاددهی برای دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور است و به همین دلیل ضروری است رویکرد موجود درباره اهمیت مدرسه‌سازی را به اهمیت فراهم کردن دسترسی برابر به آموزش باکیفیت تغییر دهیم. در غیر این صورت باید منتظر باشیم که کدرشته‌های مناسب آموزش عالی در انحصار قشر بالای جامعه قرار گیرد.

حکیم‌زاده بر آموزش در دوران کودکی تاکید کرد و گفت: توسعه سرمایه انسانی که مهم‌ترین اصل در توسعه‌یافتگی است بدون در نظر گرفتن آموزش در دوران کودکی ممکن نیست. اگر تصور کنیم که می‌توانیم با نادیده‌گرفتن سرمایه انسانی در دوران کودکی، در بزرگسالی تغییرات فرهنگی لازم را ایجاد کنیم به بیراهه رفته‌ایم.

او در ادامه گفت: به گفته اقتصاددانان حتی اگر دید مادی به مسئله آموزش داشته باشیم هر قدر زودتر سرمایه‌گذاری در آموزش را آغاز کنیم، زودتر به سوددهی می‌رسیم. ضمن اینکه اگر از سن پنج سالگی به کودکان فرصت یادگیری و آموزش بدهیم، در بزرگسالی شاهد موفقیت‌های شغلی بیشتر و آسیب‌های اجتماعی کمتر در افراد جامعه خواهیم بود.

او ادامه داد: محقق شدن عدالت در یک جامعه، ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ و آموزش آن کشور دارد و جایگاه رفیع آموزش و وجود استعدادهای سرشار و توانمند وجود عدالت را بیشتر ضروری می‌سازد. عدالت آموزشی دارای سه بعد کمی، کیفی و تربیتی است که می‌تواند فردای روشنی را برای فرزندان این دیار به ارمغان آورد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: در بعد کمی عدالت آموزشی باید شرایط آموزش برای همه دانش‌آموزان کشور بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد، قوم، فرهنگ و زبان مهیا شود و همچنین در بعد کیفی عدالت آموزشی فرصت برابری از لحاظ کیفیت آموزشی (معلم، تراکم کلاس، فضا، تجهیزات امکانات و کیفیت همسالان) برای تمامی دانش‌آموزان فراهم شود.

وی یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمرد و گفت: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به‌گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.

از طرفی دیگر نتایج آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز که ایران سال‌هاست در آن شرکت می‌کند، موارد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که نه تنها بیانگر فاصله عملکرد دانش‌آموزان کشور با میانگین‌هاست، بلکه بیانگر تفاوت عملکرد بین دانش‌آموزان با شرایط متفاوت و امکانات متفاوت است. موضوعی که به نوعی نشان دهنده لزوم توجه جدی به برابری فرصت‌های یادگیری در مدارس است.

حکیم‌زاده در تعریف عدالت تربیتی گفت: تمامی دانش‌آموزان کلاس برای ما مهم هستند.

وی رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان عشایر را جلوه‌ای از عدالت آموزشی دانست و گفت: وزیر آموزش و پرورش نیز نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارند.

عدالت در صدر هدف‌های اولیه‌ همه‌‌ بعثت‌های الهی است و کلمه‌ای مقدس در همه‌ زمان‌ها و سرزمین‌ها است. هرچند جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است، اما دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به‌شدت بیمناک باشد. همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌رو مورد قبول نیست. بر این اساس و با عنایت به تاثیر آموزش قبل از دانشگاه بر ورودی‌های آموزش عالی می‌توان گفت تحقق عدالت آموزشیِ قبل از دانشگاه می‌تواند در ارتقای جایگاه دانشگاه به‌عنوان بستر عدالت اجتماعی و ابزار تحرک طبقاتی بسیار موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار