حسینی تشریح کرد

مثلث طلایی آموزش و پرورش در وضعیت کرونا

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای آموزش و پرورش شهرستان جغتای که با حضور فرماندار، امام جمعه و مسئولین این شهرستان برگزار شد، به تشریح مثلث طلایی آموزش و پرورش در وضعیت کرونا پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۹۹۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مثلث طلایی آموزش و پرورش در وضعیت کرونا

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش نهاد اصلی تحول زایی، توسعه آفرینی و مهارت گستری است گفت: مطالعات صاحب نظران نشان می دهد اگر کشوری بتواند دانش آموزانش را دست‌کم به سطح ۲ مقیاس مهارتی از سطوح ۶گانه پیزا برساند، مزایا و منافع اقتصادی آن تا سال ۲۰۳۰ برای کشورهایی که درآمد پایین‌تر از حد متوسط دارند باعث خواهد شد که تولید ناخالص داخلی آنها ۱۳ برابر افزایش یابد و برای کشورهای که درآمد بالاتر از حد متوسط دارند باعث خواهد شد تولید ناخالص داخلی آنها ۱۶ درصد بالاتر رود.

وی افزود: در واقع از این منظر آموزش و پرورش نقش اول در تحول و توسعه کشورها دارد وسرمایه ای تولید می کند که هرچه بیشتر مصرف شود فزونی می یابد و آن تولید سرمایه انسانی است که زیربنا و موتور اصلی توسعه در همه ابعاد است.
معاون وزیر در ادامه گفت: کشورهای ژاپن، فنلاند، کره جنوبی و مالزی نمونه های خوبی هستند که به رغم کمبود منابع و سرمایه طبیعی سرعت و رشد توسعه بالایی را تجربه کرده اند و دلیل عمده آن سرمایه‌گذاری بر روی نهاد آموزش و پرورش بوده است.

وی افزود: به همین دلیل همه کشور ها سعی می کنند نظام های تعلیم و تربیت خود را به سمت کیفیت بالا پیش ببرند و در این راستا اسناد راهبردی تولید کنند.

حسینی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران نیز با این نگاه سند تحول بنیادین تدوین و تصویب شد و اکنون ۱۰ سال از تصویب آن می‌گذرد، گفت: جوهره اصلی این سند ارتقای کیفیت در نظام تعلیم و تربیت، گسترش عدالت و توسعه مشارکت بنا نهاده شده است.

رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: مثلث ارتقای کیفیت، توسعه مشارکت و گسترش عدالت سه هدف آرمانی سند تحول بنیادین است که قادر است هم مبنا و هم بنای توسعه همه جانبه در کشور را رقم زند.

معاون وزیر با بیان اینکه سال گذشته با وضعیت کرونا به عنوان یک پدیده فراگیر جهانی در عین حال ناشناخته ، غیر تجربه شده، همه گیر و مبهم مواجه شدیم گفت: این پدیده بر همه ابعاد جامعه جهانی در قلمروهای اقتصاد، فرهنگ و روابط تاثیر گذاشت و بر نظام آموزش و پرورش نیز تاثیر همه جانبه داشت.

حسینی ادامه داد: آموزش و پرورش اولین نهادی بود که بر اثر کرونا مناسبات و ترتیبات معمول خود را به کلی دچار دگرگونی دید، مدارس اولین مکانی بودند که به تعطیلی کشیده شدند و قرنطینه شدن و بازگشت دانش آموزان به خانه نتیجه فوری این تعطیلی بود.

معاون وزیرگفت: باید به سرعت تلاش می شد که تعطیلی مدارس به تعطیلی آموزش منجر نشود، بر همین اساس مدرسه تلویزیونی پای کار آمد و خلاقیت های معلمان و تولید محتوا شکل گرفت و به سرعت شبکه شاد به عنوان پلت فرم داخلی، امن ، فراگیر، رایگان و انحصاری متولد شد.

وی با بیان اینکه با نگاه راهبردی تداوم آموزش و پوشش حداکثری راهبرد انعطاف حداکثری به وجود آمد و آموزش و پرورش اطلس یادگیری دانش آموزان را با انعطاف برای تداوم آموزش بستر سازی کرد، گفت: اما سه هدف آرمانی بسط عدالت، ارتقای کیفیت و توسعه مشارکت در این فضا با فرصت ها و در عین حال تهدید جدی مواجه شد.

حسینی ادامه داد: از حیث ارتقای کیفیت تحصیلی دانش آموزان باید بپذیریم که هیچ روشی جایگزین آموزش های حضوری نمی شود اما روش آموزش مجازی از تعطیلی فرآیند یاددهی یادگیری جلوگیری کرد و بهترین روش برای جلوگیری از توقف جریان یادگیری در عصر کرونا بود.

وی با بیان اینکه در شیوه آموزش مجازی، افت کیفیت به نسبت به آموزش های حضوری شکل می گیرد گفت: ضلع دیگر این مثلث آرمانی طلایی بسط مشارکت در نظام تعلیم و تربیت است که در وضعیت کرونا گسترش چشمگیری داشت و مشارکت معلمان،مدیران و خصوصا اولیا و به طور کلی جامعه در زیست بوم کرونا در امر تعلیم و تربیت بسط و گسترش بیشتری یافت.
وی افزود: معلمان وقت بیشتری را برای آموزش، تولید محتوا، فناوری‌های نوین آموزش ، ارتباط گیری با دانش آموزان و خانواده و کنترل و ارزیابی دانش‌آموزان در فضای غیر رسمی پیدا کردند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: خانواده ها مشارکت شان در امر تعلیم و تربیت جدی تر شد و نیکوکاران و خیرین به کمک بسط شرایط آموزش مجازی آمدند.

حسینی در باره توسعه عدالت به عنوان آرمان دیگر سند تحول بنیادین گفت: فرصت ها و تهدیدات جدیدی در این زمینه شکل گرفت و فرصت بسط عدالت از آن جهت فراهم شد که بهترین محتوای آموزشی و بهترین تدریس معلمان با تردد امواج به جای افراد برای دانش‌آموزان در سراسر ایران فراهم شد اما تهدید عدالت آموزشی هم شکل گرفت .

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۰ درصد دانش آموزان به شبکه ملی ارتباطات متصل نبودند و یا به وسایل ارتباطی هوشمند مثل موبایل و تبلت دسترسی نداشتندکه برای جلوگیری از بسط بی عدالتی آموزش دیجیتالی نظام تعلیم و تربیت به میدان آمد و طرح هدایت را تدوین و تصویب نمود.

جانشین وزیر در طرح هدایت گفت: در قالب این طرح قرار بر این شد این وسایل برای دانش آموزان نیازمند فراهم شود و خوشبختانه تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان اهدا شده است. همچنین برای دو میلیون و پانصد هزار دانش‌آموز دیگر هم با استفاده از ظرفیت های دولتی، عمومی، مردمی و خیرین تعهد ایجاد شده است .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه وجود سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه عدالت آموزشی کشور گام مهمی در ارتقای عدالت آموزشی است اظهار کرد: هفت گروه دانش آموز با نیازهای ویژه در بیش از ۱۷۰۰ مدرسه و با به کار گیری بیش از ۲۰ هزار معلم تحت آموزش ویژه قرار دارند.

حسینی با بیان اینکه در شهرستان جغتای دو مدرسه و یک مرکز مشکلات ویژه یادگیری تعداد ۱۴۰ دانش آموز را پوشش می دهد، گفت: وجود یک مدرسه حرفه ای و پیش حرفه ای به ویژه در برای دختران در راستای استمرار آموزش برای دانش آموزان استثنایی این شهرستان ضروری است که به امید خدا راه اندازی خواهد شد .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: به دانش آموزان کم برخوردار و نیازمند به وسایل هوشمند شهرستان جغتای، این وسایل اهدا شده و می شود و برای وسایل توانبخشی و سایر نیازهای مدارس این شهرستان دو میلیارد ریال اختصاص خواهد یافت و هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی تا ۷۰ درصد توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ۳۰ درصد باقی مانده توسط شهرداری تأمین خواهد شد .

وی در پایان گفت: در هر نقطه شهرستان که حداقل ۵ دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود داشته باشد یک کلاس راه اندازی خواهد شد و مناسب سازی مدارس موجود به انجام خواهد رسید.

شایان ذکر است معاون وزیر در سفر یک روزه به شهرستان جغتای علاوه بر حضور در نشست شورای اداری این شهرستان از مرکز اختلالات یادگیری و دو مدرسه دخترانه و پسرانه استثنایی این شهرستان بازدید به عمل آورد و 330 میلیون ریال برای خرید تجهیزات به این مدارس اختصاص داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار