چرا نباید بعد از غذا آب سرد بخوریم

تهران (پانا) - آب سرد با سفت کردن مواد روغنی غذا و کند شدن روند هضم، باعث چاقی می‌شود و به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند.

کد مطلب: ۱۱۹۱۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا نباید بعد از غذا آب سرد بخوریم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مصرف آب سرد مسبب اسپاسم و گرفتگی رگ‌های قلب و بالا رفتن خطر سکته است. آشامیدن آب سرد بعد از غذای گرم و یا شیرینی به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

نوشیدن آب برای بدن حیاتی است، اما اگر عادت دارید که بعد از صرف غذا آب یخ بخورید همین امروز عادتتان را ترک کنید. این کار هیچ خیری برای بدن ندارد؛ برعکس باعث بروز مشکل در کار انتقال غذا در روده‌ها شده و از متابولیسم چندین ماده‌ مغذی ممانعت می‌کند.

مواد غذایی مصرف شده در داخل معده دچار تغییر ماهیت می‌شوند و معده نیاز به شرایط مناسب برای هضم آن‌ها دارد. اما با نوشیدن آب یخ معده نمی‌تواند وظایف متعدد خود را به‌خوبی انجام دهد.

نوشیدن آب یخ برابر است با سفت شدن مواد چرب

مواد چرب در تماس با دمای خیلی سرد، میل زیادی به حفظ ماهیت خود دارند. یعنی در تماس با سرما حالت جامد خود را حفظ می‌کنند و به‌سختی ذوب می‌شوند. به همین دلیل نه‌تنها لازم است که از نوشیدن آب یخ بعد از غذا بپرهیزید بلکه بهتر است از مصرف خوردنی‌های خیلی سرد مانند دسر، بستنی و ... نیز اجتناب کنید.

برای مثال اگر غذای چربی خورده‌اید، با نوشیدن آب یخ کاری می‌کنید که ترکیبات آن به‌قدری سخت و غلیظ شود که دستگاه گوارش را برای هضم کردن به زحمت بیندازند. در نتیجه دچار معده درد، حالت تهوع و ریفلاکس معده می‌شوید. اما با ترک کردن این عادت نادرست غذا‌ها و بخصوص غذا‌های چرب با روند طبیعی وارد معده شده و راحت‌تر از طریق تماس با ترشحات دستگاه گوارش هضم می‌شوند.

آب یخ باعث رقیق شدن اسید معده می‌شود

اسید معده‌ای که توسط بدن و برای هضم غذا‌های مصرفی تولید می‌شود، بسیار متعادل و مناسب این کار است. اگر بعد از غذا آب یخ میل کنید اسید معده رقیق شده و تأثیر هضم‌کنندگی آن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه معده برای تجزیه کردن غذا‌های مصرف شده دچار مشکل می‌شود. از آن بدتر اینکه این مواد غذایی در معده باقی می‌مانند تا اسید رقیق‌شده به حالت اول برگشته و بتواند وظیفه‌ خود یعنی تجزیه‌ غذا‌ها را به‌درستی انجام دهد. در این مدت زمانی که مواد غذایی در معده تلنبار می‌شوند، زمان کافی برای اکسید شدن و تولید باکتری‌هایی که باعث معده درد می‌شوند وجود دارد.

خوردن آب یخ دمای طبیعی بدن را بر هم می‌زند

در هر فرصتی که قبل، حین و یا بعد از غذا یک لیوان آب تگری می‌نوشید یک شوک بزرگ به متابولیسم یا سوخت‌وساز بدنتان وارد می‌شود. در واقع متابولیسم بدن همیشه به‌طور طبیعی دنبال دمایی نرمال برای رسیدگی به وظایف خود است. زمانی که آب یخ می‌خورد، بدن به‌جای اینکه از انرژی دریافتی از غذا‌ها برای تأمین نیاز‌های ارگان‌های بدن استفاده کند برای تنظیم و نرمال کردن دمای خود استفاده می‌کند.

نوشیدن آب یخ باعث ایجاد احساس خستگی می‌شود

از آنجایی که با نوشیدن آب یخ بعد از غذا، انرژی دریافتی بیهوده صرف هضم غذا و همچنین بازگرداندن دمای بدن به حالت عادی می‌شود فرد احساس خستگی می‌کند و میل زیادی به خوابیدن یا حداقل استراحت کردن دارد. در واقع نوشیدن یک لیوان آب یخ باعث ایجاد خستگی جسمی و سستی و کسالت روحی می‌شود. توجه داشته باشید که گوارش یا هضم نامناسب غذا بدون اینکه متوجه باشید روی وضعیت روحی روانی‌تان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

نوشیدن آب یخ باعث حساسیت دندانی می‌شود

زمانی که در حال خوردن غذا هستید، سعی کنید به هیچ عنوان نوشیدنی داغ یا خیلی خنک نخورید. همچنین حواستان به گرم و سرد شدن دهانتان به‌واسطه‌ خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد در پی همدیگر باشد. با انجام این کار نادرست مینای دندان حساس شده و زمینه برای ایجاد حساسیت و دندان‌درد و حتی میگرن مهیا می‌شود. اجازه دهید نوشیدنی‌تان از حالت خیلی خنک و تگری در بیاید و بعد آن را بنوشید.

ضررهای نوشیدن آب بعد از غذا

همراه داشتن لیوان آب کنار بشقاب، آشناترین تصویری است که هر روز هنگام غذا خوردن می بینید. بسیاری از افراد بدون وجود یک لیوان آب، نمی توانند از طعم غذای خود لذت ببرند. به همین دلیل حتی اگر برای صرف غذا به رستوران رفته باشند، خرید آب آشامیدنی را مهم ترین قدم بعد از سفارش غذا می دانند.

از طرفی بسیاری از افراد گمان می کنند که پس از صرف وعده غذایی، با نوشیدن آب می توانند وزن خود را پایین بیاورند. این باور چندان هم غلط نیست؛ اما با مطالعه ضررهایی که طب اسلامی برای این عادت نادرست معرفی کرده است، نظرتان تغییر خواهد کرد.

سوء هاضمه، شایع ترین عارضه آب خوردن بعد از غذا

بعد از ورود اولین ماده غذایی به معده، آنزیم ها فرایند تجزیه را شروع می کنند. بر اساس آموزه های طب اسلامی، نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا خوردن، باعث می شود که آنزیم های معده واکنش درستی برای تجزیه ساختارهای مواد غذایی نداشته باشند. به همین دلیل فرایند هضم کندتر انجام می شود.

حتما گاهی اوقات چند دقیقه بعد از خوردن غذا، احساس سنگینی و سوزش های آنی در معده خود را تجربه کرده اید. این دردها علامت های خفیفی از سوء هاضمه هستند. طب سنتی باور دارد که یکی از شایع ترین عارضه های عادت نوشیدن آب پس از غذا، سوء هاضمه است.

یک لیوان آب بعد از غذا، عاملی برای نفخ معده است!

یکی از عوارضی که طب سنتی برای نوشیدن آب به آن تاکید کرده، نفخ معده است. نفخ معده به این دلیل ایجاد می شود که هوای همراه آب، مدتی در حصار معده باقی می ماند. این مشکل تا هنگامی که غذا به درستی هضم نشده باشد، در بدن فرد ماندگار است. البته این مسئله معمولا به طور طبیعی رفع می شود؛ اما تکرار عادت آب خوردن بعد از غذا دستگاه گوارش شما را شرطی می‌کند و باعث می شود نفخ معده به عارضه ای معمول در بدنتان تبدیل شود.

چرب شدن کبد از نتایج آب خوردن با معده پُر

متخصصان طب اسلامی عقیده دارند که نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا باعث می شود که کبد نتواند چربی های موجود در غذا را شکسته و تجزیه کند. به همین دلیل این ذرات چرب غیر مفید، روی سطح کبد باقی می مانند. اگر این روند را به عادت تبدیل کنید، کبد شما هر روز با اختلال بیشتری در عملکرد مواجه می شود. به همین دلیل می توان گفت یکی از مهم ترین علت های کبد چرب، آب خوردن همراه غذا یا بلافاصله بعد از آن است.

یکی از مهم ترین توصیه هایی که هر روز آن را از متخصصان مختلف می شنویم، نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز است. این توصیه نشان می‌دهد که بدن ما برای عملکرد بهتر به میزان قابل توجهی از مایعات نیاز دارد. اما عادت های غلط می تواند بیشتر از آنکه آب را به مایه حیات تبدیل کند، راهی برای آسیب رساندن به سلامت بدن باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار