در مجله موسیقی « دانگ » رادیو نمایش چه گذشت ؟

تهران (پانا) - در پنجمین قسمت از برنامه «دانگ» که با اجرا و تهیه‌کنندگی اسماعیل باستانی و مجری کارشناسی نوژان حیدری ، پنجشنبه‌ 24 تیر ساعت 18 عصر به روی آنتن رادیو نمایش رفت ، قطعات و آلبوم های تازه منتشر شده موسیقی معرفی شد.

کد مطلب: ۱۲۰۰۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
در مجله موسیقی « دانگ » رادیو نمایش چه گذشت ؟

به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، مجله موسیقی«دانگ» رادیو نمایش اخبار حوزه موسیقی را تحلیل و بررسی می‌کند و به گفتگوی تخصصی با اهالی موسیقی می‌پردازد.

اولین آیتم برنامه موزیک‌باز بود که اسماعیل باستانی به معرفی قطعات و آلبوم‌های تازه منتشر شده موسیقی پرداخت. ازجمله قطعات کجا نیستی با صدای علیرضا بحرینی، خاتون با صدای امیر چهارم، همدست با صدای احسان نیزن، انتشار تیتراژ ابتدایی و انتهایی سریال زخم کاری ساخته حمید خزاعی فر، قطعاتی با صدای همایون بهی، حسین رومانان، پورنگ سپانلو، پوریا پورپرویز، حسین اسدیان و قطعه بی‌کلام به یاد استاد لطف‌الله مجد کاری از ساعد کاکاوند. در این بخش همچنین آلبوم‌های تازه منتشر شده‌ی «تماشایی» حسین حقیقی، «در دریا» کاری از گروه آدمک، «آدمهای شب زده» کاوه یغمایی و آلبوم «سیب هوس» امیر عظیمی معرفی شد.

در بخش دوم برنامه نوژان حیدری به بررسی مهم‌ترین اخبار موسیقی در هفته‌ای که گذشت پرداخت. او به مصاحبه دکتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که در آن به خسارت‌ 9 هزار میلیار دلاری کرونا به فرهنگ و هنر ایران و اعطای ۷۰۰ میلیار تومان تسهیلات به هنرمندان اشاره شده بود. حیدری گفت این مصاحبه با اعتراض برخی از اهالی موسیقی مواجه شده است. آنها گفته‌اند در این دو سال هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند. اسماعیل باستانی با پخش صدای دوتار نوازی استاد حسن سمندری فرزند استاد غلامحسین سمندری افزود: او به خاطر بیماری دخترش سازش را فروخته است و دو فرزندش را در این دو سال از دست داده است. چرا صندوق اعتباری هنر کمکی به آنها نکرده است؟

حیدری در این بخش به مصاحبه کیهان کلهر هم اشاره کرد که درباره مسایل روز موسیقی بوده و در آن به ضرورت حضور سبکهای مختلف موسیقی در بازار موسیقی اشاره شده است. در ادامه باستانی گفت درست است که هنر و موسیقی سلیقه‌ای است، اما نمیتوان از موسیقی فاخر به آسانی گذشت و باید جریان‌ساز باشد.

در بخش بعدی این برنامه با نام «نوبان» ندا رادمهر اخبار و حواشی موسیقی ایران را بررسی کرد. رادمهر در این برنامه به کارگاه بین فرهنگی آموزش پیانو در آلمان اشاره کرد. او گفت جشنواره بین‌المللی هنرمندان جوان المان که قدمت ۷۰ ساله دارد به همت آهنگساز شهیرآلمانی سیلیویوس در سال ۱۹۵۰پایه‌گذاری شده میزبان این کارگاه است. این کارگاه در سال ۲۰۱۰ به همت پویان جوان پایه‌گذاری شده است. خبر دیگر رادمهر انتشار فراخوان بنیاد رودکی برای استفاده از رهبران ارکستر جوان در این بنیاد بود.

ندا رادمهر خبرنگار موسیقی در بخشی دیگری از نوبان با استاد ناصر مسعودی تماس گرفت و جویای احوال او شد. در این ارتباط تلفنی مسعودی به جوان‌ها توصیه کرد راه خود را ادامه بدهند و امیدوار باشند.

در ادامه نوژان حیدری روی خط تلفن به مصاحبه با هومن نامداری نوازنده، آهنگساز و تنظیم‌کننده پرداخت. نامداری در این مصاحبه درباره ضرورت وجود ژانرهای متفاوت تر در بازار موسیقی گفت: همه ژانرها باید در یک سطح در پلت‌فرمهای موسیقی شنیده بشوند و نه به صورت فرعی و حاشیه‌ای. وی افزود: در این سالها این روند کند بوده و باید به آن سرعت ببخشیم چون روند تغییر در تولیدات و پخش در دنیای موسیقی جهان سرعت بالایی دارد و ما نباید به خاطر کاستی ها از قافله عقب بمانیم.

این تنظیم کننده درباره اینکه چرا جریان‌های فرعی نمی‌توانند در بازار موسیقی جریان‌ساز باشند گفت: در ایران جریان های خاصی وجود دارد که همان‌ها بولد می‌شوند چون راحت‌تر و دم دست‌تر هستند.تهیه‌کنندگان، اهالی موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دست به دست هم بدهیم و وقت بیشتری برای پخش و شناساندن این جریان‌ها به مردم بگذاریم. وی همچنین افزود: ما باید دایره و افق دیدمان را وسیع‌تر کنیم تا بتوانیم حتی در صورت مخالفت با ژانر‌های مختلف آنها را بپذیریم و به مخاطبان معرفی کنیم.

نامداری درباره اینکه آیا بازار موسیقی ایران این قابلیت را دارد که از تک‌صدا بودن خارج بشود گفت: بله. من خودم سعی کردم به سهم خودم این کار را در تنظیمات و نوازندگی موسیقی پاپ انجام دادم.

این هنرمند در پایان تاکید کرد برای اینکه بتوانیم سبک‌های مختلف موسیقی را به گوش مخاطبان برسانیم باید کارهایی انجام دهیم از جمله باز گذاشتن پلتفرمهای موسیقی جهانی، یا باز کردن فضا برای گروه‌های ناشناخته و جوان.

بخش دیگر برنامه دانگ، «نغمه ساز» یا «یاد بعضی نفرات» است که به مرور زندگی شخصیت های مهم و تاثیرگذار موسیقی ایران‌زمین می‌پردازد. در این بخش که به همت سایت تحلیلی موسیقی ما تولید شده بود، حبیب رضایی زندگینامه ابوالحسن صبا را خواند.

در بخش پایانی این برنامه نوژان حیدری روی خط تلفن با نیما جوان تهیه‌کننده موسیقی گفتگو کرد. جوان از ضبط کاری از مسعود سخاوت دوست خبر داد. وی همچنین درباره اینکه چرا صداهای متفاوتی در موسیقی ایران جریان‌ساز نمی‌شوند گفت به دلیل سیاستگذاری‌هایی که امکان رشد به این جریانات را نداده است. البته اکنون در دفتر موسیقی این اتفاقات تعدیل شده همچنین در بخش خصوصی به گروه‌های جوان و مستقل بها داده می‌شود.

این تهیه‌کننده موسیقی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از تهیه‌کنندگان موسیقی طوری حرف می‌زنند که انگار در حال خرید و فروش کالایی دم دستی هستند گفت: این ادبیات اصلا مناسب هنر نیست. اما شاید آنها از حوزه دیگری وارد موسیقی و هنر شده‌اند. البته که اقتصاد در هنر و موسیقی مهم است. اما این نگاه درستی نیست چون هنر کالا نیست حتی اگر تبدیل به یک فرایند اقتصادی شود. در جریانات مهم موسیقی در همه جای دنیا یک تهیه‌کننده باسواد و بزرگ پشت قضیه است. او میتواند در امور هنری هم نظر بدهد چون دانشش را دارد یعنی هم هنری و اقتصادی است. اما اگر به هنر به شکل کالا نگاه شود نتیجه‌اش جریان منفی‌است که گاهی در موسیقی ایران دیده می‌شود.

جوان درباره گروه‌های جوان و مستقل موسیقی گفت متاسفانه تهیه‌کننده‌ها کمتر از این کارها و گروه‌ها پشتیبانی می‌کنند چون معتقدند فروشی نخواهند داشت. در این شرایط هنرمند مجبور است خودش هزینه کند کارهایش را تولید کند و به پخش برسانند، این مساله گاهی باعث پایین آمدن کیفیت کارها می‌شود. در این بین گروه‌ها و افراد موفقی هم هستند که این معادلات را به هم ریختند و با وجود نداشتن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار توانستند موفق شوند و مخاطبان خودشان را پیدا کنند.

جوان درباره اینکه در حوزه موسیقی چه کسانی باید بانی باشند تا بتوانیم جریان‌های موسیقی مختلفی داشته باشیم گفت: دفتر موسیقی و بنیاد رودکی کار هنری تولید نمی‌کنند و تبدیل شده‌اند به یک بوروکراسی اداری و ممیزی، بنابراین بخش موسیقی و تهیه‌کننده‌ها باید این کار را بکنند. با هم اندیشی و هم‌نشینی می‌توان این‌کارها را انجام داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار