دومین سمینار راکتورهای کوچک برگزار می‌شود

تهران (پانا) - سمینار «راکتورهای کوچک ماژولار» به طور مشترک توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و شرکت مهندسی و ساخت نیروگاه‌های اتمی(مسنا) طی مدت سه روز از تاریخ 21 الی 23 تیرماه سال جاری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۹۷۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
دومین سمینار راکتورهای کوچک برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، در این سمینار علاوه بر ارائه مقالات تخصصی در زمینه شناخت برخی از تکنولوژی‌های راکتورهای SMR، موضوعاتی نظیر چالش تدوین کدها و استانداردها و ضوابط فنی، الزامات کاربری، برنامه سایر کشورها در زمینه راکتورهای ماژولار کوچک، معرفی کاربردهای غیر الکتریکی و تبیین چالش های انجام ارزیابی تکنولوژی آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

این سمینار که دومین سمینار تخصصی درخصوص راکتورهای SMR با عنوان «بررسی روند انتخاب تکنولوژی راکتورهای کوچک ماژولار برای ایران» است، توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و شرکت مسنا طی سه روز از تاریخ 21 الی 23 تیرماه سال جاری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برگزار خواهد شد.

اساتید، دانشجویان و کارشناسان علاقمند به حضور مجازی در این سمینار می‌توانند مشخصات دقیق خود (شامل اطلاعات فردی و محل کار یا تحصیل و تلفن تماس) را به آدرس ایمیل nstri.reactor@aeoi.org.ir با عنوان «درخواست حضور مجازی در سمینار SMR» ارسال نمایند تا لینک شرکت در سمینار برای ثبت نام‌کنندگان ارسال شود.

گفتنی است، راکتورهای کوچک ماژولار (Small Modular Reactors) که در دسته بندی آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای توان الکتریکی حداکثر 300 مگاوات می‌باشند، ویژگی هایی از جمله: ایمنی ذاتی، سهولت در تأمین سرمایه اولیه، کاهش زمان ساخت، تولید به صورت قطعات پیش‌ساخته در کارخانه و مونتاژ و حمل به سایت، امکان اتصال نیروگاه به شبکه‌های کوچکتر برق، جلب بهتر مشارکت صنایع داخلی و بخش خصوصی، امکان تولید هم‌زمان برق و حرارت، کاربردهای متنوع، امکان سری‌سازی قطعات، امکان احداث در مجاورت مناطق صنعتی و پرجمعیت و بدور از رودخانه یا دریا برخوردار هستند.

حرکت ایران به سمت فعالیت در حوزه این راکتورها از اوایل دهه 90 شمسی آغاز شد و از سال 1396 با عضویت در کارگروه فنی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شتاب بیشتری پیدا کرد. به دلیل توجه بین‌المللی به این تکنولوژی پیشرفته و مزایای نسبی آن در مقایسه با راکتورهای سنتی بزرگ علیرغم کمبودها و مشکلات، راکتورهای کوچک ماژولار به عنوان یکی از گزینه‌های تولید انرژی هسته‌ای مورد توجه کارشناسان و متخصصین هسته‌ای کشورمان واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار