استعدادیابی دانش آموزان در سنین پایه می‌تواند تأثیر شگرفی بر پیشرفت فرایند یادگیری و پرورش استعداد آن‌ها داشته باشد

دیر (پانا)_ نائب رئیس دوم مجلس دانش‌آموزی پسران استان بوشهر گفت یکی از دغدغه‌های مهم والدین و دانش آموزان در مورد انتخاب رشته و شغل، شناسایی استعدادهای فردی هر دانش‌آموز است.

کد مطلب: ۱۱۹۶۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
استعدادیابی دانش آموزان در سنین پایه می‌تواند تأثیر شگرفی بر پیشرفت فرایند یادگیری و پرورش استعداد آن‌ها داشته باشد

به گزارش پانا ، محمدرضا تنو گفت : یکی از دغدغه‌های مهم والدین و دانش آموزان در مورد انتخاب رشته و شغل، شناسایی استعدادهای فردی هر دانش‌آموز است. با توجه به اینکه دانش آموزان در مقاطع پایه و سنین پایین‌تر بهتر می‌توانند آموزش‌های لازم را فرابگیرند ، لذا استعدادیابی دانش آموزان در سنین پایه می‌تواند تأثیر شگرفی بر پیشرفت فرایند یادگیری و پرورش استعداد آن‌ها داشته باشد.

تنو افزود : در مبحث چگونگی استعدادیابی دانش آموزان نمی‌توانیم تنها استعدادهای منطقی_ریاضی و زبانی _کلامی را ملاک مطلق سنجش استعداد قرار دهیم زیرا در این صورت بسیاری از دانش آموزان نادیده گرفته می‌شوند.

تنو تصریح کرد : طی سال‌های متمادی متأسفانه اصلی‌ترین روش استعدادیابی دانش آموزان در سیستم آموزشی، استفاده از روش استعداد سنجی باهوش بهر(IQ) است. در این شیوه همواره افرادی که از استعدادهای منطقیریاضی و زبانیکلامی بالایی برخوردار هستند برتر شناخته‌شده و درنتیجه عده زیادی طرد می‌شوند. درحالی‌که هر فرد استعدادهایی دارد که مختص خود اوست و این استعدادها به شناسایی و هدایت نیاز دارند.

نائب رئیس دوم مجلس دانش‌آموزی پسران استان بوشهر گفت : همه‌ی ما در اطرافمان دانش آموزان بااستعداد زیادی را دیده‌ایم که به دلیل قرار نگرفتن در چارچوب‌هایی که برای موفقیت در مدرسه مشخص کرده‌اند، کم‌کم شوق یادگیری را ازدست‌داده‌اند.

تنو افزود : یکی از راهکارهای مفید برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان با کمک معلمان ، برگزاری رقابت سالم در میان دانش آموزان است .

او گفت : یکی از فعالیت‌های مفید برای استعدادیابی دانش آموزان برگزاری مسابقاتی در زمینه‌های مختلف برای پی بردن به ویژگی‌های خاص آن‌ها است. نکته‌ی اصلی در برگزاری این رقابت‌ها این است که دانش‌آموز بداند این رقابت، یک رقابت دوستانه و برای تفریح در بین آن‌ها است، و بدون استرس ، تنش و اعمال فشار در آن شرکت کند.

تنو افزود : اگر به این موضوع با دقت بیشتری نگاه کنیم در می یابیم که بسیاری از دانش آموزانی که در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند ، حائز این شرایط بوده و چه بسا با کشف و رشد این استعدادها بتوان از آن ها فردی موفق و تاثیرگذار در جامعه ساخت. ولی متاسفانه آنگونه که باید به آنها توجهی نمی شود. البته نمی توان در این خصوص فرد خاصی را مقصر دانست، چرا که مجموع شرایط موجود باعث بروز این بی توجهی شده و نمی توان یک دلیل واحد را موثر دانست.
او گفت : می توان اولین قدم در شناخت استعداد دانش آموزان را در برگزاری مسابقات و جشنواره های مختلف که به نوعی با اهداف دانش آموزی برگزار می گردد، برداشت. در بسیاری از مواقع پس از برگزاری این رویدادها و بدون اینکه به صورت تخصصی به انواع فعالیت های صورت گرفته توجه شود، رویداد به پایان رسیده و دیگر هیچ گونه پیگیری در این خصوص انجام نمی پذیرد. در صورتی که می توان این گونه رویدادها را برای دانش آموزان مستعد، راه ورودی به دنیای جدید دانست که می تواند به نحوی به سمت سوی تخصصی که در آینده آن را با موفقیت دنبال کند، هدایت نماید.
برای مثال : دانش آموزی که به بازیگری علاقه دارد ،را به یک کارگردان یا بازیگر حرفه ای معرفی گردد.

یا یک دانش آموزی که به تولید ویدیو علاقه دارد را به یک تدوینگر ماهر معرفی گردد.

یک دانش آموز که به موسیقی علاقه دارد را به نوازنده گیتار یا یک خواننده ماهر معرفی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار