جادوی کتاب؛ تجربه‌ای از دنیای مجلات رشد در کلاس درس

تهران (پانا) - معلم امیرآبادی در تجربه‌نگاشت خود با توجه به نقش کتاب در زندگی دانش‌آموزان به علاقه‌مندسازی و تشویق آن‌ها به مطالعه با ورود به دنیای مجلات رشد پرداخت.

کد مطلب: ۱۵۶۳۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
جادوی کتاب؛ تجربه‌ای از دنیای مجلات رشد در کلاس درس

‌نسیم ورکیانی‌پور معلم پایه دوم آموزشگاه امام محمدتقی(ع) منطقه امیرآباد در تجربه‌نگاشت خود با عنوان «جادوی کتاب» با تأکید بر نقش کتاب در زندگی فردی و اجتماعی به چگونگی علاقه‌مندسازی و تشویق دانش‌آموزانش به مطالعه با ورود به دنیای مجلات رشد پرداخت.

«‌در دنیایی که بچه‌ها بیشتر از هر چیز با صفحه‌های درخشان گوشی و تبلت آشنا هستند، پیدا کردن راهی برای علاقه‌مند کردن‌ آن‌ها به کتاب، کاری ساده نیست؛ اما همیشه باور داشتم که اگر جادوی کتاب را درست و به‌موقع به دل‌شان بنشانم، دیگر نیازی به اجبار و تذکر نیست و خودشان دنبالش می‌روند.

به عنوان معلم پایه دوم ابتدایی، یکی از بهترین تجربه‌های آموزشی‌ام از جایی شروع شد که مجله‌ای از مجموعه رشد را به کلاس آوردم. وقتی داستانی ساده را خواندم، واکنش بچه‌ها شگفت‌زده‌ام کرد، چشم‌هایی پُر از کنجکاوی، دست‌هایی برای بیان پرسش و لبخندهایی که در سکوت نشسته بود و از آن لحظه فهمیدم که این فقط یک مجله نیست؛ بلکه جرقه‌ای برای روشن کردن شعله‌ علاقه به ادبیات و یادگیری است.

‌داستان‌های مجلات رشد متناسب با دنیای کودکانه‌‌ بچه‌ها است و وقتی که می‌خوانم، شخصیت‌ها برای آن‌ها واقعی می‌شوند. بعد از هر داستان، با هم گفت‌وگو می‌کنیم، پیامش را پیدا می‌کنیم و حتی گاهی پایان‌های تازه‌ای می‌سازیم.

یادم هست یک‌بار یکی از دانش‌آموزان گفت: خانم، می‌شه خودمون یه مجله درست کنیم؟

این سؤال برای من نشان‌دهنده‌ تأثیر عمیق این مجلات بر ذهن خلاق آن‌ها بود. معتقدم تصاویر رنگارنگ مجلات فقط زینت نیستند و برای کودکان و نوجوانان دریچه‌ای به خیال و خلاقیت هستند و بارها شده که دانش‌آموزان بر‌اساس یک تصویر، داستان نوشته‌ یا نقاشی کشیده‌اند که خودش قصه‌ای تازه بود.

یادم هست بعد از یک داستان درباره جنگل، با همکاری هم یک جنگل کوچک ساختیم با حیواناتی که خود دانش‌آموزان طراحی کرده بودند و این نوع فعالیت‌ها به آن‌ها کمک ‌کرد تا احساس مالکیت و مسئولیت نسبت به یادگیری خود پیدا کنند.

با تبدیل مجلات رشد به ابزار بازی و نمایش، داستان‌ها را نقش‌بندی کردیم تا دانش‌آموزان آن را اجرا کنند و در کنار آن یاد بگیرند، بخندند، اعتماد به ‌نفس پیدا ‌کنند.

در بخش فعالیت‌ها و کاردستی‌ها هم که همیشه پرطرفدار است اگر موضوع آن پرندگان باشد، لانه می‌سازیم. اگر درباره‌‌ فصل‌ها باشد، فصل‌ها را به دیوار کلاس می‌آوریم و این روش‌ها اجازه می‌دهد تا دانش‌آموزان، مفاهیم را به شکل عمیق‌تری درک کنند و خلاقیت خود را به نمایش گذارند.

‌مجله رشد برای من فقط یک ابزار کمکی در تدریس نیست و جرقه‌ای برای برانگیختن عشق به خواندن، دیدن، ساختن و خلق کردن است و هنوز هم وقتی زنگ تفریح می‌شود و می‌بینم که دانش‌آموزان به‌جای بازی، گوشه‌ای نشسته‌اند و مجله را ورق می‌زنند، با خودم می‌گویم: این همان جادوی کتاب است... جادویی که اگر یک‌بار در دل کودک بنشیند تا همیشه همراه او خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار