کار دستی زنان هنرمند دیشموک + فیلم

زنان دیشموک توانمندی های بسیاری دارند که اگر حمایت شوند و فضای آموزشی مناسبی داشته باشند به خوبی می‌درخشند

دیشموک (پانا) - دیشموک زنان فراوانی دارد که با وجود کمبود فضای آموزشی توانسته اند فعالیت های شایانی انجام دهند. ساخت وسایل تزئینی با اسپند (اسفند) ملیله دوزی، منجوق دوزی، بافتنی،میخک و خیاطی از جمله این فعالیت‌هاست.

کد مطلب: ۱۱۹۵۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
کار دستی زنان هنرمند دیشموک + فیلم

زنان و دختران دیشموکی در استان کهگیلویه و بویراحمد بر این باورند که با تمام مشکلات و محرومیت های منطقه باز هم دست از تلاش بر نمی‌دارند و حضوری فعال در جامعه داشته باشند.

بر همین اساس یکی از همین زنان توانمند دیشموک به پانا می گوید: «من با هزینه شخصی خودم وسایل مورد نیاز را می گیرم و در حیاط خانه شخصی ام شروع به کار می‌کنم، چون مکان مناسبی برای انجام کارم ندارم، پس به خانه شخصی خودم روی آوردم.»
وی بیان می‌کند: «این کار را با علاقه خودم شروع کردم. اینکه حداقل یک سرگرمی یا کار برای زنان شهرم ایجاد شود، چون امروزه بیکاری در همه جا رایج است پس این کار علاوه بر سرگرمی، حداقل یک میزان درآمدی دارد که من به همین هم راضی هستم.»
این زن هنرمند دیشموکی می افزاید: «هر چند من علاقه بسیاری برای این کار دارم، اما با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شوم. نبود مکان و کمبود امکانات و نداشتن فضای آموزشی از جمله مشکلات ما است.»
وی ادامه می‌دهد: «افراد زیادی مشغول به این کار نیستند چون مطمئنا هیج کس در خانه شخصی من کار نمی کند که امری طبیعی است. بنابراین باید مکان مناسبی داشته باشم تا افراد زیادی مشغول به این کار هنری شوند.»
این زن هنرمند دیشموکی بیان می‌کند: «تنها آنهایی که اقوام من هستند، هم‌اکنون با من کار می‌کنند، چون فقط دوستان و آشنایان اعتماد کافی دارند که به خانه شخصی من بیایند. هر کاری که با اسپند(اسفند) انجام می‌دهم، ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که خوشبختانه تا الان مردم از کارم خیلی استقبال کرده‌اند.»

به نظر می رسد زنان دیشموک توانمندی های بسیاری دارند که اگر حمایت شوند و فضای آموزشی مناسبی داشته باشند به خوبی می‌درخشند.

بخش دیشموک در فاصله ۹۵ کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و۱۸۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان قرار گرفته است.

خبرنگار: ریحانه وحیدی خواه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار