وزارت امور خارجه از شیوع کرونا تا خرید و واردات واکسن

تهران (پانا) - دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رشته توئیتی اقدامات انجام شده توسط وزارت خارجه پس از شیوع ویروس کرونا و رایزنی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته برای خرید و واردات واکسن کرونا را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۷۰۹۵
لینک کوتاه کپی شد
وزارت امور خارجه از شیوع کرونا تا خرید و واردات واکسن

رضا زبیب در این توئیت نوشت: «از روز اول انتشار کرونا، در وزارتخارجه با اهدای محدود ماسک به چین و سپس کار پر استرس انتقال دانشجویان ایرانی از ووهان به تهران درگیر شدیم. کرونا که وارد ایران شد، با اضطرابی چندماهه پیگیر تامین امکاناتی شدیم که "نایاب" بود: کیت تشخیص، ماسک، ونتیلاتور، گان، دارو/مواداولیه و...

اینکار تا تابستان ۹۹ در حد نوعی پل هوایی برای کمکها ادامه داشت تا با همت پژوهشگران، در این موارد خودکفا شدیم. گام دوم: تلاش برای خرید واکسن و تمهید تولید ملی/مشترک بود که از همان تابستان ۹۹ و بصورت موازی پیشرفت. تامین تجهیزات و مواد اولیه برای تولید ملی، تا اردیبهشت امسال ادامه داشت.

سیاست عدم شرکت در آزمایش بالینی، پیش خرید را مشکل کرد اما اولین خرید در حد کم از روسیه و بسته اهدایی چین، بهمن ۹۹ رسید. خرید از کوواکس نهایی شد اما قابل اتکا نبود چون متکی به تولید دیگران بود. تحریم هم انتقال پول را ۳ماه عقب انداخت. واردات اندکی از هند انجام شد اما ابتر ماند!

قرارداد تولید مشترک با کوبا و روسیه امضا شد اما دستیابی به محصول زمانبر بود لذا واردات بیشتر و سریعتر حتی در بالاترین سطوح مانند سفر فروردین وزیر خارجه چین پیگیری شد. دریافت بسته‌های اهدایی دیگر از چین و واردات تدریجی اسپوتنیک و استرازنکا کمک کرد اما نیاز کشور خیلی بیشتر بود...

رایزنی سیاسی موجب جهش واردات در اردیبهشت شد و آرامشی در جامعه ایجاد کرد اما از ابتدای خرداد بصورت غیرمترقبه با مشکل روبرو شدیم. دوباره اضطراب و کوشش و... بیست روز تلاش نتیجه داد و از هفته آخر خرداد ۲محموله بزرگ وارد شد. اکنون مسیر هموار شده و واکسن بیشتری وارد میشود، انشاءالله.

در کنار تولید پرافتخار داخلی، تا اعلام کفایت وزارت بهداشت، واردات بیشتر/سریعتر دردست پیگیری است. تلاش همکاران در وزارتخارجه و سفارتخانه‌ها که با سکوت کار کردند و همراهی وزارت بهداشت و بانک مرکزی ستودنی بود. می‌توان انتظار بهتر داشت اما موانع، به ویژه جنایت تحریم را باید در ارزیابی لحاظ کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار