جلیلی: سندی راهبردی برای رونق خودرو سازی تدوین کرده‌ام

تهران (پانا) - جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از تدوین سند جامع و راهبردی برای رونق صنایع خودروسازی و قطعه سازی کشور به منظور افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی در دولت جهاد و جهش خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
جلیلی: سندی راهبردی برای رونق خودرو سازی تدوین کرده‌ام

سعید جلیلی پس از نشست انتخاباتی امروز با شماری از جوانان نخبه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌اش برای رونق صنایع خودروسازی گفت: صنعت خودرو یکی از صنایعی است که گردش مالی‌اش حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و پراشتغال‌ترین صنایع کشور است. به همین علت دولت حتماً باید در این باره برنامه دقیق و مشخص داشته باشد هم از نظر حجم بالای گردش مالی این صنعت و هم از نظر حجم بالای اشتغالی که در آن وجود دارد، اما متاسفانه در کشور چند نقص اساسی در این زمینه داریم نخست آنکه سندی جامع و راهبردی اساسی برای این صنعت که مورد وفاق تمام کنش گران این عرصه باشد، نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: متناسب با همین موضوع، ایراد‌های دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه نهاد بالادستی که بتواند بر تمام بخش‌های این صنعت نظارت داشته باشد، نداریم. این موضوع بسیار اهمیت دارد و به همیت علت است که بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی متناسب با منافعشان امور خود را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: ما برای تدوین سند بالادستی صنعت خودرو و رئوس آن فکر کردیم و این سند نوشته شده است و اکنون وجود دارد که آن را از طریق تلوبیون منتشر خواهیم کرد. درباره ساختاری هم که باید بتواند به عنوان بالادستی بر امور صنعت خودروسازی نظارت و آن را مدیریت کند، برنامه دقیقی تدوین کردیم که ارائه خواهیم کرد.

جلیلی درباره اینکه آیا با واردات خودرو‌های خارجی موافق است یا تولید و عرضه خودرو صرفاً باید در اختیار خودروسازان داخلی باشد؟ گفت: یکی از ایراد‌هایی وجود دارد این است که به علت نداشتن راهبرد در صنعت خودروسازی کشور، این صنعت به جای اینکه مولد و مستقل باشد بیشتر به صنعت مونتاژ تبدیل شده است.

وی افزود: این دو موضوع با هم بسیار متفاوت است، زیرا وقتی مولد باشیم برای قطعه سازان متناسب با شرایط تولید تصمیم می‌گیریم؛ باید میان کارخانه‌های خودروسازی و قطعه سازی در کشور چرخه‌ای منسجم وجود داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌شود سه خودروساز داشته باشیم و هر یک واحد تحقیق و توسعه جداگانه‌ای برای تولید قطعه‌های مختلف داشته باشند، این روند به علت نداشتن سند راهبردی و نهاد نظارتی بالادستی، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد پس باید به این موضوع توجه شود.

جلیلی درباره حمایت دولت از صنایع خودروسازی تاکید کرد: حمایت دولت باید مشروط باشد، زیرا نمی‌شود بگوییم، چون می‌خواهیم از تولید داخلی حمایت کنیم، مثلاً تعرفه را بالا می‌بریم یا واردات را ممنوع می‌کنیم تا کسی نتواند خودرو وارد کند.

وی افزود: کلیت این حرف درست است، اما باید دانست چه وقت قابل تایید است؟ زمانی که منجر به کاهش کیفیت و افزایش قیمت‌ها نشود؛ پس در هر دو موضوع دولت باید برنامه داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه می‌گوییم نگاه دولت باید جامع و راهبردی باشد برای همین است که وقتی به صنعت خودروسازی تک بعدی نگاه شود به یک بعد می‌پردازند و از چند بعد غفلت می‌کنند که رویکردی اشتباه است.

جلیلی تاکید کرد: در برنامه‌ای که ما داریم از صنعت خودروسازی حمایت جدی می‌شود، اما این حمایت، باید مشروط به افزایش کیفیت و کاهش قیمت باشد.

وی افزود: بهترین راه برای تحقق این هدف این است که بتوانیم برای تولید و عرضه محصولات متناسب با تقاضا در جامعه، تعادل ایجاد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: با اجرای سند راهبردی صنعت خودروسازی و ایجاد نهاد بالادستی که بتواند سیاست گذاری‌های این سند را پیگیری و نظارت کند رونق این صنعت تحقق خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار