در گفت‌وگو با پانا؛

قنبری: بدون رفع تحریم نباید به بهبود اقتصاد امیدوار بود

بازسازی اعتماد عمومی در جامعه ما یک ضرورت اساسی است/ کارآمدی دولت آقای رئیسی می‌تواند اعتماد اجتماعی را مجددا تقویت کند/نظرخواهی رئیسی از جریان‌های مختلف گامی مفید و اقدامی خردمندانه است

تهران (پانا) - تهران (پانا) - عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری تأکید کرد در هیچ کشوری مسائل اقتصادی با شعار حل نشده‌اند و هیچ کشوری را سراغ ندارم که در وضعیت تحریم به توسعه اقتصادی نائل شده باشد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
قنبری: بدون رفع تحریم نباید به بهبود اقتصاد امیدوار بود

داریوش قنبری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه جامعه‌شناسان هرچقدر اعتماد عمومی در یک جامعه بالاتر باشد را نشانه سلامت بالای آن جامعه می‌دانند، گفت: «در مقابل افول اعتماد اجتماعی شاخص مناسبی برای اندازه‌گیری سلامت یک جامعه نیست. بازسازی اعتماد عمومی در جامعه ما یک ضرورت اساسی است و راه این بازسازی از طرف دولت، شامل کارآمدی. در غلبه بر مشکلات و انجام درست کارویژه‌های دولت است.»

وی ادامه داد: «نظام سیاسی گرچه از قوای مختلفی تشکیل شده است اما دولت با توجه به اهمیت کار اجرایی و نقش تصمیمات دولت بر شهروندان، اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قوا دارد. عملکرد دولت در میان قوای مختلف اهمیت بیشتری دارد و ارتباط تنگاتنگی با اعتماد عمومی دارد. هرچقدر مردم شاهد باشند که تصمیمات دولت بیشتر در مسیر حل مشکلات است، آنها متوجه می‌شوند که دولت به فکر حل مشکلات آنهاست و قطعا و یقینا اعتماد عمومی هم افزایش پیدا می‌کند و برعکس این هم صادق است. یعنی هرچقدر ناکارآمدی بیشتر شود، اعتماد عمومی نسبت به دستگاه اجرایی رو به نقصان خواهد رفت.»

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: «آقای رئیسی شعارهایی را از جمله اینکه می‌خواهند مستقل و فراجناحی باشند، مطرح کردند. ایشان در زمینه حل مشکلات مردم از جمله اشتغال و سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی، وعده‌هایی را بیان کردند. هرچقدر دولت کارآمدتر باشد و به این وعده‌ها عمل کند، قطعا اعتماد عمومی هم افزایش پیدا خواهد کرد.»

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری اضافه کرد: «اعتماد عمومی همیشه ثابت نیست. معمولا رو به افزایش یا نقصان خواهد رفت. اما کارآمدی دولت آقای رئیسی می‌تواند اعتماد اجتماعی را مجددا تقویت کند.»

قنبری گفت: «دولت مدیریت کلان یک جامعه را برعهده دارد و این مدیریت کلان امروزه در مدیریت مولفه‌های اقتصادی بیشتر خود را نشان می‌دهد. عملکرد اقتصادی دولت‌ها یکی از مهمترین مولفه‌ها برای اندازه‌گیری میزان موفقیت‌شان است. اما در کنار مسأله اقتصاد، حوزه سیاست هم می‌تواند مهم باشد. آزادی‌های اصلی شهروندان و توجه به حقوق آنها نیز یکی از مولفه‌های مهم و تأثیرگذار است. با توجه به اولویت‌ نیازهای اقتصادی در شرایط کنونی، عملکرد اقتصادی دولت خیلی مهم‌تر است.»

دولت در خلا نمی‌تواند وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: «دولت هم در خلا نمی‌تواند وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشد. برای بهبود عملکرد اقتصادی دولت، پیوند حوزه‌های سیاسی و اقتصادی یک امر غیرقابل انکار است. موفقیت آقای رئیسی در عرصه اقتصاد در وهله اول، در گرو حل مسائل سیاست خارجی است. اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد، کار آقای رئیسی و دولت ایشان با موانع کمتری پیش خواهد رفت.»

قنبری گفت: «قطعا موفقیت در عرصه اقتصاد، نیاز به الزامات خاصی دارد که باید به آنها توجه کرد. بهبود وضعیت سیاست خارجی، بهبود تعامل با دنیای خارج، ارتباط مناسب بانکی با جهان و ... می‌تواند به عملکرد دولت آینده در عرصه اقتصاد کمک‌ کند.»

در هیچ کشوری مسائل اقتصادی با شعار حل نشده‌اند

او ادامه داد: «در هیچ کشوری مسائل اقتصادی با شعار حل نشده‌اند. هیچ کشوری را سراغ ندارم که در وضعیت تحریم به توسعه اقتصادی نائل شده باشد. قطعا وقتی دشمنان یک کشور، آن کشور را تحریم می‌کنند از کارآمدی سلاح تحریم مطلع هستند و تحریم را برای این اعمال می‌کنند که آن کشور از پای دربیاید، تضعیف شود و رفاه و رونق اقتصادی را از بین ببرند. بنابراین بدون حل مسأله تحریم نباید زیاد امیدوار بود که مشکلات اقتصادی از بین بروند.»

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری افزود: «اگر مانعی که در عرصه سیاست خارجی ایجاد شده است و مشکلاتی که دشمنان بر ما تحمیل کرده‌اند، برداشته شود می‌شود امیدوار بود که در مجموع، دولت آینده در مسیر موفقیت حل مشکلات مردم قرار بگیرد. دولت آینده در بهترین حالت می‌خواهد مسایل را مدیریت کند و برای مدیریت هم نیازمند منابع است. باید منابعی باشد که یک مدیر، مدیریت خود را پیش ببرد و راه ایجاد منابع هم این است که از وضعیت تحریم خارج شویم.»

نظرخواهی رئیسی از جریان‌های مختلف گامی مفید و اقدامی خردمندانه است

این فعال سیاسی با اشاره به تماس‌های دفتر رئیس‌جمهوری منتخب با اشخاصی از جناح‌های سیاسی گفت: «تماس‌های اخیر آقای رئیسی با برخی افراد از جریان‌های مختلف را کاری مهم و گامی رو به جلو می‌دانم، در جهت شعار محوری ایشان که اعلام کردند جناحی نیستند. اگر ایشان به این شعار در مقام عمل توجه کنند و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنند، قطعا هم در بازسازی اعتماد می‌تواند موثر باشد و هم برای حل مشکلات می‌تواند همه را به خوبی بسیج و مدیریت کند. اینکه از جریان‌های مختلف نظر خواسته‌اند به نظر من گامی مفید و اقدامی خردمندانه است. به اعتقاد من جریان‌های سیاسی هم باید کمک‌ کنند و این نگاه را به فال نیک بگیرند و به دولت آینده کمک کنند تا بر مشکلات غلبه کند. همه جریان‌های سیاسی در یک کشتی نشسته‌اند و منافع ملی متعلق به همه است. همه باید احساس مسئولیت کنند. اگر آقای رئیسی هم با همین فرمان جلو برود میتواند دولت موفقی را تشکیل دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار