افشاگری حسین انتظامی از «افسانه بی بی سی»

تهران (پانا) - رئیس سازمان سینمایی در صفحات خود در شبکه‌های مجازی، کتاب «افسانه بی‌بی‌سی» را معرفی کرد؛ کتابی که با مستندات متعدد نشان می‌دهد این بنگاه سخن‌پراکنی به‌رغم ادعای فراوان، نه مستقل است و نه بی‌طرف.

کد مطلب: ۱۱۹۴۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
افشاگری حسین انتظامی از «افسانه بی بی سی»

حسین انتظامی در مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر کتاب افسانه بی‌بی‌سی به قلم تام میلز را معرفی کرد. این کتاب که با ترجمه مسعود میرزایی در بازار کتاب در دسترس است به استناد مدارک محرمانه‌ای که از بایگانی خارج شده، فاش می‌کند ورای حرفه‌ای‌نمایی بی‌بی‌سی چیست.

رئیس سازمان سینمایی در پستی مفصل‌تر در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام هم در مورد این کتاب نوشت: بنگاه خبرپراکنی بریتانیا (BBC) که براساس منشور سلطنتی تاسیس شده است با قدمتی یکصدساله بزرگترین موسسه پخش عمومی در جهان است؛ افزون بر سیصد میلیون نفر (بیش از ۶ درصد جمعیت بزرگسال جهان) مخاطب حداقل یکی از سرویس‌های پرشمار آن هستند. (این آمار در خود بریتانیا ۸۰ درصد است)

بی‌بی‌سی اگرچه ظاهرا یک سازمان مستقل و غیردولتی به شمار می‌آید اما شورای حکام (هیات امنا) آن به پیشنهاد دولت (حزب حاکم) و با فرامین سلطنتی منصوب می‌شوند. مقامات ارشد و به‌ویژه مدیرکل آن نیز از میان چهره‌های وابسته به قدرت و معمولا با پیشینه نظامی یا امنیتی انتخاب می شوند.

«تام میلز» پژوهشگر انگلیسی در این کتاب با استناد به شواهد، مستندات و کدهای متعدد تاکید می‌کند بی بی سی به‌رغم ادعای فراوان، نه مستقل است و نه بی‌طرف؛ زیرا ساختار و فرهنگ آن عمیقا برساخته گروه‌های قدرتمند است. او با مرور برخی مدارک محرمانه که به‌تازگی از بایگانی خارج شده است تصویری روشن از بی‌بی‌سی و اتفاقات پشت پرده آن ارائه می‌کند و نشان می‌دهد ورای حرفه‌ای‌نمایی این رسانه چه ملاحظاتی نهفته‌ است.
اگر چه بی‌بی‌سی در دوره‌هایی با حزب حاکم (کارگر یا محافظه کار) چالش‌هایی داشته است که اوج آن به دوره (نخست وزیری مارگارت) تاچر مربوط می‌شود فرضیه اصلی این پژوهش (وابستگی بی‌بی‌سی به نظام سلطنتی بریتانیا) را دچار خدشه نمی‌کند.

انتظامی در پایان نوشت: این کتاب ارزشمند نخستین بار در ۲۰۱۶ منتشر شده و در زمانی کوتاه به چاپ‌های چندم رسیده است و آن را دوست خوبم دکتر مسعود میرزایی از مدیران ارشد و سابق ایرنا ترجمه کرده است. (انتشارات اندیشه احسان) کتابی کاربردی برای روزنامه‌نگاران و دوستداران پشت پرده رسانه‌ها.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار