جرایم حقوق کیفری سایبری

کرج (پانا)- با توجه به پیشرفت تکنولوژی و اطلاعات به طور یقین افراد سودجو و فرصت طلب با فراگیری دانش، درصدد سوء استفاده از تکنولوژی هستندکه این افراد سودجو امکاناتی را که توسعه تکنولوژی برای جامعه بشری به ارمغان می‌آورد دستخوش امیال و اغراض خودساخته و باعث ایجاد مشکلاتی برای استفاده کنندگان از تکنولوژی شده و باعث ایجاد شبهه و تردید برای استفاده صحیح از این امکانات و تکنولوژی شده‌اند تا جایی که امروزه توجه دولتمردان، حقوقدانان و متخصصین در امر تکنولوژی را به خود معطوف کرده است.

کد مطلب: ۱۱۹۶۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
جرایم حقوق کیفری سایبری

جرایم ساده حرفه‌ای شامل انواع سرقت و کلاهبرداری های سایبری مانند؛ سرقت قانون و کلاهبرداری کلاسیک، جرایم علیه امنیت ملی و اخلاق عمومی، اخبار جعلی و کذب، جرم علیه افراد، نشر اکاذیب، جرایم علیه شخصیت معنوی، جرایم بانکی، دستبرد به حساب های بانکی اشخاص و یا در سطح پیشرفته دستبرد به خزانه ملی می شود.

اما حقوق کیفری به این صورت است که اگر فردی مرتکب چنین جرایمی شود، در اولین مرحله باید اثبات شود که شخص مظنون، مجرم است یا خیر در مرحله بعد باید پرونده نگاری و سند نگاری برای فرد مجرم انجام شود همچنین قاضی پرونده شخص را خوانده و مجازات فرد مجرم صادر می شود و در پایان،با توجه به نوع مجازات فرد مجرم می تواند تخفیف در مجازات بگیرد. قاضی در این شرایط با درصد تخفیفی که در اختیار دارد می‌تواند تخفیفی در مجازات مجرم اعمال کند.

اما مجازات در سطح ساده که عبارت است از حبس، شلاق، مجازات فیزیکی یا غیر فیزیکی مانند محرومیت و... اما در سطوح متوسط و پیشرفته درجه مجازات بالا رفته و بیشتر مجازات به حالت غیرفیزیکی تبدیل می شود و در بعضی مواقع حتی منجر به اعدام و تبعید هم می شود. بنابراین حقوق کیفری سایبری در تمامی کشور های دنیا برقرار است و بندهای مجازات و تخفیف های بین المللی هم درباره همین موضوع وضع شده به همین دلیل اکثر مجازات ها در همه جای دنیا مشابه یکدیگر است.

خبرنگار؛ علی اصغر مختاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار