تولید چسب ضدخونریزی جراحی با زهر مار!

تهران (پانا) - به نقل از نیواطلس، متوقف کردن خونریزی در حین جراحی یا در صورت وارد شدن جراحات شدید می‌تواند زندگی افراد را نجات دهد. تا به حال روش‌های مختلفی بدین منظور به کار گرفته شده ولی برای اولین بار زهر مار برای تولید چسب قدرتمندی به کار گرفته شده که خونریزی بدن را در عرض چند ثانیه متوقف می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۰۰۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد
تولید چسب ضدخونریزی جراحی با زهر مار!

به‌گزارش مهر، مهم‌ترین ماده مورد استفاده در این چسب باتروکسوبین یا رپتیلاز نام دارد که یک آنزیم لخته کننده خون است که در سم خارج شده از دهان مارها وجود دارد. این ماده از سال‌ها قبل برای درمان خونریزی در حین جراحی مورد استفاده بود و چند سال قبل از ترکیب آن با هیدروژلی از جنس نانوالیاف برای تولید باند تزریقی به بدن استفاده شد.

پژوهشگران دانشگاه انتاریوی غربی برای تولید چسب جراحی ضد خونریزی نوعی ژلاتین را به سم مار اضافه کردند که در صورت تابیده شدن نور به آن به سرعت سفت و مستحکم شده و جلوی خونریزی را می‌گیرد. این چسب زخم جدید را می‌توان در جعبه کمک‌های اولیه قرار داد تا همیشه در دسترس باشد. در نهایت با تاباندن لیزر به این چسب زخم می‌توان آن را در عرض چند ثانیه فعال کرد.

این چسب زخم برای مقابله با بریدگی‌های پوستی عمیق و جراحات شدید در موش‌ها به کار گرفته شد و در عرض ۴۵ ثانیه خونریزی آنها را متوقف کرد که باعث شد از دست رفتن خون بدن موش‌ها ۷۸ درصد کاهش یابد. استحکام این چسب زخم ۱۰ برابر چسب فیبرین است که هم اکنون کاربرد گسترده‌ای دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار