گزارش کمیسیون انرژی از قطعی برق؛ نمایندگان درباره خوزستان چه گفتند؟

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون انرژی در تشریح گزارش این کمیسیون درباره خاموشی‎‌های اخیر گفت در صورت عدم توجه و تداوم وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی برق به صورت مکرر و با زمان طولانی‌تر حتی در فصل زمستان ادامه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۰۰۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
گزارش کمیسیون انرژی از قطعی برق؛ نمایندگان درباره خوزستان چه گفتند؟

مصطفی نخعی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص خاموشی‌های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور گفت: در هفته های گذشته حداکثر توان عملی تولید برق کشور 56 هزار مگاوات بوده، در حالی که مصرف برق بالغ بر 66 هزار مگاوات بوده است، لذا ناترازی بالغ بر 10 هزار مگاوات در شبکه برق به وجود آمده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اقدامات صورت گرفته وزارت نیرو برای بهبود تراز برنامه مدیریت بار با احتساب صنایع 4 تا 6 هزار مگاوات بوده است، در نتیجه کمبود تولید، اعمال خاموشی‌هایی در حدود 4 تا 6 هزار مگاوات اعمال شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر صنعت برق کشورمان با چالش‌هایی از جمله برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای برق به دلیل عدم توسعه تولید و افزایش شدت مصرف، مشکلات محیط کسب و کار برق، مباحث اقتصاد برق و برهم خوردن توازن مالی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و عدم پرداخت یارانه به تولید، مدیریت غیرمنسجم تولید و توزیع، تحریم و... مواجه بوده است که این مجموعه، چالش‌ها و زیرچالش‌های مربوط به آن، کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و احتمال خاموشی‌های مستمر و ناگهانی را از امسال به بعد متصور ساخته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: عدم مدیریت صحیح تولید، توزیع و مصرف برق موجب بروز چالش‌های شدید امنیتی در ابعاد داخلی و بین المللی و تبدیل این فرصت گرانبهای تحریم ناپذیر به تهدید خواهد شد، لذا ضروری است تا تمهیدات لازم را راهکارهای سیاستی و عملیاتی متناسب منظور شود. در صورت عدم توجه و تداوم وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی برق به صورت مکرر و با زمان طولانی‌تر حتی در فصل زمستان ادامه خواهد داشت.

اما شش تن از نمایندگان مجلس بعد از گزارش کمیسیون انرژی در رابطه با خاموشی‌های اخیر به بیان شرایط فعلی و دلایل بروز این مشکلات پرداختند.

حسن‌پور: باید تکلیف وزارت انرژی مشخص شود

شهباز حسن پور بیگلری در تشریح گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص خاموشی های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور گفت: واقعیت این است که اگر در مجلس وزارت انرژی را تعیین تکلیف نکنیم، سال های آینده نیز این مشکلات را خواهیم داشت. قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم این موضوع را مطرح کرده، بایستی وزارت انرژی در کشور تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بیان کرد: آنچه امروز باعث مسایل و مشکلات عدیده است، عدم هماهنگی و عدم نظارت دقیق در اجرای مصرف برق در کشور است. تلفات برق در کشور حدود 10 درصد است، در حالی که در دنیا 5 درصد است، اگر خودمان را به میانگین جهانی برسانیم، حدود 800 مگاوات برق اضافه داریم که تاکنون این مهم انجام نشده است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس تصریح کرد: 2 هزار مگاوات برق در موضوع رمزارزها تعیین تکلیف نشده است، دولت گزارش شفاف و دقیقی در اختیار ما قرار نداده است. آقای قالیباف؛ بخش خصوصی امروز 51 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری طلبکار است و تا وقتی وضعیت طلب بخش خصوصی مشخص نشود، آمادگی سرمایه گذاری ندارند. اگر می خواهیم مشکل برق را حل کنیم، اول باید بدهی کارآفرینان و سرمایه گذاران که اعتماد کرده اند را پرداخت کنیم تا سایر بخش های خصوصی هم پای کار بیایند.

بفرمایید دولت فعلی و دولت آینده در موضع بدهی به بخش خصوصی قرار است چه اقداماتی انجام دهند

وی با اشاره به موضوع صادرات برق ادامه داد: موضوع دیگر صادرات برق است که آن را تعیین تکلیف نکرده ایم. در زمان غیرپیک مصرف و زمانی که مصرف کمتری داریم، می توانیم اجازه دهیم بخش خصوصی برق خود را صادر کند. آقای قالیباف؛ امروز به صورت شفاف به عنوان رئیس قوه مقننه بفرمایید دولت فعلی و دولت آینده در موضع بدهی به بخش خصوصی قرار است چه اقداماتی انجام دهند که ما در سال های آینده دچار این مشکلات نشویم. از دولت آینده می خواهم وزارت انرژی را از همین ابتدای کار تعیین تکلیف کند و بدانیم در سال های آینده نقشه راه دولت در موضوع وضعیت برق چیست. دولت دوازدهم که این نقشه راه را انجام نداده و حالا با مسائل و مشکلات روبرو هستیم.

191 میلیارد خسارت به بخش فولادی و صنعتی کشور از بابت قطعی برق

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گزارش فساد ناشی از مشکل برق تاکید کرد: گزارشاتی که دارم به صورت شفاف و زنده نشان می‌دهد که 191 میلیارد خسارت به بخش فولادی و صنعتی کشور از بابت قطعی برق وارد شده است، چه کسی می خواهد آن را جبران کند؟ جبران خسارت مردمی که سهام این شرکت ها را خریده اند را چه کسی پاسخگوست.

وی بیان کرد: مردم چه گناهی کرده اند که امروز در اثر بی‌تدبیری‌ها بایستی خسارت هنگفت را بپذیرند و کسی هم پاسخگو نیست. تمام این مطالب را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم و باید به صورت شفاف این مسائل منتشر شود.

این نماینده مردم تاکید کرد: موضوع دیگر که درخواست دارم در مجلس و در کمیسیون انرژی بررسی شود، سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی‌های نو و انرژی خورشیدی است. برای سال آینده بایستی حداقل 3 هزار مگاوات انرژی خورشیدی در کشور احداث کنیم. کشور ما یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری در انرژی های و تجدیدپذیر است. انرژی خورشیدی تجربه موفقی در دنیا است و بایستی زمینه را برای این مهم فراهم کنیم.

ناصری‌نژاد: قضیه خوزستان شوخی بردار نیست

مجید ناصری‌نژاد هم عنوان کرد: انتظار داشتیم ریاست محترم مجلس و هیات رئیسه پیش از شروع جلسه علنی امروز یک جلسه اضطراری برای بررسی مسائل خوزستان برگزار کند چرا که وضعیت خوزستان وضعیت خوبی نیست.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال 83 تا به امروز مسائل و مشکلات خوزستان را بارها عنوان کردیم، افزود: توقع ما این بود که آقای قالیباف با توجه به مشکل آب شرب و آب کشاورزی امروز حداقل با تغییر دستور جلسه ای فوق العاده برای حل مشکل آب خوزستان برگزار می‌کرد. رئیس دولت باید در مجلس پاسخگوی وضعیت بحران آب خوزستان باشد، امروز باید پاسخ داده شود که این چه مدیریتی است که من به عنوان نماینده باید پاسخگوی مدیریت آقایان باشم.

5 میلیون نخل در شادگان در معرض نابودی قرار دارد

ناصری‌نژاد با تاکید بر اینکه آقای روحانی و آقای جهانگیری باید پاسخگوی این وضعیت باشند، گفت: قضیه خوزستان شوخی بردار نیست، یکی از علل خاموشی برق کم آبی است و این مسئله ای بوده که ما همواره به آن اشاره داشته‌ایم. مسئولان همواره اظهار می‌کنند که پیگیری‌هایی صورت می‌دهند و اعتباراتی برای حل مشکل آب خوزستان صورت گرفته است، اما هیچ گاه از این اظهارات و رفت و آمدهای مسئولین اتفاق مثبتی برای خوزستان رخ نداد. 5 میلیون نخل در شادگان در معرض نابودی قرار دارد و این اتفاق همینطور در اهواز، آبادان، شوش و سایر شهرستان های خوزستان در حال رخ دادن است.

به داد مردمی که صدایشان به جایی نمی‌رسد برسید

ناصری نژاد با تاکید بر اینکه قصه پرغصه خوزستان باید هرچه سریع‌تر به پایان برسد، خطاب به ریاست مجلس، قوه قضائیه، دولت و شورای امنیت ملی، اضافه کرد: تا چه زمانی باید منتظر بحران و هجوم مشکلات بمانیم تا دشمن ورود کند، اغتشاش شود و بعد از آن ما به فکر خوزستان بیفتیم. حتی از برگزاری جلسه برای خوزستان دریغ شد. به داد مردمی که صدایشان به جایی نمی‌رسد برسید، خوزستان در بین رودخانه‌ها، سدها و در منطقه‌ای که یک سوم آب کشور را تامین می‌کند در بی‌آبی به سر می‌برد.

برخی به دنبال این هستند که خوزستان را به اغتشاش بکشانند

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی به دنبال این هستند که خوزستان را به اغتشاش بکشانند، تصریح کرد: مردم خوزستان مردم متدین، ولایتمدار و انقلابی هستند، این مردم کسانی بودند که همه چیز خود را برای حفظ انقلاب و ارزش های انقلاب دادند. ما عاشق انقلاب و ولایت هستیم اما توقعمان این است که مسئولین نیز به داد ما برسند.

مولوی: گزارش‌های رنگارنگ به درد خوزستان نمی‌خورد

سیدمحمد مولوی هم گفت: متأسفم که الان این گزارش قرائت شد، مجلس جای قصه‌گویی نیست، عده‌ای مشروحاتی را در برخی اوراق می‌نویسند و به ظن اینکه مجلس متوجه نمی‌شود آن را گزارش می‌دهند، الان چه موقع گزارش دادن است، اگر واقعا انصاف دارید و می‌گویید کمیسیون پیشنهادات خوبی ارائه کرده است، چرا چند ماه قبل به فکر نبوده‌اید.

خوزستان دارد نابود و له می‌شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان همه استان‌ها و شهرستان‌ها در مجلس داد و فریاد کردند، چرا گوش ندادید، گزارش‌های رنگارنگ فقط به درد بخش‌های مختلف وزارت نیرو می‌خورد، استان‌های جنوب را ببینید، خوزستان دارد نابود و له می‌شود، این گزارش‌ها به درد خوزستان نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه بی‌برنامگی بیداد می‌کند، اظهار داشت: مگر قرار نبود در طول اجرای برنامه ششم توسعه 25 هزار مگاوات برق تولید شود، الان 15 هزار مگاوات پایین‌تر از برنامه هستیم، این هم تقصیر ما است؟ در تولید، انتقال و توزیع مشکل داریم، حل این مشکلات کار ما نیست، کار شماست. مشکلات را با مجلس مطرح می‌کردید تا راه‌حلی ارائه شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس افزود: در پایان دولت گزارش می‌دهید که به درد خودتان می‌خورد، اگر وزارت نیرو مدعی است پول ندارد ساخت نیروگاه‌ها را به صنایع خلیج فارس می‌سپرد اما حتی صادرات برق را هم انحصاری کرده‌اید و نتوانستید فرسودگی شبکه‌ها را درست کنید، چرا نمی‌پذیرید در مدیریت مشکل دارید. تقصیر را به گردن طبیعت انداختید، بارش کم، گرمای زیاد، نبود امکانات، مصرف بالا؛ کمی هم از بی‌توجهی خودتان حرف بزنید، کمی هم از بی‌مدیریتی خودتان بگویید. سرمایه‌های اجتماعی در هفته‌های اخیر نابود شد، خدا شما را نمی‌بخشد چون مردم را آزرده کردید تا جایی که همه شک کردند و بوی فتنه را احساس کردند؛ چرا باید مردم به اینجا برسند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: خوزستان فرزند دلیر ایران، جانباز انقلاب، مرزداری وفادار و مصداق عزت و شرف و غیرت است. همان استانی که امام راحل فرمودند خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد. برای ما خوزستانی‌ها، دولت‌ها بیشتر خطرساز بودند تا خاطره‌ساز. آنها نه تنها مشکلی را مرتفع نکردند بلکه بر دردهای ما افزودند.

بهروزی‌فر: خسارات ناشی از قطعی برق چگونه جبران خواهد شد؟

خلیل بهروزی‌فر نیز در ادامه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد که 25 هزار مگاوات تولید برق داشته باشیم اما متأسفانه با بی‌تدبیری و بی‌توجهی، در طول 8 سال گذشته اتفاقی نیفتاد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای رئیس جمهور خسارات ناشی از قطعی برق چگونه جبران خواهد شد؟ آن هم برای قشر آسیب دیده، همان‌هایی که امام راحل تأکید داشتند صاحبان اصلی انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه قشر آسیب‌پذیر جامعه جمعیت غالب کشور است، گفت: خسارات جبران‌ناپذیری به قشر آسیب‌پذیر وارد شده است که باید دید دولت و رئیس دولت چگونه می‌توانند خسارات را جبران کنند چرا که در زمان قطعی برق، قطعی آب و خشکسالی مزید بر علت شد و مردم ساعت‌ها دچار مشکل بودند و حتی در برخی روستاها، هفته‌ها مردم در زمینه انجام کارهای روزمره و کشاورزی سختی‌هایی را تحمل کردند.

بهروزی‌فر تأکید کرد: رئیس جمهور و وزیر هرگز نمی‌توانند در چنین شرایطی قطعی آب و برق را تحمل کنند از این رو باید ارائه تسهیلات و مانع زدایی برای تولید انرژی به ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر مورد توجه دولت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: در سال مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید چه پاسخی برای شرکت‌های تولیدی دارید که با قطعی برق، نه حمایت شدند و نه موانع از پیش روی آنها برداشته شد در حالی که تولید را پیشران کشور می‌دانیم.

عنابستانی: رشد تولید برق در دولت نهم و دهم 85 درصد و در این دولت تنها 23 درصد بوده است

علی اصغر عنابستانی هم گفت: از شهر تشیع قدیمی ایران، شهر سبزوار و سربه داران بزرگ سخن می گویم، شهری که 80 هزار نفر از مردمش در ایام عید غدیر خم به صورت خودجوش طعام می دهند اما این منطقه هم همانند بسیاری از مناطق کشور دچار بحران‌های ویژه‌ای از جمله بحران آب است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری چندین سال قبل فرمودند ما به 20 الی 30 هزار مگاوات برق با انرژی هسته‌ای نیازمندیم که اگر به حرف ایشان توجه می‌کردیم با مشکلات امروز مواجه نبودیم. ایشان تاکید کردند که این انرژی ظرف 6 الی یک سال تولید نشده و نباید کاری کنیم که هنگام نیاز به برق به گدایی بیافتیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دلایلی که مسئولان برای عدم ساخت نیروگاه آورده‌اند، بهانه بوده و این موارد خط نفوذ است. چرا نیروگاه هسته‌ای جدید علیرغم اینکه در برنامه ذکر شده بود ساخته نشد، چرا حتی یک نیروگاه فسیلی ساخته نشد و آنچه هم ساخته شد نیروگاه‌های نیمه تمام بود. رشد تولید برق در دولت نهم و دهم 85 درصد و رشد تولید برق در این دولت تنها 23 درصد بوده است چرا فکری نکرده و نیروگاهی ساخته نشد.

عنابستانی با بیان اینکه احتمال قطعی برق در زمستان هم وجود دارد، تصریح کرد: دولت باید فورا وضعیت برق را تعیین تکلیف کند، کشور سال آینده به 14 هزار مگاوات برق نیاز دارد، 4 هزار مگاوات در حال تکمیل داریم که باید حداقل 2 الی 3 هزار مگاوات آن تکمیل شود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیمه تمام ماندن نیروگاه برق سبزوار، گفت: این نیروگاه 11 سال است که در حال ساخت بوده اما کمترین اراده‌ای از جانب وزارت نیرو، بانک مرکزی و سایر مجموعه ها برای تکمیل آن وجود ندارد لذا باید هرچه سریع تر نسبت به ساخت آن اقدام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: 2 الی 3 هزار مگاوات برق را می‌توان از محل صرفه جویی و اصلاح شبکه، 3 هزار مگاوات از محل پنل‌های خورشیدی به صورت متمرکز و هزار مگاوات نیز از محل پروژه های پراکنده قابل تامین است.

فلاحی: از مجلس خواهش می‌کنم در زمین ایجاد بحران بازی نکند

سارا فلاحی در ادامه این نشست گفت: ظاهراً عادت کرده‌ایم بحران‌هایی را ایجاد کنیم و بعد به سختی‌ آنها را مدیریت کنیم.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از مجلس خواهش می‌کنم در زمین ایجاد بحران بازی نکند؛ به عنوان مثال لایحه رتبه‌بندی معلمان که کلیات آن یک ماه قبل در مجلس مصوب شد به دلیل مسائل اعتباری و ... یک دفعه از مسیر خارج می‌شود که این موارد پارادوکس دارد و مردم نمی‌توانند با آنها کنار بیایند.

وی ادامه داد: چطور زمانی که کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان بررسی می‌شد، موضوع اعتبار در میان نبود اما اکنون این موضوع مطرح شده است. متأسفانه این موضوع به بحرانی‌ تبدیل می‌شود که مجبور هستیم در صحن علنی در رابطه با آن صحبت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: یک هفته گذشته با حضور متخصصان وزارت نیرو، کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای را برگزار کردیم تا علل خاموشی‌ها بررسی شود؛ خشکسالی و افزایش مصرف دو موضوع مهم به عنوان علت خاموشی‌ها مطرح شد و مسئولان عنوان کردند مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی مصرف بالایی داشتند و بر این اساس معتقد بودند باید الگوی مصرف مردم را تغییر دهیم.

فلاحی بیان کرد: وقتی دولت‌های ما به عنوان اسراف‌کارترین نهادها مطرح هستند چطور می‌توانند خودشان را متولی اصلاح مصرف مردم بدانند؛ به هرحال دولت‌های ما در طول مدت زندگی سیاسی و اقتصادی‌شان بزرگترین ضربه را به شیوه مصرف مردم زده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید قانون را رعایت کنیم؛ حدود 150 سال پیش مستشارالدوله گفت پاسخ همه مشکلات ما یک کلمه به عنوان قانون است و آن یک کلمه می‌تواند به داد ما برسد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده دولت‌ها هر سال 5 هزار مگاوات به صنعت برق کشور اضافه کنند، آیا این موضوع طبق قانون انجام شده است؟ قرار بود بر اساس همین قانون 17 نیروگاه اتمی داشته باشیم، چقدر در این خصوص سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه شبکه برق کشور فرسوده است، مسئولان باید پاسخ دهند برای احیای آن چه میزان اقدام کرده‌اند. همچنین باید مشخص شود در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر چه میزان وقت گذاشته شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه اقتصاد برق در کشورمان بیمار است؛ مسئولان بگویند چه میزان انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این راستا ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال در استان ایلام سرمایه‌گذار بخش خصوصی بیش از صد میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده اما اجازه کار به وی داده نمی‌شود؛ طی رایزنی با بنیاد مستضعفان عنوان شد باید مجوز از وزارت نیرو برای تولید نیروگاه دریافت شود اما به ما مجوز ندادند. وزارت نیرو وقتی خودش نمی‌تواند کاری کند چرا اجازه نمی‌دهد بقیه به کشور کمک کنند.

فلاحی بیان کرد: در جلسه کمیسیون امنیت ملی که در راستای بررسی علل خاموشی‌های اخیر برگزار شد، موضوع سوء مدیریت یکی از مسائلی بود که همه کارشناسان به آن اعتقاد داشتند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر چنین رویه‌ای ادامه داشته باشد به زودی نیروگاه برقابی کارون 2، 3 و شهید عباس‌پور از مدار خارج می‌شود و این یک بحران اساسی به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر جلسه تشکیل می‌دهیم باید نتیجه آن به نفع مردم تمام شود.

پاسخ نماینده دولت

در ادامه نماینده دولت در رابطه با مسائل مطرح شده در گزارش کمیسیون انرژی درمورد خاموشی های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور، گفت: نیروگاه های کشور به سه دسته حرارتی، اتمی و آبی تقسیم می شوند که هرکدام از آن ها برای تولید برق شرایط خاصی را داشته و نیاز به بهسازی و تعمیرات در زمان های مختلفی را دارند.

وی افزود: به عنوان مثال نیروگاه آبی سهم 19 درصدی در تامین برق تابستان دارند و به شدت وابسته به آب های پشت سد هستند.

نماینده دولت تصریح کرد: در تابستان به جز افزایش تعداد مشترکان، رشد صنایع و فعالیت ماینرها و همچنین افزایش دما موجب شد رشد مصرف 20 درصد افزایش یابد در صورتی که متوسط رشد سال های قبل 2 درصد بوده است.

وی گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی شاهد افزایش 2 الی 4 درصدی دما نسبت به گزارشات بودیم که هر درجه دما سبب افزایش 1500 مگاواتی مصرف می شود.

این نماینده دولت، اظهار کرد: واحدهای نیروگاهی دارای دوره های تعمیراتی مشخصی هستند لذا طی چند وقت گذشته دیگر پاسخگوی مصرف نبودند و فشار زیادی نیز به نیروگاه های آبی وارد شد و حجم مخازن نیروگاه های آبی علیرغم اینکه همانند ابتدای سال 99 بود، به دلیل عدم بارش در فروردین و اردیبهشت ماه به شدت کاهش یافت و 7 هزار و 500 مگاوات از تولید نیروگاه های آبی از دسترس خارج شد.

وی افزود: دمای بی سابقه، رشد 20 درصدی مصرف، کاهش تولید برق نیروگاه های آبی، تاخیر ورود نیروگاه اتمی و ... موجب شد پاسخگوی نیازها به طور مناسب نباشیم و خاموشی های ناخواسته ایجاد شود. همچنین باید یادآور شد نیروگاه اتمی نیز به مدت 4 روز از مدار خارج شد که این موضوع نیز سبب بروز برخی از خاموشی ها شد.

نماینده دولت در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف و کاهش خاموشی ها، گفت: 340 هزار تفاهم نامه با مشترکان انعقاد شده و پاداش های مناسبی نیز پیش بینی شد لذا علیرغم افزایش مصرف فاصله کاستی ها به 10 هزار مگاوات کاهش یافت و براین اساس مشاهده شد که توانستیم آزمون سراسری و انتخابات را به خوبی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت مجلس شورای اسلامی و مساعدت وزارت صمت و دیگر مجموعه ها مشکلات تعمیر برق کاهش یافته و خاموشی ها رخ نمی دهد اما برای ادامه کار باید اقداماتی انجام شود.

نماینده دولت افزود: از پیشنهادات کمیسیون انرژی مجلس و همچنین حمایت ریاست قوه مقننه کمال تشکر را داریم؛ پیشنهادات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نمایندگان با توجه به اشراف آن ها به موضوع انرژی نقش مثبتی در صنعت برق داشته و هم اکنون بخشی از پیشنهادات کوتاه مدت در حال اجرایی شدن است که موثر بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار