در ادامه پویش هر هفته الف-ب ایران رخ می‌دهد ؛

بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت آب و برق در سه استان

تهران (پانا) - فردا (پنجشنبه) در دهمین پویش هرهفته الف_ب ایران، چهار پروژه صنعت آب و برق در سه استان هرمزگان، ایلام و کرمانشاه با اعتبار ۴۱ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

کد مطلب: ۱۱۹۱۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت آب و برق در سه استان

به‌ گزارش وزارت نیرو، از چهار پروژه آماده بهره‌برداری در دهمین پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، ۲ پروژه آبی در استان ایلام، یک پروژه سهم استان کرمانشاه و در استان هرمزگان نیز یک پروژه نیروگاهی افتتاح خواهد شد. همچنین عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخاری یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان هرمزگان نیز آغاز می‌شود.

طبق برنامه، در استان هرمزگان بهره‌برداری از واحد ۲ گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی هنگام به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به ارزش سه‌هزار و ۱۳ میلیارد تومان و عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخاری سیریک به ارزش ۳۸ هزار میلیارد تومان با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری آغاز خواهد شد.

در همین زمینه، معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی، گفت: هم‌زمان با هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، نخستین واحد گازی نیروگاه کلاس F هنگام استان هرمزگان با دستور رییس‌جمهوری افتتاح شده و عملیات اجرایی نیروگاه بخاری ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک آغاز خواهد شد.

«حمیدرضا عظیمی» افزود: در راستای توسعه تولید نیروی برق در منطقه جنوب کشور، ساخت نیروگاه سیکل‌ترکیبی ۹۰۶ مگاواتی هنگام به عنوان نخستین نیروگاه کلاس F دولتی ایران با ۲ واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار ۲۹۲ مگاواتی در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفته است.

وی ادامه‌داد: انتقال دانش فنی و ساخت داخل تجهیزات نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی راندمان بالا و توربین‌های گازی کلاس F، اشتغال‌زایی، استفاده از قابلیت‌های پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و مشاوران داخلی، افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی و بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی کشور و عمر مفید طولانی نیروگاه، از جمله اهداف و مزیت‌های اجرای این پروژه است.

معاون توسعه طرح‌های شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان‌کرد: همچنین روز پنجشنبه عملیات اجرایی نیروگاه بخاری یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان به صورت ویدیوکنفرانس با دستور رییس‌جمهوری آغاز می‌شود.

عظیمی اضافه‌کرد: در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور به منظور استفاده بهینه از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، تامین برقی پایدار به‌منظور عرضه به شبکه سراسری، صادرات به کشورهای همسایه و توسعه سواحل مکران، ساخت این نیروگاه از محل وام اعتباری صادراتی دولت فدراسیون روسیه به دولت جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت.

وی گفت: این نیروگاه دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یک‌بار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا انجام خواهد شد که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است.

سه شنبه هفته گذشته در سفری که وزیر نیرو به سن پترزبورگ روسیه داشت، «رضا اردکانیان» با «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر نیرو در این دیدار با بیان اینکه پروژه ساخت چهار واحد نیروگاه حرارتی ۱۴۰۰ مگاواتی در منطقه سیریک بندرعباس به پایان رسیده، به برگزاری رسمی مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه در تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) اشاره و از نمایندگان روسی برای شرکت در این مراسم دعوت کرد.

علاوه بر افتتاح این دو نیروگاه، آبگیری سد «کنجانچم» (گلال ملک) و پروژه آب‌اندازی ۲هزار و ۷۵۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در استان ایلام از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح در روز پنجشنبه است.

پروژه آب‌اندازی چهار هزار و ۵۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی با اعتبار ۵۲۵ میلیارد تومان در استان کرمانشاه، آخرین پروژه هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران است که قرار است به بهره‌برداری برسد.

به گفته وزیر نیرو، در همین مدت وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور به ۳۴۰ هزار هکتار رسیده که بخش عمده‌ای از آن در استان‌های مرزی واقع شده است.

سومین مرحله پویش هر هفته #الف ب-ایران که از نیمه دوم سال ۹۸ مرحله نخست آن آغاز شده بود امسال و در آخرین سال کاری دولت تدبیر و امید پیگیری شد.

این مرحله از ابتدای امسال تاکنون هر هفته شاهد افتتاح طرح‌های متعدد در صنعت آب و برق بوده است.

در نیمه دوم سال ۹۸، تعداد ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومانی به ثمر رسید که آخرین پروژه‌ها در ۲۰ اسفند همان سال افتتاح شد.

سال ۹۹ نیز این پویش با ابعاد بزرگتری شروع و در ابتدای سال اعلام شد ۲۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود، اما با استقبالی که به وجود آمد و ظرفیتی که تا پایان سال وجود داشت، تعداد ۳۰۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومان به ثمر رسید.

از جمله این طرح‌ها ۱۴ سد بزرگ مخزنی، ۱۴ نیروگاه، ۳۰ نیروگاه مقیاس‌کوچک، ۲۵ نیروگاه تجدیدپذیر، ۹ تصفیه‌خانه آب، ۱۳ تصفیه‌خانه فاضلاب و آب‌رسانی پایدار به یک‌هزار و ۶۵۰ روستای کشور قابل اشاره است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار