یک روانشناس البرزی در گفت و گو با پانا عنوان کرد:

تاثیرات شگفت‌انگیز مطالعه در اوقات فراغت

کرج( پانا ) - خواندن کتاب تاثیرات مثبت بسیاری روی ذهن و عملکرد افراد در زندگی فردی و اجتماعی می‌گذارد به زندگی انگیزه داده و تخیلات را بهبود می‌بخشد. با فرا رسیدن فصل تابستان، بسیاری از افراد به ویژه کودکان و نوجوانان با اوقات فراغت بسیاری روبه رو می‌شوند. امسال نیز دومین تابستان کرونایی تجربه می‌شود که تفاوت زیادی با تابستان های سال های قبل از شیوع بیماری کرونا دارد. از جمله محدودیت شرکت در کلاس‌های تابستانی، سفر و یا بسیاری از تفریحات بیرون از خانه اما قطعا ایده ها و تفریحات خانگی بسیاری نیز وجود دارند که برای پر کردن اوقات فراغت به ویژه در تابستان بسیار مفید و سرگرم کننده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۹۴۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تاثیرات شگفت‌انگیز مطالعه در اوقات فراغت

مریم شکوری روانشناس ارشد بالینی در رابطه با کتابخوانی و مطالعه کتاب در اوقات فراغت در گفت گو با پانا عنوان کرد:«مطالعه کتاب یکی از مفیدترین، ارزان ترین و البته سرگرم کننده ترین راه ها برای پرکردن اوقات فراغت است.»

وی در رابطه با کتاب خواندن و تاثیر آن بر کسب علم و بهبود خلاقیت تصریح کرد:«یکی از بزرگترین دلایل کتاب خواندن، کسب علم و دانش است کتاب های خوب منبعی از اطلاعات هستند و خواندن آنان با موضوعات متنوع عمق دانش را افزایش می‌دهد. همچنین مطالعه، خلاقیت را بهبود می‌بخشد و به ما این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را آزاد کنیم با مطالعه بیشتر چیزهای بهتری نیز یاد خواهیم گرفت و افکار جدید همیشه ذهن ما را به کشف زندگی در راه های جدید و بهتر هدایت می‌کند.»

این روانشناس بالینی در خصوص رابطه مطالعه با کاهش استرس گفت:«خواندن یک کتاب می‌تواند استرس را حتی گاهی بهتر از پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی از بین ببرد. همچنین مطالعه کردن اثرات مثبت زیادی بر مغز دارد و از بیماری هایی از جمله آلزایمر جلوگیری می‌کند. تمرین و فعالیت موجب بهبود فعالیت ها و سالم ماندن مغز نیز می‌شود. حل پازل و خواندن کتاب یکی از راه های تمرین مغز و افزایش تمرکز است.»

شکوری در ادامه، در رابطه با افزایش انگیزه با مطالعه کتاب اضافه کرد:«مطالعه کتاب خوب می‌تواند الهام بخش زندگی باشد و حتی آن را هم تغییر دهد خواندن یک کتاب آموزنده به خصوص دیالوگ ها یا بیوگرافی افراد را برای دستیابی به اهداف تشویق می‌کند و راهنمایی های بسیاری را نیز برای موفقیت ایجاد می کند»

این روانشناس درباره مزایای مطالعه در بهبود حافظه و تخیل خاطرنشان کرد:«با هر بار خواندن کتاب باید شخصیت ها، تاریخ و خیلی چیزهای دیگر را به خاطر بسپاریم که این کار به مرور باعث تقویت حافظه و مغز خواهد شد. بنابراین مطالعه زیاد باعث بیشتر شدن تخیل نیز می‌شود. با خواندن یک کتاب تخیلی وارد دنیای جدیدی می‌شویم، که در این دنیای جدید تخیل ما به بهترین نحو کار می‌کند.»

وی همچنین اشاره کرد: « همیشه می‌توانیم کتاب و یا نوشته ای را که خوانده ایم با خانواده، دوستان یا همکاران به اشتراک بگذاریم و همین موضوع نیز توانایی ما را برای اجتماعی تر شدن افزایش می‌دهد»

شکوری در پایان بیان کرد:«کتاب و کتابخوانی بسیار ارزشمند و مفید است. انگیزه، بهبود خلاقیت، تخیل، تفکر، حافظه و تمرکز، بهبود فعالیت مغز از جمله تاثیرات مثبت و شگفت انگیز مطالعه است. به علاوه، کتاب در مقایسه با انواع سرگرمی ها ارزان و در عین حال سرگرم کننده و مفید است. پس کتاب بخوانید و مطالعه کنید و از فواید ارزشمند و مثبت آن بهره‌مند شوید.»

خبرنگار؛ آتوسا هشترود دهلان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار