افزایش صادرات خشکبار ایران در سال ۱۴۰۰
تهران (پانا) - سازمان توسعه تجارت در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت صادرات خشکبار ایران در سال جاری پرداخته که نشان دهنده رشد صادرات در این بخش است.
به گزارش ایسنا، با وجود آنکه در طول سالهای گذشته بسیاری از دولتها بر لزوم حرکت به سمت صادرات کالاهای پیچیده و با ارزش افزوده بالا تاکید کردهاند اما در عمل هنوز بخش مهمی از صادرات ایران را یا محصولات وابسته به نفت تشکیل میدهند یا کشاورزی و محصولات غذایی و از این رو حفظ بازارهای سنتی ایران اهمیت فراوانی دارد.
در سال ۱۳۹۹، میزان صادرات خشکبار ایران نیز به تبعیت از وضعیت جهانی اقتصاد زیر سایه شیوع کرونا، کاهش یافت اما همانطور که آمارها نشان میدهد در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ میزان صادرات ایران ۴۸ درصد افزایش یافته، آمارهای تفکیکی سازمان توسعه تجارت نیز نشان میدهد که در حوزه خشکبار صادرات ایران افزایش یافته است.
بر اساس اعلام این سازمان، صادرات این گروه طی دو ماهه نخست سال جاری با ارزشی معادل ۲۱۲ میلیون دلار و به وزن ۹۶ هزار تن صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۳۶ درصد و به لحاظ وزنی ۲۵ درصد رشد داشته است.
از این میزان، صادرات پسته خود به تنهایی معادل ۱۲۲ میلیون دلار و ۱۸ هزار تن بوده است که ۵۷ درصد از کل صادرات این گروه را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۴۳ درصد و از لحاظ وزنی ۵۰ درصد افزایش را نشان میدهد.
از مهمترین بازارهای هدف صادراتی محصولات خشکبار در دوره مذکور میتوان به چین، امارات متحده عربی، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ویتنام، افغانستان و... اشاره کرد.
صادرات خرما طی دو ماهه نخست سال جاری معادل ۴۸ هزارتن به ارزش۴۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۲ درصد و از لحاظ وزنی ۱۳ درصد افزایش را نشان میدهد. صادرات کشمش نیز طی دو ماهه سال جاری معادل ۲۷ هزار تن به ارزش ۳۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر ارزشی و وزنی با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است.
ارسال دیدگاه