فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران

مطالبات آموزش و پرورش در کرونا به گوش نامزدهای ریاست جمهوری برسد

تهران (پانا) - فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران تاکید کرد روزهای انتخابات است و شکل گیری دولت آینده در حال انجام است. کرونا شرایطی را فراهم می‌کند که مطالبات آموزش‌وپرورش در این روزها رسانه ای شود و به گوش نامزدهای انتخاباتی برسد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
مطالبات آموزش و پرورش در کرونا به گوش نامزدهای ریاست جمهوری برسد

علیرضا زالی در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت که صبح امروز در مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار شد با باین اینکه از مسئولان آموزش و پرورش درخواست می‌کنم شکل ثابت‌تر دبیرخانه‌ای برای این پویش در نظر بگیرند اظهار کرد: سفیر سلامت در حوزه کرونا ضرورت و اولویت بیشتری پیدا می‌کند و باید برای تحقق شعار «هر دانش‌آموز، یک سفیر سلامت» هم‌قسم شویم. دانش‌آموزان به دلیل داشتن ظرفیت‌های نوآورانه، نگاه منطقی بلندپروازانه، قدرت اجتماعی بالا و ظرفیت جسارت‌آمیز می‌توانند در این زمینه موفق ظاهر شده و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ارتقای سلامت جمعی ایرانیان شوند.

وی با اشاره به اینکه کرونا یک بحث عالم‌گیر است افزود: بانک جهانی اعلام کرده فعالیت‌های دانش‌آموزی و فعالیت اقتصادی مدارس در دنیا به علت کرونا تاکنون بیش از ۱۰ تریلیون دلار آسیب دیده‌ است. یکی از عوارض کرونا در سال‌های آتی، بازماندگان از تحصیل در سطح جهان خواهند بود.

زالی با تاکید براینکه ماندن در منازل و تغییر سریع سیستم آموزشی باعث شد اشکالات متعدد فیزیکی و روان‌شناختی به‌عنوان عوارض کرونا در دانش‌آموزان نمایان شود بیان کرد: کم نیستند افرادی که به دلیل نوع تغذیه، بی ام آی بدنشان تغییر کرده باشد و مستعد ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر در سال‌های آینده شوند. در دوره نوجوانی و کودکی زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر شکل می‌گیرد.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران با اشاره به اینکه اکنون مدارس ۱۳۵ کشور جهان تعطیل است و ۱۰۵ کشور نیز استراتژی‌هایی برای بازگشایی به صورت‌های مختلف دارند که می‌توان این تجارب جهانی را مدنظر قرار داد تصریح کرد: روزهای انتخابات است و شکل گیری دولت آینده در حال انجام است. کرونا شرایطی را فراهم می‌کند که مطالبات آموزش‌وپرورش در این روزها رسانه ای شود و به گوش نامزدهای انتخاباتی برسد. شاید کرونا بیش از هر زمان دیگری آسیب‌های ساختاری، بنیادی و اعتباری آموزش‌وپرورش را نمایان و هویدا کرد.

وی خبر داد متوسط سرانه دانش‌آموزی در دنیا ۱۳۰۰ دلار است که در ایران به زیر ۲۰۰ دلار رسیده است؛ مدارس ما نیازمند تقویت زیرساخت‌ها، گسترش فضای نوین آموزشی، بهینه سازی فضای فیزیکی، به کار گیری روش‌های نوین آموزشی هستند؛ یکی از دلایل نگرانی بازگشایی مدارس در تهران کمبود نیروی انسانی است.

زالی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالاترین میزان بازنشستگی معلمان را خواهیم داشت و آموزش و پرورش امسال و سال آینده با بحران کمبود معلم روبه رو خواهد شد افزود: بیش از ۱۱۰ هزار معلم از مجموعه آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند. کرونا و بازگشایی مدارس، فرصت تاریخی خوبی است که مطالبات مهم در این حوزه در زمینه‌های مختلف مطرح و از ظرفیت‌های موجود استفاده شود. در کرونا، نقص مشارکت والدین در فرایند آموزش خودش را به صورت جدی نشان داد. قبل از کرونا معدل بیسوادی مادران ما در کشور حدود ۴ و پدران حدود ۳ درصد بود. در استان‌های دیگر چون سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی رقم سواد مادران، نگران کننده است. در سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کرمان در سواد پدران هم وضعیت بحرانی داریم.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: وقتی از مشارکت والدین برای بازگشایی مدارس صحبت می‌کنیم باید به این موضوع نیز توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بازگشایی مدارس باید با نگاه علمی همراه و طراحی پروتکل‌ها به گونه‌ای باشد که فقط مدرسه را به عنوان یک محیط امن بهداشتی درنظر نگیریم، گفت: در تهران حواشی متعددی داریم که اهمیت ایمن سازی و رعایت بهینه پروتکل‌ها در آنجا کمتر از کلاس درس نیست؛ مانند سرویس‌های ایاب و ذهاب و تغذیه.

زالی در پایان تاکید کرد برای بازگشایی مدارس باید نیم نگاهی هم به وضعیت تردد درون شهری داشته‌ باشیم اگر مدارس و دانشگاه را باز کنیم باید فکری به تکانه‌های آن در حوزه تردد بین شهری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار