مهرداد رشتاک*

تابستان و مدیریت مصرف برق

17 برنامه گسترده تعمیراتی با هدف آماده سازی 13 واحد بخاری و سیکل ترکیبی، تا پیش از آغاز پیک مصرف برق در نیروگاه شهید رجایی به پایان رسید تا این نیروگاه سهم خود را برای کمک به عبور از ماه‌های گرم سال، همراه با نیروگاه‌های مستقر در نقاط مختلف کشور به اشتراک گذارد.

کد مطلب: ۱۱۹۹۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد

نزدیک به 3 دهه است که نیروگاه شهید رجایی، سالانه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به شبکه سراسری تولید برق تزریق می کند تا خدمات خود را در حوزه های مصرف خانگی، کشاورزی، اقتصادی و صنعتی ارائه نماید.
با توجه به افزایش زودهنگام دمای هوا و شدت گرفتن آن در روزهای اخیر، رشد مصرف در ساعت های اوج مصرف برق (از ساعت 13 الی 18 بعد از ظهر) به بیشترین میزان خود در کشور، یعنی 20 درصد در دو ماه اخیر رسیده است که بی‌سابقه است.
امسال، پیک مصرف برق، آغازی زودهنگام داشت تا دلیلی بر افزایش تقاضای مصرف در این روزها باشد؛ موضوعی که موجب شده مصرف بر تولید، پیشی گیرد تا ناگزیر شاهد وقوع خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در ساعات شبانه‌روز باشیم. از سویی، کاهش بارندگی‌ها و در پی آن، کم شدن 34 درصدی سطح آب مخازن سدهای نیروگاه‌های برق آبی، دلیل دیگری بر خاموشی های اخیر است، دلیلی که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، با اشاره به آن می گوید: هر ساله ۱۶ تا ۱۷ درصد از برق مورد نیاز در ساعت های پیک مصرف، توسط نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شود که متاسفانه امسال به دلیل بارش کم نزولات جوی، ۳۴ درصد از مخازن سدهای نیروگاه‌های برق آبی را در اختیار نداریم که منجر به کسری حدود ۴ هزار مگاواتی تولید برق در ساعات اوج مصرف می‌شود.
واقعیت کمبود آب و برق و افزایش قابل توجه دمای هوا در تابستان امسال، ضرورت مدیریت صحیح مصرف را مطرح می کند؛ موضوعی که عدم رعایت آن می‌تواند منجر به خاموشی‌های بیشتر شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین میزان مصرف برق به وسایل سرمایشی تعلق دارد که در این میان سهم کولرهای گازی بیشتر از کولرهای آبی است. از این روی، رعایت الگوی صحیح مصرف و آشنایی شهروندان گرامی با فرآیند سخت تولید برق راهکاری است که در روزهای اخیر با تکیه بر آن می‌توان از وضعیت فعلی با موفقیت عبور کرد.

* منبع : وزارت نیرو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار