موفقیتهای آموزش و پرورش استثنایی کرمانشاه در اجرای بستههای تحولی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست صمیمی با همکاران حوزه آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه به تشریح موفقیتهای استان کرمانشاه در اجرای بستههای تحولی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۳۸ دانش آموز استثنایی در گروه های مختلف استثنایی در مدارس کرمانشاه در حال تحصیل هستند، گفت: از این تعداد هزار و ۵۶۸ دانش آموز در ۶۵ مدرسه ویژه استثنایی و دو هزار و ۱۷۰ دانش آموز در ۴۱۷ مدرسه عادی به صورت تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.
حسینی در ادامه گفت: از ۲ هزار و ۱۷۰ دانش آموز تلفیقی فراگیر هزار و ۵۶۲ دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری هستند که در ۱۲ مرکز دولتی و ۸ مرکز غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری تحت آموزش های ویژه قرار دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز دارد، گفت: از این تعداد ۲ مدرسه سهم استان کرمانشاه است که ساخت یک مدرسه بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی با بابیان اینکه بر اساس استاندارد به هر ۲۵ دانش آموز باید یک نیروی توان بخشی، گفتار درمانگر و کاردرمانگر تعلق گیرد، گفت: آموزش و پرورش استثنایی کرمانشاه ۱۸ نیروی توانبخشی دارد که به هر ۶۲.۷ دانش آموز یک نیروی توان بخشی تعلق گرفته است.
وی افزود: برای حل مشکل کمبود این نیروه ها نیاز است با جذب نیروهای طرحی و ماده ۲۸ و هماهنگی با دانشگاه های فرهنگیان و علوم توان بخشی در جهت رفع مشکل نیروهای توان بخشی مورد نیاز در استان کرمانشاه و در کل کشور اقدامات اساسی صورت گیرد و در حال حاضر اقداماتی نیز در این جهت آغاز شده است.
معاون وزیر گفت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۱۳۹۹ برای استان کرمانشاه پوشش ۹۸.۵ درصدی هدف گذاری شده بود اما علیرغم شیوع بیماری کرونا این استان به پوشش ۹۹.۶ درصدی رسید. در استان کرمانشاه و در سال گذشته به ۲۲.۷% دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات مشاوره ای از طریق مراکز مشاوره ارائه شده است.
حسینی در ادامه با اشاره به دستاوردهای برش استانی سه بسته های تحولی مرتبط با استان کرمانشاه پرداخت و گفت: در فعالیت توانمند سازی نیروی انسانی تحت عنوان آموزش زبان اشاره آموزش ۱۱۰نفر معلم والدین و نهاد های اجرایی، هدف گذاری شده بود که استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ توانست ۱۳۴ نفرشامل ۸۲ معلم دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و ۵۲ نفر کارکنان نهادهای اجرایی را با برگزاری ۳کارگاه تحت آموزش قرار دهد.
وی گفت: یکی از فعالیت های دیگر توانمند سازی نیروی انسانی، آموزش خط بریل است که ۲۹ نفر معلم و ۱۰نفر از والدین دانش آموزان آسیب دیده بینایی استان با برگزاری ۲ کارگاه تحت آموزش قرار گرفته اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های توانمند سازی نیروی انسانی " آموزش معلمان مهارت های چندگانه" بود گفت: استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ توانست ۲۵.۱% از معلمان را با برگزاری یک کارگاه آموزشی آموزش زبان اشاره، خط بریل و راهبردهای تدریس طیف اتیسم به میزان ۱۲۰ ساعت تحت آموزش مهارت های چندگانه قرار دهد. یک مدرسه الگویی پذیرا ویژه دانش آموزان تلفیقی و یک مدرسه الگویی اتیسم در استان کرمانشاه در حال مناسب سازی است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه از ۳۲۸ هزار و ۹۲۱ دانش آموز استان کرمانشاه ۳۳هزار و ۴۲۰ دانش آموز نیازمند به ابزارهای هوشمند ارتباطی بودند اظهار کرد: تاکنون ۳ هزار و ۳۴۶ گوشی یا تبلت به دانش آموزان کم برخوردار این استان اهدا شده است. همچنین در قالب نهضت مشارکتی توان افزایی به ۶۷۲ دانش آموز با نیازهای ویژه استان کرمانشاه نیز تبلت و گوشی هوشمند اهدا شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: پوشش ۲۱۵ نوآموز استثنایی در پیش دبستانی و ارائه خدمات توان بخشی به ۳۶.۷ درصد نوآموزان پیش دبستانی و ۴۶.۸ درصد از دانش آموزان ابتدایی از دیگر اقدامات سال گذشته استان کرمانشاه است که جای تقدیر دارد.
ارسال دیدگاه