فعالیت‌های دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد تشریح شد

تهران (پانا) - دبیر دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد اعلام کرد شعار این دوره جشنواره «تأمین محتوای رمزینه سریع پاسخ (QR Code) برای کتاب‌های درسی» است.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد تشریح شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمدرضا شکرریز درباره دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد اظهار داشت: ابتدای اسفندماه سال 99 دبیرخانه دهمین دوره جشنواره شکل گرفت و شورای سیاست‌گذاری تشکیل و رؤسای کمیته‌ها تعیین شدند. در فرایند برگزاری این جشنواره علاوه‌ بر سازمان پژوهش، معاونت‌های آموزش ابتدایی، متوسطه (شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) و مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش نیز مشارکت دارند.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن همه فرایندهای دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد، گفت: تفاوت این دوره با دیگر دوره‌ها در این است که قبلاً جشنواره به‌صورت فایل‌های فیزیکی از طریق معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان جذب و در استان‌ها داوری و برای داوری نهایی به ستاد ارسال می‌شد اما اکنون این پروسه به‌صورت کاملاً الکترونیکی برگزار می‌شود.

معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، با این توضیح که در جشنواره دهم مخاطبان در چند بخش تولید محتوا انجام می‌دهند، ادامه داد: نخست معلمان هستند. دوم دانش‌آموزان، البته دانش‌آموزان ابتدایی ممکن است نتوانند در این موضوع ورود کنند ولی دانش‌آموزان دوره متوسطه و هنرستانی به‌ویژه رشته‌های کامپیوتر ممکن است بتوانند تولید محتوای خوب و غنی داشته باشند. دسته سوم دانشجویان و دانشجو معلمان محسوب می‌شوند. دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند در حوزه تولید محتوا منطبق بر برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش و درس‌های کتاب‌های که در سیستم هست تولید محتوا انجام دهند. دسته چهارم شرکت‌ها و مؤسسات مختلفی هستند که در فناوری آموزشی فعالیت دارند اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان. فراخوان برای این چهار دسته اصلی ارسال شده است. در وزارت آموزش و پرورش از طریق شبکه شاد و مدارس و در شرکت‌ها از طریق حوزه ریاست جمهوری این فعالیت صورت گرفته است.

شکرریز افزود: تفاوت اصلی نیز در نوع محتوا این است که نوع محتوا نباید روش تدریس باشد. جشنواره‌ دیگری داریم که با محوریت روش‌های تدریس برگزار می‌شود. در این رویداد فقط تولید محتوای الکترونیکی را دنبال می‌کنیم یعنی تولید محتوایی که به آموزش کمک کند و بتواند گره‌ای از بخش آموزشی که در کتاب‌های درسی است را باز کند. محتوایی که تولید می‌شود در قالب فیلم، گرافیک، موشن‌گرافی، بازی‌های تعاملی، اینفوگرافی تصاویر سه بعدی و چیزهایی شبیه این دسته‌بندی شوند.

وی با این توضیح که همه محصولات با خودشان مقایسه می‌شوند، گفت: این‌طور نیست محصول یک معلم با اثر یک شرکت مقایسه شود و رتبه‌بندی متقابلی داشته باشند. بلکه شرکت‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم، معلمان را با معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان جداگانه با هم مورد مقایسه و رقابت قرار می‌گیرند.

دبیر دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد، ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش برای سال 1400، رمزینه سریع پاسخ را در 261 کتاب آموزش ابتدایی و متوسطه نظری و 126 عنوان کتاب فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نصب کرده است. به این طریق که دانش‌آموزان، معلمان یا اولیا با نگه داشتن موبایل و یا صفحه تبلت روی این رمزینه‌ها به یک محتوای تعاملی یا یک محتوای الکترونیکی وصل می‌شوند که تأمین این محتوا به‌وسیله دفاتر تألیف سازمان پژوهش در دست اقدام است.

وی با بیان این که شعار دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد تأمین محتوای رمزینه سریع پاسخ برای کتاب‌های درسی است، اظهار داشت: به این معنا که اگر معلم، دانش‌آموزان، دانشجویان و شرکت‌ها بتوانند محتوای مناسبی برای رمزینه سریع پاسخ، تولید کنند، آن‌ها را به رمزینه نصب شده به کتاب‌های درسی متصل می‌کنیم.

شکرریز اضافه کرد: شرکت‌کنندگان وقتی می‌خواهند ثبت‌نام کنند و بارگذاری محتوا انجام دهند باید حتماً مشخص کنند به‌کدام فصل از کدام کتاب و کدام مقطع ارتباط دارند؛ مثلاً کتاب علوم پایه‌ی سوم ابتدایی فصل چهارم. این به ما کمک می‌کند محتواهایی که تولید می‌شود در دسته‌بندهای خاص مورد داوری قرار بگیرد و در صورتی که تأییدیه استانداردهای فنی، هنری و محتوایی را داشته باشد به رمزینه سریع پاسخ، که در کتا‌ب‌های درسی نصب شدند، متصل شوند و این محصول در صورتی‌که در جشنواره حائز رتبه شده باشد جایزه مورد نظر را دریافت می‌کند و اگر حائز رتبه نباشد، در جشنواره مورد تقدیر قرار نگیرد و حتی جزو رتبه‌های برتر هم نباشد اما محتوای آن به‌لحاظ فنی، استاندارد و مورد تأیید باشد آن محصول را خریداری و به آن رمزینه متصل می‌شود.

وی درباره تقویم برگزاری دهمین دوره جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد، توضیح داد: آغاز ثبت‌نام از 25 اردیبهشت بوده اما برای بارگذاری آثار، سایت از 15 خرداد ماه باز شده است. برای مراجعه و دریافت استانداردهای محتوایی و فنی و هنری مخاطبان می‌توانند به سایت رشد roshd.ir مراجعه کنند. پایان زمان بارگذاری و ثبت‌نام آثار در تاریخ 15 مرداد است و تا 15 شهریور فرایند داوری انجام می‌شود و در نهایت در نیمه دوم شهریور ماه برنامه اختتامیه جشنواره را خواهیم داشت. محصولات می‌توانند به‌صورت گروهی هم تدوین، تألیف و تهیه شوند و امکان بارگذاری گروهی هم در سایت مهیا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار