یک روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با پانا:

شوخی کردن درباره واکسن کرونا روح جمعی را خدشه‌دار می‌کند

تهران (پانا) - یک روانشناس اجتماعی با بیان اینکه علم و دانش شوخی‌بردار نیست، معتقد است که شوخی کردن و پردازش اطلاعات درباره واکسن کرونا باعث می‌شود روح جمعی دچار خدشه شود و سوگیری‌ها و پرداختن به حواشی، سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و هر چه باعث شود اعتماد مردم به فرایند واکسن کرونا سست شود، قابل پذیرش نیست.

کد مطلب: ۱۱۹۷۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد
شوخی کردن درباره واکسن کرونا روح جمعی را خدشه‌دار می‌کند

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت مساله اعتماد مردم در فرایند واکسیناسیون کرونا اظهار کرد:‌ «پس از اطلاعات و داده‌هایی که درباره واکسن‌های آسترازنکا و فایزر در رسانه‌ها شکل گرفت، مساله اعتماد به واکسن مطرح شد. از آنجا که اغلب مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اخبار رسانه‌ها استفاده می‌کنند، شوخی کردن و پردازش اطلاعات درباره واکسن کرونا باعث می‌شود روح جمعی دچار خدشه شود و اعتماد عمومی را به واکسن کرونا، فرایند درمان و واکسن‌های ایرانی سست می‌کند.»

این روانشناس اجتماعی ادامه داد:‌ «امروز جریان تبلیغی برای تضعیف کردن واکسن ایرانی و پرداختن به حواشی از سوی رسانه‌های خارجی وجود دارد و در مقابل پرداختن به واکسن خارجی نیز در داخل کشور وجود دارد اما باید پذیرفت علم و دانش موضوعی شوخی‌بردار نیست. موضوع سلامت مردم است و هر چه باعث شود اعتماد مردم به فرایند واکسن کرونا سست شود، قابل پذیرش نیست.»

اگر به جای توهین به رسانه از سوی متولیان سلامت،‌ روند درست علمی پیش گرفته شود و داده‌ها و تاییدیه‌های علمی در اختیار مردم قرار بگیرد و اطلاع‌رسانی شود قطعا در اعتماد عمومی تاثیرگذار خواهد بود

وی اضافه کرد: «اکنون مسابقات یورو در حال برگزاری است و دیده می‌شود که تماشاگران هم حضور دارند به این دلیل که به جریان علمی اعتماد دارند و واکسیناسیون خود را انجام می‌دهند تا به چرخه طبیعی زندگی بازگردند. اینکه در مباحث خانگی جملاتی همچون «من واکسن نمی‌زنم»، «من اعتماد ندارم» شنیده می‌شود به نظر می‌رسد حرف زدن‌های غیرمتعهدانه و غیرتخصصی و تاثیرگذار، ذهن مردم را درگیر می‌کند. شاید در پله اول درگیری ذهن اهمیت چندانی نداشته باشد اما در پله دوم سلامت مردم از دست می‌‌رود و مرگ و میر کرونا افزایش می‌یابد.»

ایمانی در ادامه با تاکید بر ضرورت اعتماد به واکسن کرونا خاطرنشان کرد: «توصیه ما این است که به روند علمی در واکسن کرونا چه در ایران و چه در سایر کشورها،‌ اعتماد شود زیرا ضریب ایمنی واکسن‌هایی که تولید می‌شود مشخص است. بنابراین اهمیت دادن به وجه علمی و پرداختن به آن وظیفه همه نهادها از جمله رسانه‌ها است و باید همراستا با هم در زمینه سلامت مردم حرکت کنند.»

این مدرس دانشگاه ادامه داد: «امروز در اخبار دیده می‌شود که برخی افراد برای تزریق واکسن به ارمنستان رفته‌اند. لازم است متولیان سلامت ظرفیت علمی موجود را بیان کنند. از طرفی باید پرداختن به حواشی و ابعادی است که بر پروسه علمی واکسن کرونا سایه می‌اندازد، حذف شود. اگر به جای توهین به رسانه از سوی متولیان سلامت،‌ روند درست علمی پیش گرفته شود و داده‌ها و تاییدیه‌های علمی در اختیار مردم قرار بگیرد و اطلاع‌رسانی شود قطعا در اعتماد عمومی تاثیرگذار خواهد بود. مرکز افکار سنجی ایرانیان بر اساس داده‌هایی که منتشر کرده اعلام کرده است 58.8 درصد مردم به واکسن ایرانی اعتماد دارند. بنابراین درصد بالایی از مردم به تزریق واکسن اعتماد دارند.»

در جامعه چیزی که همواره وجود داشته این است که برخی افراد راجع به هر چیزی که دانش و آگاهی ندارند نیز صحبت می‌کنند

وی درخصوص گزارش دبیرکمیته علمی کووید19 درباره بی‌اعتمادی مردم سیستان و بلوچستان به واکسن کرونا و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: «مردم در سیستان و بلوچستان در شرایطی حاد زندگی می‌کنند. نوع فرهنگ و دیدگاهی که مردم سیستان دارند، تحت تاثیر علما و نخبگان جامعه است. اگر نخبگان آن جامعه و افراد آگاه که تاثیر زیادی در سیستان دارند، نسبت به واکسن کرونا توجیه شوند،‌ مردم سیستان می‌توانند اعتماد کنند ضمن اینکه برای فرهنگسازی و آگاهسازی در آن منطقه کاری نشده است.»

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه پرداختن به موضوعات علمی و تخصصی کار هر کسی نیست،‌ گفت: «متاسفانه در جامعه چیزی که همواره وجود داشته این است که برخی افراد راجع به هر چیزی که دانش و آگاهی ندارند نیز صحبت می‌کنند. در اینجا سواد رسانه‌ای بسیار اهمیت دارد. اگر سواد رسانه‌ای وجود داشته باشد مشخص می‌شود که آیا حرف‌ها قابل استناد است یا خیر.»

ایمانی با تاکید بر اینکه به گفته کارشناسان واکسن زدن بهتر از مبتلا شدن به کرونا است،‌ گفت: «باید پذیرفت جریان علمی با پشتوانه بالا در فرایند واکسن وجود دارد و فارغ از اینکه پزشک‌ها ایرانی یا خارجی هستند، این افراد متعهد و دارای تخصص هستند. سوگیری‌ها و پرداختن به حواشی، سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. شاید واکسن کرونا هم همچون واکسن‌های دیگر،‌ بر روی برخی افراد اثرگذار نباشد اما تزریق آن بهتر است از اینکه مرگ و میر کرونا افزایش یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار