آغاز بخش آوایی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان از امروز

تهران (پانا) - سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در بخش آوایی در مشهد از امروز شنبه 26 تیرماه تا 31 تیرماه و در بخش پژوهشی از 2 مردادماه تا 7 مردادماه در سمنان برگزار خواهد شد که افتتاحیه این دوره مشترک است و اختتامیه آن به تفکیک برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۰۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
آغاز بخش آوایی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان از امروز

سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در دو بخش آوایی و پژوهشی همچنین ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور برگزار می‌شود.

بخش دانش‌آموزی مسابقات در ۱۴ رشته قرآن، عترت و نماز برگزار می‌شود که سرفصل‌های کاملاً متنوعی دارد. در حوزه دانش‌آموزی رشته‌های تفسیر، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، احکام، انشای نماز، قرائت، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ عمومی، حفظ ۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، مداحی و اذان از مهم ترین رشته‌هایی است که برای دانش‌آموزان پسر و دختر برگزار می‌شود. این مسابقات برای فرهنگیان فقط در ۵ رشته برگزار شد که شامل قرائت، حفظ کل، حفظ ۱۰ جزء، نهج البلاغه و روش تدریس احکام است.

گفتنی است یکی از بهترین زمینه‌ها برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و توانمندسازی فرهنگیان، مسابقات قرآن، عترت و نماز است. برگزاری مسابقات زمینه ای است تا بتوانیم حس انس و الفت دانش‌آموزان را در حوزه دین و قرآن پیوند بزنیم و بتوانیم باورها و اعتقادات آن‌ها را توسعه و تعمیق ببخشیم.

فعالیت‌های تربیتی قرآنی می‌تواند به سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و ایجاد آرامش روحی و روانی آن‌ها کمک شایانی داشته باشد و می‌تواند سلامت زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همه ابعاد زندگی را ارتقا دهد.

میزبانی 2 استان خراسان رضوی و سمنان از مسابقات قرآن، عترت و نماز ۱۴۰۰

امسال این مسابقات به میزبانی ۲ استان برگزار می‌شود که در «بخش آوایی» دانش‌آموزان و فرهنگیان، استان خراسان رضوی، میزبان مسابقات است همچنین بخش پژوهشی مسابقات دانش‌آموزان به میزبانی استان سمنان برگزار می‌شود و استان سمنان از استان‌هایی است که زمینه قرآنی در آنجا به خوبی دنبال می‌شود.

برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز یکی از بزرگ ترین رخدادهای فرهنگی در حوزه قرآن، عترت و نماز است که در دو بخش «فرهنگیان» و «دانش‌آموزان» در همه دوره‌های تحصیلی و البته بخش «بین الملل» که معمولاً دوسالانه است، برگزار می‌شود.

محمدرضا مسیب‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز ویژه فرهنگیان و دانش‌آموزان اظهار کرد: «به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از روز 14 تیرماه در مشهد مقدس افتتاح شد که این دوره از مسابقات با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و غیرحضوری با دبیرخانه و داوری متمرکز در مشهد مقدس آغاز شد.»

وی با بیان اینکه بیش از 7.5 میلیون دانش‌آموز و فرهنگی با وجود کرونا از مرحله اول (سطح مدرسه) تا مرحله کشوری در این مسابقات شرکت کردند افزود: «رشته‌های مسابقات امسال در 2 بخش آوایی و پژوهشی است که بخش آوایی شامل قرائت قرآن، حفظ، ترتیل خوانی، مداحی و اذان در بخش پژوهشی شامل نهج البلاغه، صحیفه، احکام، انشا و مفاهیم تفسیر قرآن است.»

مسیب‌زاده خبر داد در حوزه فرهنگیان 4 رشته قرائت، حفظ با 2 گرایش حفظ کل و ۱۰ جزء، روش تدریس احکام و نهج البلاغه را داریم که این دوره از مسابقات از 14 تیرماه تا 16 تیرماه برگزار شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این دوره را به نحوی برگزار کردیم که دانش‌آموزان و فرهنگیان حال و هوای حضوری را در مسابقات پیدا کنند گفت: «فعالیت‌هایی مانند زیارت‌های نیابتی، به تو از دور سلام و ارسال هدایایی از مشهد مقدس به درب منازل شرکت کنندگان از جمله این موارد بود.»

وی عنوان کرد: «امسال مسابقات را به خانه دانش‌آموزان بردیم، آنان در مکان امن خانه دکور و بنرهای مسابقات را نصب کردند و مسابقات به خانه شرکت کنندگان راه یافته است.»

مسیب‌زاده با تاکید براینکه با وجود کرونا اجازه ندادیم فعالیتی در اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تعطیل شود خبر داد سعی کردیم در این شرایط با تغییر روش، اجرای فعالیت‌ها را دنبال کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره میزان استقبال از مسابقات با توجه به مجازی بودن آن گفت: «امسال براساس شرایط ویژه، در مجموع نسبت به سال گذشته ریزش شرکت کننده نداشتیم تلاش داریم برای سال‌های آینده با برچیده شدن کرونا تعداد شرکت کنندگان را افزایش دهیم.»

وی همچنین بیان کرد: «سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در بخش آوایی در مشهد از امروز شنبه 26 تیرماه تا 31 تیرماه و در بخش پژوهشی از 2 مردادماه تا 7 مردادماه در سمنان برگزار خواهد شد که افتتاحیه این دوره مشترک است و اختتامیه آن به تفکیک برگزار می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار