صالحی: کتاب درسی برای دانشآموز نقطه پرش باشد نه نقطه توقف
اوقات فراغت یک بخش باانعطاف برای هم افزایی است/مسجد و کانونهای فرهنگی هنری فرصتی برای مشارکتهای اجتماعی هستند که میتواند یک نقطه همگرایی باشد
تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد اوقات فراغت یک بخش باانعطاف است که میتوان در آن همگرایی نهادها را عمق و وسعت داد.
سیدعباس صالحی در مراسم افتتاحیه فعالیتهای تابستانی دانشآموزان با بیان اینکه نهادهای آموزش محور و تربیت محور در گذشته همگرا بودند اظهار کرد: در گذشته آموزش و تعالی این نهادها در یک بستر بود اما امروز ما شاهد گونه ای از هم گسیختگی نهادها هستیم.
وی افزود: بی تردید دانشآموز در یک محیط ایزوله پرورش پیدا نمیکند؛ نهاد تعلیم و تربیت میتواند این موضوع را سامان دهد اگر فضای این نهاد را در این موضوع محدود کنیم به نتیجه نمیرسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: باید بتوانیم در یک نگاه فرابخشی به یک ترکیب سازی نهادهای موثر برسیم برای واقع بینانه کردن انتظارات باید مسیرهای نهادهای ۴ گانه را هموار کنیم.
صالحی ادامه داد: کانون این حوزه اوقات فراغت است؛ اوقات فراغت یک بخش باانعطاف است که میتوان در آن همگرایی را عمق و وسعت داد.
وی به یک نظرسنجی درباره دراختیار داشتن اوقات فراغت اشاره و عنوان کرد: بخش مهمی از مشکل ما در خروجی تعلیم و تربیت این است که نهادهای ۴ گانه مسیرهای خود را میروند لذا آغاز این تغییر اوقات فراغت است در این حوزه میتوان همگرایی ۴ نهاد را ایجاد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: یکی از ظرفیتهای وزارتخانه ما کارهای فرهنگی مساجد است که ۲۶ هزار کانون و یک میلیون دانشآموز داریم.
صالحی تصریح کرد: مدرسه قفس کتاب درسی را میسازد که مانع خلاقیت و عمق به دانش است. یکی از نکات همگرایی این است که کتاب درسی نقطه پرش برای دانشآموز باشد نه نقطه توقف، کتاب دریچه باشد نه یک دریچه بسته؛ لذا بحث کتاب و کتابخوانی مطرح میشود.
وی به زیست مذهبی بچهها نیز اشاره و اظهار کرد: در این بخش مناسبات مسجد و مدرسه مهم است تا به زیست مذهبی بچهها کمک شود. زیست احتماعی نیز مهم است و باید مهارت زندگی جمعی را به جوانان آموزش دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای تشکلهای اجتماعی از بین دانشآموزان تا ۱۵ سال شکل میگیرد افزود: مسجد و کانونهای فرهنگی هنری فرصتی برای مشارکتهای اجتماعی هستند که میتواند یک نقطه همگرایی باشد.
صالحی تاکید کرد دانشآموزان باید خلاقیت هنری را نیز داشته باشند؛ در افق ذهنی دانشآموز باید چهرههای مورد علاقه وجود داشته و چهرههای علمی باید جز این چهرهها باشد. در این حوزه نیز بین نهاد تعلیم و تربیت و نهادهای دیگر همبستگیهایی لازم است که باید اتفاق بیافتد.
وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد آینده ساز کشور است که در حوزه هم گرایی نقش آفرینی میکند و یکی از کانونهای موثر در این بین اوقات فراغت است.
ارسال دیدگاه