هورالعظیم جان گرفت

تهران (پانا) _آب سد کرخه 6 روز بعد از رهاسازی برای سیراب کردن هورالعظیم و کاستن از مشکلات زیست محیطی آن، به این تالاب رسید. با کاهش 50 درصدی آورد آب حوزه کرخه که منبع اصلی تأمین کننده بخشی از تالاب هورالعظیم به شمار می‌رود مشکلاتی برای ساکنان منطقه ازجمله گاومیش داران پیش آمده  و نگرانی برای تلف شدن ماهیان و دیگر موجودات زنده تالاب بالا گرفته بود.

کد مطلب: ۱۱۹۷۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد

«علی شهبازی» معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به «ایران» گفت : از آنجا که ما پیشتر چنین شرایطی را پیش‌بینی می‌کردیم از حدود 6 روز پیش آب سد کرخه را به‌صورت موجی رها‌سازی کردیم که این آب عصر روز جمعه به هورالعظیم رسید و فعلاً مشکل حل شده است . به گفته وی، آب برای رسیدن از سد کرخه به هورالعظیم می‌بایست از یک شبکه شریانی 560 کیلومتری عبور کند به‌همین دلیل هر رها‌سازی حدود 5 یا 6 روز زمان می‌برد. وی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که آورد آب حوزه کرخه در سال آبی جاری و نسبت به مدت مشابه سال قبل و حتی بلندمدت حدود 50 درصد کاهش دارد که نشان دهنده خشکسالی شدید است.

از سوی دیگر ما با چند مشکل بزرگ در این بخش روبه‌رو هستیم؛ اول اینکه در چنین شرایطی تعادلی بین منابع و مصارف در این حوزه وجود ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان وزارت نیرو و آب منطقه‌ای خوزستان را مقصر می‌دانند، گفت: مدیریت منابع آب بسیار پیچیده است و ما در شرایط خشکسالی شدید هستیم و برنامه مدونی برای گذر از ماه‌های گرم داریم و نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم ولی در مسیر رسیدن آب از کرخه به هور انحرافات و برداشت‌هایی صورت گرفته بود که طبیعی است وقتی خارج از برنامه آبی استفاده شود، اثر خود را در بخش دیگر نشان می‌دهد. در حال حاضر نیز با این رها‌سازی که خارج از مصوبه مدیریت مصوب خشکسالی است، ما ریسک‌های پاییز را افزایش داده‌ایم چون برنامه‌ریزی ما تا پایان شهریور است.

شهبازی تأکید کرد: در قالب برنامه‌ریزی که ما داشتیم 75 متر مکعب بر ثانیه آب به‌صورت موجی به‌سمت هور رهاسازی شده و فعلاً به نظر نمی‌رسد احتیاج به رها‌سازی مجدد باشد. وی نیاز‌های زیست محیطی تالاب هورالعظیم در سال های خشکسالی نظیر امسال را یک میلیارد و 386 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تاکنون یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب رها‌سازی کرده‌ایم ولی به‌دلیل رسیدن گرمای زودرس، تبخیر زیادتر از حد معمولی بوده است و مشکلاتی را رقم زد.

وی همچنین نیاز آبی هورالعظیم برای فصل بهار را 386 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: برای فصل بهار هم بیش از نیاز یعنی 409 میلیون مترمکعب به هور اختصاص یافته است. وی همچنین تأکید کرد: مشکلاتی که برای گاومیش داران پیش آمده بود در شریان‌های انتهایی تالاب بوده است. وی همچنین در خصوص فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده و خبر از فاجعه زیست‌محیطی بواسطه مرگ هزاران ماهی رخ داده، گفت: این فیلم‌ها عمدتاً مربوط به بخش‌های عراقی هورالعظیم است و جای گلایه است که رسانه‌ها در شرایطی که روز جمعه آب به هورالعظیم رسید و مشکل حل شد کمتر به آن پرداختند . ما منکر مشکلات نیستیم ولی همه باید بپذیریم خشکسالی امسال بسیار شدید است و به هر جهت مشکلاتی برای همه دارد. با وجود اظهارات این مقام مسئول، فعالان محیط زیست در هورالعظیم نسبت به نحوه مدیریت آب و پرداخت نشدن حقابه هورالعظیم به عملکرد وزارت نیرو انتقاد دارند.

«ناصر عبیات» یکی از فعالان زیست‌محیطی که خود را فرزند هورالعظیم می‌خواند، گفت: 30 روزاست که آبی به هور نرسیده و موجب مرگ هزاران ماهی و تلف شدن ده ها گاومیش شده است. مسئولان بیایند و ببینند چطور اهالی روستاهای «کسر» و «اکریه »به‌دلیل تلف شدن تعدادی از احشام‌شان بار سفر بسته‌اند تا راهی اهواز شوند. وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود عکسی که از تلف شدن هزاران ماهی در فضای مجازی منتشر شده مربوط به ایران نیست، گفت: متأسفانه این گونه نیست و واقعیت این است که 90 درصد عکس‌ها مربوط به مرگ ماهیان در بخش ایرانی هور است. وی همچنین در مورد برداشت‌های غیر مجاز آب در مسیر رسیدن آب از سد کرخه تا هورالعظیم گفت: سازمان آب خوزستان بسیاری از پمپ‌های آب کشاورزی را پلمب کرده ولی ممکن است در برخی جاها این کار انجام شده باشد چون در بخش‌هایی شلتوک کاری شده است. وی گفت: حرف ما این نیست که وزارت نیرو به کشاورزان آب بدهد بلکه ما فقط خواهان تخصیص حقابه هورالعظیم هستیم و فکر نکنم در کشور کسی باشد که شرایط خشکسالی را درک نکرده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار