مشهد در آستانه ورود به موج پنجم

شرایط برای همه گیری بیماری فراهم است

مشهد(پانا) - به گفته دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-19 دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، بیش از 30 درصد از موارد ابتلا به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه، از نوع دلتای هندی است. از آنجا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است، مشهد نیز در آستانه ورود به دلتای کرونا و پیک پنجم است.

کد مطلب: ۱۱۹۷۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
مشهد در آستانه ورود به  موج پنجم

مشهد، شهر زیارتی و زائرپذیری است که به خاطر وجود مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام، در تمام ایام سال و مخصوصا تابستانها مقصد مسافران زیادی از سراسر کشور است. این روزها، مشهد بیشتر از گذشته، کرونایی و محدود، پذیرای زائران و مسافران است. شلوغی حرم مطهر رضوی در دهه کرامت نشان از این داشت که مسافران زیادی وارد این شهر شده اند، هر چند رعایت پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر مشهود است، اما حرم رضوی تنها مکان رفت و آمد مسافران تابستانی در این شهر نیست.

اکنون که نیمی از استان های کشور درگیر موج پنجم کرونا شده اند و رعایت پروتکل های بهداشتی و حساسیت جامعه نسبت به بیماری کاهش یافته است، مسئولان امر با وضع قوانین و محدودیت ها باید دوباره مردم را نسبت به خطر سرایت زیاد این نوع ویروس جهش یافته حساس کنند.

بیش از ۶۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال واکسینه شده‌اند

مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد شنبه 12 تیر ماه در جمع خبرنگاران به روند صعودی کرونا در استان اشاره کرده و گفت: «ما حدودا ۱۴۰۰ نفر را در یک هفته بستری کرده ایم. همچنین از هفته چهارم خرداد ماه تا هفته اول تیر ماه تعداد تست سرپایی ۴ درصد افزایش پیدا کرده است. تا به امروز تعداد کل بستری ها ۶۲۸ نفر است که نسبت به ماه های اخیر ۴ درصد افزایش داشته ایم.»

وی گفت: «این ویروس جدید سرعت سرایت بالاتری دارد که یک فرد مبتلا می تواند ۱۰ نفر دیگر را گرفتار این بیماری کند. سردرد، تب و آبریزش بینی از علائم ویروس دلتا است که شباهت زیادی به سرماخوردگی و حساسیت های فصلی دارد. از مردم خواهش می کنیم هر فردی که دارای چنین علامت هایی است سریع به مراکز تست کرونا مراجعه کند.»

قلیان در ادامه یادآور شد: «تاکنون بیش از ۶۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال واکسینه شده اند و امیدواریم در هفته های پیش رو افراد بالای ۵۰ سال را واکسینه کنیم.»

وی تاکید کرد: «در سه شهرستان سرخس،تایباد و قوچان کرونا دلتا تشخیص داده شده که ممکن است از مرز دو غارون وارد استان شده باشد.»

بیش از 30 درصد از موارد ابتلا به کرونا از نوع دلتای هندی است

علی‌اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به ایجاد وضعیت قرمز در شهرهای جنوب و جنوب شرقی کشور و همجوار استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: «در بین بیمارانی که در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه بستری هستند برخی ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی آنها در تست pcr منفی بود و زمانی که از نظر نوع هندی مورد بررسی قرار گرفتند، بیش از 30 درصد موارد از نوع دلتای هندی گزارش شد.»

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: «افزایش تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا نشان دهنده ورود به شرایط پیک در مشهد است که در صورت همکاری موثر مردم می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد.»

هم‌اکنون ۱۲ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و در صورت تداوم شرایط موجود و افزایش روند مبتلایان، خراسان رضوی نیز به‌زودی قرمز خواهد شد.

در موج‌های قبلی کرونا همیشه محدودیت ها و قوانین نظارتی ستادهای ملی و استانی کرونا بعد از همه گیری ویروس و در قله موج ها اعمال می شد. اصطلاح «پیشگیری بهتر از درمان است»، یک شعار بهداشت و درمانی است، اما به نظر می رسد این شعار از سوی کارشناسان و تصمیم گیران امر در مدت تصمیم‌گیری‌های کرونایی مورد توجه نبوده است.

شاید اعمال محدودیت‌ها و قوانین محکم نظارتی که تا حدودی در پیک های موج های قبلی کرونا انجام می شد، قبل از یک دست شدن کشور به رنگ قرمز بتواند موجب کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر کرونایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار