حمید فرخ نژاد: هیچ یک از ما بجزسینما شغلی نداریم
تهران (پانا) - حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی در ششمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر،بازدیدی از این رویداد داشت و همچنین در این روز نشست «میجر» با حضور حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم و دیگر عوامل برگزار شد.
طبق گزارش رسیده ، احسان عبدیپور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «میجر» در نشست خبری این اثر عنوان کرد: «میجر» دکوپاژ بهغایت سادهای دارد و سهم نویسنده از این فیلم، بیشتر از کارگردان آن است.
نشست خبری فیلم سینمایی «میجر»، امروز دوشنبه ۱۰ خرداد، در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو، در طبقه هفتم برگزار شد.
احسان عبدیپور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «میجر» در نشست خبری این فیلم بیان کرد: واضح است که نویسنده در این فیلم بیشتر سازنده است تا کارگردان، چرا که «میجر» دکوپاژ بهغایت سادهای دارد و از منظر کارگردانی تنها در طراحی کاراکتر میتواند نقشهایی داشته باشد.
در ادامه، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان کرد: من تجربه همکاری در یک فیلم را با احسان عبدیپور داشتهام و آن «میجر» است. این فیلم، تجربه متفاوتی برای من از باب شناخت احسان عبدیپور بود که فرد بسیار دوستداشتنی و دوست خوبی است. حمید فرخنژاد نیز از دوستان قدیمی من است و به دعوت او در این کار حاضر شدم.
او درباره رنگ و نور و تونالیته غالب زرد در «میجر» توضیح داد: این فیلم به لحاظ استاتیک بسیار ساده پرداخت شده است و شاید پرداخت رایج سینماتوگرافی را ندارد، بلکه سعی شده، همه چیز واقعی باشد و اگر زیبایی و جذابیتی در کلیت فیلم است، به جغرافیای بوشهر و ویژگیهای آن برمیگردد.
فروغ قجابگلی، بازیگر «میجر» نیز توضیح داد: وقتی فیلمنامه را خواندم، نقشم را بسیار دوست داشتم. از تهیهکنندگی حمید فرخنژاد و محمود کلاری، بهعنوان مدیر فیلمبرداری در این کار بسیار خوشحال بودم. همه عوامل پشت صحنه دست به دست هم دادند تا کار خوبی شکل بگیرد.
حمید فرخنژاد بیان کرد: این سومین فیلم من بهعنوان تهیهکننده است. خاستگاه فیلم که بوشهر بود و حضور احسان عبدیپور، دو دلیل اصلی من برای پذیرفتن تهیهکنندگی فیلم است. احسان عبدیپور را از دوران دانشجوییاش میشناسم و نبوغ زیادی دارد. همچنین شخصیت او و خانوادهاش و دِینی که ما همیشه نسبت به زادگاه خود و جنوب داریم، باعث شکلگیری این همکاری شد. متأسفانه جای این جنسآثار، در سینما مهجور است. بیشترِ آثار به تهران محدود میشوند تا فروش داشته باشند اما بضاعت و ظرفیت شهرستانها در ساخت آثاری درخور، معمولاً مورد توجه قرار نمیگیرد.
او افزود: هیچیک از ما بهجز سینما، شغلی نداریم و گاهی مجبوریم در برخی از فیلمها بازی کنیم تا پول باقیمانده از آنها را در کارهایی مثل «میجر» که باب میلمان است، سرمایهگذاری کنیم.
این بازیگر سینما عنوان کرد: سینما این روزها بیشتر با تجارت و میزان بازگشت سرمایه تعریف میشود. یک بازیگر صاحب اسم و رسم، ترجیحاً همیشه کار را نجات نمیدهد، بلکه بازیگر درست، این هدف را محقق میکند. نظیر بازیگران خوب این فیلم که با سوژه درست و فهم و درک کارگردان نتیجه خوبی را رقم زدند.
فرخنژاد ادامه داد: متأسفانه، سینمای ما در حال حاضر، سینمای نامهاست. من وقتی به کارنامه کاریام برمیگردم، میدانم گاهی مجبور بودهام، فیلمهایی بازی کنم تا بتوانم این جنس فیلمها را بسازم و به احسان گفتهام اگر این فیلم فروش رفت، فیلم بعدی را میسازیم.
عبدیپور بیان کرد: یادم است وقتی دانشجو بودم، در حد ۴۰۰ تومن داشتم و در کلاس محمود کلاری ثبت نام کردم و بیش از هر دانشی، منتظر بودم که او را ببینم. مادرم همیشه تیتراژها را که میدید، میگفت: «احسان کی با محمود کلاری کار میکنی؟» و حالا این همکاری اتفاق افتاد.
او درباره آشناییاش با حمید فرخنژاد نیز گفت: در سالهای دانشجوییام فیلمنامهای به یک بازیگر دادم که با او همکاری کنم و این بازیگر حمید فرخنژاد است و الان کنارم نشسته است و با این عزیزان در فیلم بسیار به من خوش گذشت. من عاشق زمانهای پرت بین پلانها بودم تا با محمود کلاری حرف بزنم.
عبدیپور عنوان کرد: من بسیار متأثر از سهراب شهید ثالث و امیر نادری هستم و یادم هست یک هفته که مرور فیلمهای شهید ثالث بود، با سختی خودم را از بوشهر به تهران رساندم.
کلاری نیز درباره استفاده از لوکیشنهای بکر بوشهر و شهرهایی غیر از تهران، در ارتقای زبان بصری سینما عنوان کرد: بسیاری از مناطق ایران جذابیتهای بصری خود را دارند، بوشهر نیز بسیار جذاب و نمونهای استثنایی است. من سه بار به آنجا سفر کرده بودم و هیچمرتبهای مثل اینبار که با تغییراتی نسبت به سفرهای قبلی من همراه بود، جزئیات را ندیده بودم. ذات شهر و منطقه بوشهر، هنوز حفظ شده است. بهویژه این که احسان همه بخشهای آن را میشناخت و از کوچههایش خاطره دارد، قضیه فرق میکرد. برای من فیلمبرداری در بوشهر مثل یک جریان مکاشفه بود و تجربه ویژهای نیز به دست آمد. نمیخواستیم به دنبال پرداختهای مرسوم باشیم، اگرچه سینما تعریف خاص خود را دارد، اما سعی کردیم، در زیبایی ذاتی این منطقه دخل و تصرف نکنیم تا انرژیاش حفظ و همانطور به مخاطب منتقل شود.
عبدیپور در ادامه نشست خبری درباره ایده فیلم گفت: داستان این فیلم واقعی اتفاق افتاده بود. فردی در خانهمان بود که در تماسی به واقعهای که در زیر پوست شهر اتفاق میافتاد، اشاره کرد و همانجا قصه فیلم برایم شکل گرفت.
فرخنژاد، تهیهکننده و بازیگر «میجر» نیز خاطرنشان کرد: از همه دوستانی که برای ساخته شدن این فیلم همراهی کردند، تشکر میکنم. از مردم خوب و شریف بوشهر و خانواده احسان، علیرضا تابش و بنیاد سینمایی فارابی تشکر میکنم. قدردان همه عوامل و بازیگران هستم که در این فیلم باعشق حضور داشتند. همچنین از محمدمهدی عسگرپور دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز تشکر میکنم که برخلاف سایر همکارانشان ترسی از حضور فیلم در جشنواره نداشتند.
حسین انتظامی :ثبت در فیاپف نشاندهنده اعتبار جشنواره جهانی فجر است
رئیس سازمان سینمایی معتقد است که ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست جشنوارههای مورد تأیید فیاپف نشان داد که این جشنواره معتبر است و حرفهایی که درباره این جشنواره میزدند، بی مبنا بود.
حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، عصر روز دوشنبه ۱۰ خرداد به پردیس چارسو محل برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر آمد و در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفت.
رئیس سازمان سینمایی در گفتوگویی درباره انتقاداتی که نسبت به برگزاری جشنوارهها در ایام کرونایی مطرح شده است، بیان کرد: سازمان سینمایی نمیتواند معطل انتقاداتی شود که نتیجه آن تعطیلی سینماست. وقتی پدیدهای مانند کرونا در جهان رخ میدهد و فراگیر میشود، اولین و راحتترین واکنش این است که کاملاً منفعلانه رفتار و همه چیز را تعطیل کنیم، درحالیکه سینما زنده است؛ همچنان که جامعه زنده است.
او افزود: بنابراین ما در سازمان سینمایی به این نتیجه رسیدیم که جشنوارهها را باتوجه به کارکردهایی که دارند و باتوجه به اقتضای روز کرونا در یک زیست کرونایی برگزار کنیم. ازهمینرو، این پنجمین جشنوارهای است که برگزار شد. در همین ایام کرونایی؛ اول جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان و در ادامه جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره «سینما حقیقت»، بخش ملی جشنواره فیلم فجر برگزار شدند و الان جشنواره جهانی فیلم فجر در حال برگزاری است.
انتظامی در ادامه مطرح کرد: هر جشنوارهای پایههایی دارد که عبارت است از رقابت، نمایش، بازار، آموزش و برنامههای جانبی. پس با فراگیری این بیماری بسته به شرایط روز کرونا، طراحی مناسب آن ایام انجام شد، به این صورت که در جشنوارهای که زمینه نمایش وجود داشت، نمایشها برقرار شد و ... همانطور که عرض کردم ما در مقابل سینمای ایران و تلاشهایی که سینماگران متحمل میشوند، مسئول هستیم و نمیتوانیم جشنوارهها را، که یکی از اصلیترین کارویژههای آنها رقابت، دیده شدن آثار و انگیزهآفرینی است، تعطیل کنیم. خوشبختانه همچنان که میبینید استقبال از جشنواره چه در بخش نمایش و چه در بخش حضور آثار، قابل تأمل است.
در پایان، رئیس سازمان سینمایی درباره مهمترین تجربه برپایی این جشنواره گفت: زحمات و تلاشهایی که در طول چند سال برای این جشنواره کشیده شد، به ثمر نشسته است. بنابراین زحمات همه مدیران در همه ادوار قابل تقدیر است و این جشنواره بالاخره توانست در فیاپف ثبت شود، از این جهت نشان داد که جشنواره جهانی فیلم فجر معتبر است و آن حرفهایی که درباره این جشنواره میزدند، بیمبنا بود.
ارسال دیدگاه